folkefinansiering
Didrik Dimmen hentet 20 millioner fra folk flest på en drøy time, mens verdens børser raste
Auk Eco-gründeren var bekymret på forhånd, men folkefinansieringen ble helt ellevill.
Marius Aabels og Didrik Dimmens Auk Eco, som lager helautomatiske plantedyrkere, åpnet for aksjekjøp på Folkeinvest onsdag klokken 12. Sjelden har man sett et så ellevillt tempo i en folkefinansieringskampanje.
Etter litt over halvannen time var investeringsrunden fulltegnet. Mens minstebeløpet for emisjonen var satt til 9,9 millioner kroner, hadde gründerne hentet 19,8 millioner kroner.
Didrik Dimmens telefon var lenge opptatt da Shifter forsøkte å ta kontakt i det kampanjen var i ferd med å fylle seg opp. Da vi endelig fikk tak i ham, satt han sammen med teamet i «war roomet» de hadde etablert. Investeringene tikket raskt inn, og etterhvert hørtes Abbas «Money, money, money» i bakgrunnen.
– Vi er nok fulltegnet i løpet av ti minutter, sa Dimmen i sluttspurten på emisjonen.
– Kommer dere til å utvide?
– Det er ikke planen. Vi har veldig detaljerte finansielle modeller. Vi vet akkurat hva vi skal ha, og vi har hentet det vi trenger ifølge våre planer, sa Auk-sjefen.
Overraskende raskt
Prisen på selskapet var satt til 74,3 millioner kroner.
– Hadde du regnet med at det skulle gå så fort?
– Ikke så raskt faktisk. Vi hadde selvfølgelig planlagt kampanjen nøye, og gjort våre forberedelser. Vi hadde satt tegningsvinduet til en uke, og investeringene kommer typisk i starten og på slutten. Da vi åpnet var det en enorm interesse.
Det har vært noen nervepirrende dager i forkant av kampanjen. Dimmen opplevde at det var lite respons på epostene han sendte ut om forhåndstegning, og ble bekymret.
– Det var nesten ingen som svarte. Så jeg spurte meg om dette ikke kom til å gå i det hele tatt. Det har vært en sinnssyk berg- og dalbane.
Investormarkedet har vært ekstremt krevende, før den forløsende emisjonen på Folkeinvest.
– Å hente penger i kapitalmarkedet har jo vært litt som å selge sand i Sahara. Vi har fått beskjed hele veien om at «dette er dødskult, men vi har ikke penger».
Inntektene øker igjen
Nylig fortalte daglig leder Dimmen til Shifter at salget nå gikk meget bra etter et skuffende 2022.
– Vi hadde etter sommeren i fjor en jevn vekst, men i november eksploderte det virkelig. Vi hadde blant annet et «black week»-tilbud som virkelig gjorde at vi skjøt fart. Veksten fortsatte inn i desember, og da ble vi også utsolgt, sa Dimmen til Shifter i forkant av kapitalrunden i februar.
Flere detaljer kommer frem emisjonsdokumentene, blant annet at Auk har solgt 12000 plantedyrkere i Norge til stort sett svært fornøyde kunder. Selskapets globale ambisjoner hamres inn med et anslag på totalt marked (TAM) på 5 til 10 milliarder dollar.
For 2023 guider selskapet 120 prosent vekst og 40 til 45 millioner kroner i omsetning. Målet i 2027 er en omsetning på 400 millioner kroner.
20. mars bli Auk Eco tilgjengelig på Jernia, og de skal være i dialog med 10 andre retailere.
Nye og gamle investorer
Auk hadde fått inn rundt 6 millioner kroner fra eksisterende investorer på forhånd da de kjørte i gang kampanjen. MP Pensjon, forvalter av pensjonsmidlene til Tine-ansatte og en aktiv startup-investor i en årrekke, hadde tegnet seg for 4,6 millioner kroner. Også Spond-gründer Per Otto Wold hadde forhåndstegnet for rett i underkant av en million kroner.
– Hvor lenge skal disse pengene holde?
– Vi har fått fart på businessen. Jeg regner med at dette blir siste emisjon på en god stund. Men man kan aldri vite hvordan verden ser ut, vi er jo slaver av markedskonteksten, og får ikke gjort så mye med det. Men hvis ting går etter planen, skal det holde lenge, fastslår Auk-sjefen.
– Blir det champagne nå da?
– Vi har kjøpt litt parmaskinke til lunsj, sier Dimmen.