CEO Lars Syse Christiansen og CPO Mathias Haddal Hovet i lagerselskapet Wanda.Foto: Magnus Peter Harnes
Det nye selskapet til gründerne bak Otovo og Heydays var lenge en godt lagret hemmelighet: Nå åpner de dørene
Én har bygget et av landets mest spennende tech-selskaper, den andre står bak byrået hele startup-Norge ringer for å skille seg ut i mengden. Nå slutter gründerne Lars Syse Christiansen i Otovo og Mathias Haddal Hovet i Heydays. Sammen går de inn i en helt ny og ukjent bransje.
– Dette er, som veldig mange andre selskaper, basert på selvopplevde problemer, forteller Lars Syse Christiansen.
Annonse
I sommer ble det kjent at han forlot solcelleselskapet Otovo, som han gründet sammen med Andreas Thorsheim, Simen Fure Jørgensen og Andreas Bentzen i 2016. Den gang ville han ikke avsløre hva det nye prosjektet gikk ut på, annet enn at det var i en helt ny bransje, og at det var «et teknologicase».
Nå kan Shifter fortelle at han og Heydays-gründer Mathias Haddal Hovet, blant andre, har startet lager-konseptet Wanda.
– Etter å ha medgründet og bygd opp Heydays og jobbet med det i 12 år, så har jeg det siste året hatt en løpende dialog med styret og kollegene mine om å prøve meg fra en ny vinkel. Wanda og rollen der var akkurat det jeg så etter. Jeg ville prøve meg på en litt annen utfordring, og være på andre siden av bordet, sier Hovet, som har gitt råd til flere av landets heteste startups og nå blir CPO i det nye selskapet.
Annonse
– Så nå får jeg teste om rådene jeg har gitt er gode, om det er noe hold i det!
Duoen presiserer at de fortsatt er medeiere i sine tidligere selskaper, selv om de ikke lenger vil være involvert i det daglige.
Henter og frakter
– For meg er det så enkelt at jeg har vært med på å skalere Otovo, som har vokst raskt de siste årene, og opplevde ganske mange utfordringer knyttet til plass på den reisen. Løsningene som fantes i markedet var enten var tilpasset veldig store bedrifter, eller veldig kostbare, forteller Christiansen, som er daglig leder i oppstartsbedriften.
Annonse
– Som privatperson er jeg småbarnsfar til tre barn, og har et ganske omfattende logistikkbehov. Å få dette til å gå opp, å ha riktig ting tilgjengelig til riktig tid, det fantes det egentlig ingen tjenester for. Slik begynte vi å modne frem dette konseptet, legger han til.
Den nye tjenesten er sentrert rundt en app som til enhver tid speiler din lagerstatus, samt muligheten til å legge til eller hente ut ting. Rent praktisk står Wanda for både henting og levering av det som skal lagres, samt ekstratjenester som emballasje.
Annonse
Prisen beregnes av hver enkelte ting og hvor lenge de faktisk lagres, i motsetning til den mer kjente modellen med månedsleie av en gitt plass som kundene selv håndterer.
– Vi har vært innom flere modeller og måter å gjøre det på, men landet på det som på fagspråket kan kalles en «managed service», sier Christiansen.
Annonse
Selve lagrene befinner seg i ulike typer bygg, typisk i lokaler tilknyttet industrielle eiendommer som vanskelig kan brukes til noe annet og ellers ville stått tom.
– Vi er en virksomhet som ikke investerer i eiendom, men bruker eksisterende kapasitet. Og så utvikler vi teknologi og logistikkløsninger på toppen av det, sier Wanda-sjefen.
Sofaen er like stor
Hovet ble godt kjent med selskapet allerede før han bestemte seg for å bli med for fullt, ettersom Syse Christiansen benyttet hans og Heydays’ ekspertise i konseptutviklingen og prototype-testingen.
– Det er et ledig rom for dette, rent merkevaremessig. Det er veldig mye fokus på «last mile» og småpakker, men det å lage en merkevare som kan håndtere store og ukurante ting for folk, å være en “plass som tjeneste”, synes jeg var veldig spennende, sier Hovet.
Han ramser om trangere byer, mindre plass for utbyggere, og høyere kvadratmeterpris som noen av mange drivere som fører til at lagringsplass i stadig mindre grad prioriteres. Eksempelvis ble kravet om innvendig bod i norske nybygg fjernet for få år siden. Dessuten kjører stadig færre urbane beboere egen bil.
– Men sofaen blir ikke mindre. Eskene blir ikke mindre, påpeker Hovet.
Tenker internasjonalt
Wanda-Teamet består nå av 12 personer, hvor fem inngår i gründerteamet: I tillegg til Hovet og Syse Christiansen, er tidligere konsulent i Kolonial og lean-ekspert i Posten, Predrag Popovic, COO. Tidligere utviklingsansvarlig i Höeg Autoliners, Circle K og Varnish Software, Yves Hwang, er CTO, mens tidligere konsulent Odin Prosjekt og Inventura, Øystein Løseth, har fått jobben som CCO og fungerer for tiden som styreleder.
Halvparten av de ansatte er programmerere.
– Nøkkelen for oss er å tilgjengeliggjøre plass på en helt ny måte, å levere det som en tjeneste. Å gi kundene en opplevelse av at plassen de trenger er tilgjengelig når de trenger den - på en enkel og rimelig måte. Så skal vi bygge videre på den etter hvert, sier Syse Christiansen.
I oppstarten opererer selskapet i stor-Oslo. Neste steg er å gjennomføre en kommersiell lansering i Norge og gå inn i nye, norske byer.
– Vi er jævlig utålmodige, hele gjengen. Det er ikke sånn at vi tenker at vi er heldige hvis vi klarer å komme oss ut av Oslo. Det må vi, hvis dette skal bli en skikkelig business, sier Hovet.
– Det caset er ett som trenger mange brukere, og som vi ønsker å ta raskt videre fra Norge, høyner Syse Christiansen.
– Hvor snart?
– Vi blir skuffet hvis vi ikke har klart det i løpet av neste år.
– Hva vurderer dere som det viktigste for å nå målsetningene?
– Det viktigste blir å vise at vi klarer å tiltrekke oss fornøyde kunder. Dette er en tjeneste som skal være enkel å bruke, men også gi høyt opplevd verdi. Da er kundetilfredshet et utrolig viktig måleparameter i starten.
Wanda-gründerne har foreløpig ikke ønsket å kommentere finansiering eller hvilke investorer de har fått med seg. På Proff.no er gründerne og Heydays oppført som eiere, med Syse Christiansen som største aksjonær med 48,8 prosent eierandel. Shifter er imidlertid kjent med at selskapet har fått med seg flere investorer i år, deriblant Kolonial-gründer Karl Munthe-Kaas. I årsregnskapet for i fjor går det også frem at selskaper fikk utviklingstilskudd på 431.500 kroner fra Innovasjon Norge.