sport
Det begynte med et nachspiel på Frognerbadet - nå vil dødsegründerne bygge et internasjonalt milliardselskap
Døds Federation vil lage «Formel1-sirkus» av ville hopp fra høy høyde, og jakter på investorer som liker risiko på både den ene og andre måten.
Det er ingen ting å si på publikumstekken når Døds Federation AS nå begir seg ut på kapitaljakt.
Den siste tiden har dødse-sporten nådd 370 millioner mennesker på TikTok. Selveste Elon Musk retweetet nylig en video fra den norske stjernen Ken Stornes fra Harstad, der han hopper ned i en åpen råk i isen en kulp i norsk vinterlandskap - som seg hør og bør med en vikingøks i hver hånd.
Verdensmester Asbjørg Nesje er en annen dødser som jevnlig går sin seiersgang i sosiale medier med sine halsbrekkende hopp. Det siste året har det dessuten vært stadige artikler og innslag i tradisjonelle medier, blant annet i New York Post og på Fox News.
– Det er den hurtigst voksende ekstremsporten i verden når det kommer til oppmerksomhet, sier administrerende direktør Paul Rigault, som sammen med Stine Brun Kjeldaas og Mathias Hansson er gründeren bak «dødseforbundet».
Tror på milliardprising
Mens den forholdsvis nye idretten har fått enorm oppmerksomhet i både nye og tradisjonelle medier, har aksjeselskapet bak den internasjonale dødseorganisasjonen i det stille forberedt en investeringsrunde på ti millioner kroner.
I den foreløpige kladden til kampanjeprospektet på Folkeinvest mener gründerne at selskapet har et potensiale til å nå intet mindre enn over en milliard i verdi innen fem til syv år.
– Vi ser på muligheten for en folkefinansiering, siden det er så mange i dødsemiljøet som vil være med. I tillegg vil vi ha noen profesjonelle investorer i bunnen, sier Rigault til Shifter.
I runden nå er selskapet priset til det mer moderate 40 millioner kroner før penger.
Født i Frognerbadet
Dødse-sporten startet i det små da en vennegjeng snek seg inn på Frognerbadet en natt i 2008 og arrangerte det som går for å være det første uoffisielle verdensmesterskapet i dødsing. Siden har det gått slag i slag, og i fjor ble VM sendte direkte på TV2 foran et stort publikum ved Rådhusplassen i Oslo.
– Der vanlig stuping har stått litt stille, har dødsingen blitt den nye arenaen for fristilsstuping. Det krever ikke noe annet enn litt gøts og en badebukse, mener Rigault, og en av ildsjelene bak idretten siden dens spede begynnelse på Frognerbadet.
Gründerne har valgt å organisere forbundet som et privat aksjeselskap, etter inspirasjon fra Formel 1-sirkuset. De eier både mesterskapet og rankingen av utøverne. Målet er å bygge videre på dagens voksende community - skape verdistrømmer som gjør at både de og utøverne kan tjene penger og få en gevinst på sikt.
– I dag er det seks utøvere som gjør dette på fulltid, allerede nå har vi fått ytterligere 10 til 15 utøvere som ønsker å bli dødsere på heltid.
«Det går stort sett bra»
Selve navnet Døds Federation er nøye valgt siden selskapet ønsker å bygge seg opp i USA. Ordet «death» i stedet «døds» kunne fort blitt for sterke saker for de amerikanske forsikringsselskapene, selv om en idrett der det hoppes fra bare 10 til 13 meter, er langt mindre farlig enn en del andre mer husvarme sportsgrener.
– Det skal være trygt, vi tenker «safety first». Det er færre skader i dødsing enn typisk for snowboard og ski. Det går stort sett bra, hevder gründeren.
Han mener retningslinjene er strenge. Utøverne må gjennom en legesjekk før hopping. Alle landingssoner må sjekkes grundig, og det skal aldri dødses alene. Hopperne må for ordens skyld også signere papirer på at de er innforstått med risikoen de utsetter seg for.
– Vi tillater ikke hopp på høyere enn 13 meter i konkurranse. Hopper man fra 30 meter og lander feil, da dør man jo, påpeker Rigault.
Fotball blir for kjedelig
Døds Federation AS ser på seg selv som et «medie- og tech-selskap» - det drives underholdning like mye som idrett.
Hovedmålgruppa er generasjon y og z, der mange ikke har tålmodighet til for eksempel å se 2x45 minutter med fotball, og heller krever mer action.
Døds® World Tour skal de neste årene bygges som en verdensliga, og øke antall events fra ti til over 30.
Selskapet er i dag primært drevet av sponsorinntekter og billetter, men skal de neste årene etableres som en merkevare på lik linje med supersuksessene Nitro Circus og X Games, går det frem i prospektet. Døds Holding AS eier IP til sporten innenfor nøkkelkategoriene «event, tekstil, drikke, sportsartikler og videospill».
– Dette blir på sikt en av de viktigste verdidriverne for selskapet, sier Rigault.
Allerede denne sommeren vil selskapets første amerikanske event gå av stabelen i Austin i Texas. Nøkkelpersoner fra Nitro Circus er en del av teamet for utrullingen i USA.
Profesjonalisering
Dødseorganisasjonen har frem til i dag reinvestert overskuddet i selskapet. Mye av lønnskosten i selskapet har vært kunstig lav grunnet mye dugnadsarbeid, og vil naturlig nok derfor øke og være den største kostnadsposten i neste fase.
Døds Holding AS har tidligere gjennomgått to mindre emisjoner på totalt 4,3 millioner kroner.