Didrik Tønseth på glid med egen gründeridé: Gjør treningsøkten til valuta
Med et knippe tech-gründere på laget vil langrennsstjernen la folk satse penger på egen treningsvilje.
Har du en kompis som alltid sier ja til å bli med på trening, men sjeldent møter opp? Eller kom du selv aldri i gang med nyttårsforsettene?
Et gründerteam med landslagsløper Didrik Tønseth på laget, har utviklet en plattform som lar deg gamble på at egen treningsinnsats er bedre enn vennegjengens.
– Treningsmotivasjon er det viktigste for å komme seg ut for å trene. For meg er motivasjonen å bli verdens beste skiløper, men for alle er det ikke like enkelt. Derfor er det veldig spennende for meg å være med på å utvikle Stready, sier OL-, VM-, og NM-vinneren, og nå startup-investoren, til Shifter.
Kortsiktig premiering, langsiktig gevinst
Selskapet er en sammensveising av blant annet erfaringene til daglig leder Lars Erik Andreassen, og en idé landslagsløper Tønseth har kvernet på i mil etter mil i skisporet.
– Det startet med at jeg stadig hørte og leste om at så og så mange er inaktive, og tenkte av hvis man kunne laget en ny ordning der man fikk en fordel av å være aktiv, utover den langsiktige helsegevinsten, ville det hjelpe. Å skape kortsiktig premiering underveis, tror og håper jeg kan være motiverende. Og så får man fem fine, ekstra leveår til slutt, sier Tønseth.
Den olympiske mesteren kom i kontakt med NTNU-gründerne via en felles bekjent.
– Didrik jobbet med noe liknende, og mente det burde være en verdi å hente ut ved å koble næringsliv og trening. Hans idé var å gjøre trening til en slags valuta, slik at folk kunne veksle inn økter i rabatter og gode tilbud. Så bakte vi ideene våre sammen. Nå sørger vi for at folk får ekte incentiver for å trene, både fordi det svir å la være, og fordi det lønner seg å ta på løpeskoa, forteller Andreassen.
Vedder mot vennegjengen
Tjenesten som ble lansert ved årsskiftet legger til rette for at brukerne kan delta på ulike treningsutfordringer laget av et knippe norske idrettsprofiler, deriblant bokser Anders Eggan og skiløper og langdistansespesialist Andreas Nygaard, andre brukere, eller lage egne.
For å korte ned dørstokkmila, satser brukerne penger på at de fullfører utfordringene. De som når målet deler potten, mens de som ikke fullfører, mister pengene.
– Vi arrangerer utfordringer i samarbeid med utvalgte profiler som hjelper oss å spre gode treningsvaner til folket, men våre brukere kan også lage sine egne økter. Vennegjenger som trener med hverandre er populært, men også utfordringer mellom avdelinger på jobben, sier Nordgaard.
– Det er lett å begynne å snakke om å vinne penger, men det handler mer om den sosiale kontrakten som skapes. Det handler ikke om at du kan vinne, men om at du er redd for å tape pengene til kompisen din. Frykten for å tape 250 kroner til kompisen er mye mer motiverende enn tanken på å få 20-30 kroner i avkastning, legger Andreassen til.
Han understreker at de har vært i kontakt med Lotteritilsynet om konseptet, og fått bekreftet at det ikke faller under kategorien pengespill fordi utfallet av konkurransen ikke er tilfeldig - men opp til hver enkelt deltaker.
Ideen er ikke helt original, medgir Andreassen. Mange har veddemål, for eksempel internt i vennekretser, som dreier seg om trening.
– Det vi har gjort er å automatisere det som til nå har vært ubehagelig og tidkrevende, å holde på penger, og sjekke treningsøkter.
Vane-endring
For Andreassens del er prosjektet også bygget på personlige erfaringer.
– Jeg har vært i en vane-endringsprosess før. På det meste veide jeg vel 103 kilo, og prøvde å gå ned i vekt mange ganger. En gang fikk jeg det til, og gikk ned 25 kilo på et halvår. Siden har jeg grubla en del på hva som funka for meg, forteller Andreassen.
De ulike innfallsvinklene i teamet er en klar styrke, mener Tønseth, når de nå skal prøve å nå massene.
– Jeg er toppidrettsutøver, og kan bidra med en del idrettsfaglig. Lars kommer egentlig fra den helt andre siden av skalaen, og gikk vel under kategorien lat. Og så har vi akrobaten i midten, i Trym, som har vært snowboarder.
– Du tilbringer vel mest tid i skisporet. Hva tilfører du teamet?
– Det stemmer, jeg har ikke så mye tid i sesong. Men det blir en del diskusjoner. Jeg kommer vel egentlig med mange av problemene, og så løser de det, sier Tønseth.
Det handler ikke om at du kan vinne, men om at du er redd for å tape pengene til kompisen din
Lars Andreassen, CEO Stready
Samarbeidsmodell
Det finnes noen konkurrerende konsepter internasjonalt, men de fleste tar en andel av innsatsen som inntekter. Stready baserer seg på samarbeid med diverse aktører for å tjene penger.
– Vi tjener penger ved å knytte partnerskap med bedrifter som ønsker å markedsføre seg mot unge voksne som aktivt endrer vanene sine. Dette er en attraktiv målgruppe for annonsører, sier Andreassen.
De som fullfører utfordringene kan også velge mellom å få sin andel av potten utbetalt på konto eller å veksle inn premien i eksklusive tilbud fra samarbeidspartnerne til startupen. Til nå har Stready inngått samarbeid med blant annet Meny, Dæhlie, GetInspired samt treningssenterkjeden TrenHer.
100.000 økter
Første måned i drift har vært en suksess, ifølge Andreassen. Over 6000 treningsøkter er loggført på plattformen så langt, og brukermassen vokser med over fem prosent ukentlig. Stort mer har de ikke kapasitet til for øyeblikket.
– Selv om vi har bygd med tanke på skalering ser vi at vi vokser fortere enn vi klarer å bygge. Derfor ber vi brukerne våre om å ha litt tålmodighet når vi opplever voksesmerter. Når det er sagt, virker det som om folk liker produktet vårt. Nye brukere finner oss stadig vekk og gamle brukere blir, sier han.
– Produktet slik det er nå er fortsatt ganske barføtt og vi har en lang smørbrødliste av funksjoner vi klør etter å implementere, legger Andreassen til.
Gjennom året er målsetningen å øke mellom fem og ti prosent i uka. Og fremfor antall brukere måler de helst aktivitet. Målsetningen er å nå 100.000 gjennomførte økter i 2020.
Millionstøtte
Stready har blitt tildelt én million kroner fra Forskningsrådet, gjennom FORNY studENT-ordningen, og har også mottatt 100.000 kroner i markedsavklaringmidler fra Innovasjon Norge. Teamet anslår derfor at de har penger til å drifte og utvikle konseptet inntil videre.
Likevel planlegger bedriften å hente penger i løpet av 2020.
– Vi går aktivt ut til potensielle partnerbedrifter, og ser på hvordan vi kan samarbeide og utforske nye løsninger. Og så jobber vi med en privatinvestering, men det er usikkert når og hvor stor den skal være.
Teamet som jobber aktivt med løsningen består av fem personer, fordelt på 3,8 årsverk. Eierskapet i selskapet er i dag i hovedsak fordelt på de fire medgründerne. I tillegg har de ansatte fått muligheten til å kjøpe seg inn.
Laboratorium for internasjonale ambisjoner
Nå jakter selskapet en utvikler til, som kan bidra med å forbedre brukeropplevelsen, samt bygge nye funksjoner og implementere disse. Ambisjonen er langt større enn det norske markedet.
– Norge er ganske lite. Nå er det trygt og godt, og det er ikke interessant å vokse raskere enn det vi har planlagt. Så foreløpig er vi på norsk, men ambisjonen er helt klart internasjonal, sier Andreassen og legger til:
– Konseptet er enkelt overførbart til utlandet. Vi bruker Norge som et laboratorium for å få ting på plass, men planlegger å boble over til andre land så fort som mulig!