DNB starter migreringen av Sbankens
12.500 bedriftskunder til deres systemer denne uken. Kundemassen består av små
bedrifter. DNB har det siste året jobbet med en ny bedriftsnettbank som skal være
bedre tilpasset små selskaper.
I april sa leder for digitale kanaler i
bedriftsmarkedet i DNB, Tom Lehrmann, til Shifter at han ønsket at DNB kunne
tilby den nye nettbanken til bedriftskundene som kom fra Sbanken. Men DNB er
ikke kommet i mål med utviklingen.
DNB starter migreringen av Sbankens
12.500 bedriftskunder til deres systemer denne uken. Kundemassen består av små
bedrifter. DNB har det siste året jobbet med en ny bedriftsnettbank som skal være
bedre tilpasset små selskaper.
I april sa leder for digitale kanaler i
bedriftsmarkedet i DNB, Tom Lehrmann, til Shifter at han ønsket at DNB kunne
tilby den nye nettbanken til bedriftskundene som kom fra Sbanken. Men DNB er
ikke kommet i mål med utviklingen.
– Vi har en versjon av nettbanken som vi har invitert
noen kunder til å bruke slik at vi kan finne feil og rette dem. Men den er ikke
klar til å ta imot bedriftskundene fra Sbanken, sier Lehrmann til Shifter.
Dyrt å drive to systemer
Migreringen skjer gjennom at Sbanken-kundene
får en invitasjon til å logge seg inn i DNBs bedriftsnettbank. Kontoene hos
Sbanken vil bli holdt åpne en stund til, men vil bli lukket etter hvert.
– Etter en lengre periode med kommunikasjon til
kundene får Sbanken kundene nå en invitasjon til å logge seg på. Det er
tilstrebet å kopiere kundeforholdet i Sbanken slik at kunden føler seg
velkommen og kjenner igjen kundeforholdet i DNB, forklarer Lehrmann.
– Hvorfor overfører dere kundene før den nye nettbankløsningen
er klar?
– Det er fordi det er dyrt å ha to kjernebanksystemer
i drift samtidig. Når det er sagt så er bedriftsnettbanken til DNB god.
Bedriftskundene får også tilgang til DNB Regnskap om de ønsker det og de får egen
bedriftsapp, selskapsetablering og kreditter, noe de ikke hadde tilgang til i
Sbanken, svarer Lehrmann.
Et kjernebanksystem er systemet
som driver kontoene i en bank.
Mye kommunikasjon med kundene
I prosessen med å migrere Sbanken-kundene har DNB brukt tid på å kommunisere med kundene om hva som skjer og når
det skjer.
– Vi har sendt ut mailer, SMS-er og vi har lagt
inn tydelige meldinger i nettbanken deres for å gjøre dem oppmerksom på
migreringen og tilbudet de får hos DNB, sier Lehrmann.
Fusjonen mellom Sbanken og DNB
ble ikke tatt like godt imot hos alle bankens privatkunder. Bulder og Lunar har begge fortalt om tilsig av kunder fra Sbanken etter at fusjonen ble kjent. Ifølge Lehrmann
har ikke det skjedd med bedriftskundene.
– Vi har ikke opplevd at mange bedriftskunder har
flyttet kundeforholdet etter fusjonen, sier Lehrmann som ikke ønsker å
tallfeste kundesvinnet.
Tallfestingen kompliseres av at
en andel av små bedrifter ikke er aktive av ulike grunner.
– Hvorfor har bedriftskundene til Sbanken valgt
dem og ikke DNB?
– Det kan være flere grunner til, men ofte åpner
kunder bedriftskonto i samme bank som de har privatkonto. Spesielt når det er
snakk om små bedrifter, svarer Lehrmann.
Ny bedriftsnettbank for 150.000
kunder
Totalt har DNB 250.000
bedriftskunder. Spennet er fra enkeltmannsforetak til store komplekse kunder. Til
nå har nettbanken hatt alle funksjonaliteter som de store selskapene har behov
for. Målet med den nye nettbanken er at den skal være tilpasset den enkelte
bedrifts behov.
– Mellom 130.000 og 150.000 av vår
bedriftsportefølje regnes som små bedrifter. De vil mest sannsynlig få tilbud
om å ta den nye nettbanken i bruk i løpet av 2024. Men vi har ingen fastsatte
datoer, det er viktigere at løsningen blir god enn at vi skal ha den ut til en
satt dato, påpeker Lehrmann.
Resten
av bedriftskundene regnes som store bedriftskunder. På sikt er det også
meningen å flytte dem over til den nye plattformen. Men Lehrmann sier at den prosessen
har en lenger horisont.
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.