Da fintech-gründeren solgte data- og analyseselskapet dSafe til svenske Bambora i 2015, var intensjonen å få muskler til å bygge den norske suksessen med vel 5000 kunder, enda større.
To år senere sto han på startstreken med et nytt fintech-selskap.
Det du trenger å vite
dSafe sto bak en plattform for analyse av salgstransaksjoner og kundedata, både fra kjøp i fysiske butikker og på nettet. Etter et oppkjøp i 2015, ble løsningen integreret i Bamboras globale betalingstjeneste.
Da fintech-gründeren solgte data- og analyseselskapet dSafe til svenske Bambora i 2015, var intensjonen å få muskler til å bygge den norske suksessen med vel 5000 kunder, enda større.
Annonse
To år senere sto han på startstreken med et nytt fintech-selskap.
– Det ble en kjempeartig reise, men det var samtidig vanskelig å gå fra å være seks personer til å bli en liten del av et så stort selskap, sier Daro Navaratnam og innrømmer:
– Vi er ikke veldig tilhengere av byråkrati og at ting tar lang tid.
Annonse
Selvbetjent plattform
Nå skyter gründeren fart med Dintero, hans nye prosjekt som forsøker å kombinere kjernevirksomheten til både dSafe og Bambora: betaling og innsikt.
Dintero utvikler og selger ulike løsninger til bruk i butikk, på nett og mobil - herunder:
Kundeinnsikt på tvers av applikasjoner og systemer, samlet på ett sted
Kundespesifikke rabatter og fordeler, integrert i både nettbutikk og kassesystem
Én integrasjon for alle betalingsmetoder som faktura, kort, Vipps og tilsvarende svenske Swish
Annonse
På kundelisten står butikker som Skeidar, Staples, Instabank og Europris.
Sistnevnte tok kontakt med Navaratnam allerede før selskapet var etablert. De ønsket å samarbeide om et system som kunne holde oversikt over kunderabatter, snakke med kassene og netthandelen i sanntid - og deretter gjøre regnestykket på rabattene, mens salget pågikk, det være seg i butikk eller på nett.
Annonse
– De kjente oss fra før, og visste at vi hadde kompetanse på å bygge smarte omnikanal-løsninger. Ikke mange som har den kompetansen, sier Navaratnam om samarbeidet med retail-giganten.
Nå retter Dintero seg vel så mye til mindre butikker.
Annonse
– Det er de små som trenger mest hjelp, og det er nesten ingen som fokuserer på dem i dag. Dessuten koster innsikt mye penger for små bedrifter. Lite volum er lik dårlig pris, sier Navaratnam.
Han forteller at de hele tiden har hatt et fokus på små kunder, men at de har bygd for de store.
– Store kunder investerer gjerne et titalls millioner for å komme i gang, men vi har laget en selvbetjent plattform som gjør at du kan komme i gang når du vil, forklarer Navaratnam og legger til:
– Skal du gå mot de største kundene, må du også ha en del tilpasninger. Vi ville derimot lage en skalerbar plattform, som kunne brukes av alle - og veldig mange.
Dintero selger seg inn som en komplett løsning, men på betaling isolert sett, er hovedkonkurrenten Klarna. Det svenske selskapet fra 2005 hentet i august 4,4 svenske milliarder kroner og hevdet samtidig å være Europas største fintech-selskap.
– Vi skal konkurrere på pris og gode løsninger. Klarna har litt innsikt, men vi har et større fokus på å bruke innsikten for å hjelpe butikker til å selge mer, sier gründeren og understreker:
Betaling er bare brød og melk. Det må du ha.
– Vi har også forhandlet gode priser til småkundene våre, sier Navaratnam, og viser til at Klarna tar nær 3 prosent av en transaksjon.
Dintero-kundene skal komme unna med cirka én prosent. Eksempelvis er den norske løsningen 60 prosent billigere enn Klarna per 1000 kroner, ifølge ferske tall.
– Fordi løsningen er selvbetjent og automatisert, kan vi ha en lavere pris, sier Navaratnam.
Den svenske fintech-giganten Klarna har 2500 ansatte, over 60 millioner kunder og 170.000 bedrifter i 17 markeder.
Dintero-teamet teller i dag åtte ansatte, stasjonert på StartupLab i Oslo.
– Når man skal jobbe betaling, tenker jeg det er særlig viktig å holde kostnadene lave. Ikke ansette så mange, men sørge for at du jobber med flinke folk og får mest mulig volum basert på det, Navaratnam.
I første omgang er målet å bli en nordisk utfordrer - før et internasjonalt marked venter.
– I dSafe hadde vi fokus på å bygge stein for stein. Sikre inntekter og ansatte. Men det går for treigt, hevder Navaratnam og fortsetter.
– Det hadde gitt en trygghet, men skal vi vokse og ta en posisjon, må vi tenke mye større og raskere, sier han.
Dintero-teamet på StartupLab. Foto: Vilde Mebust Erichsen
Selskapet planlegger nå en større finansieringsrunde på nyåret.
– Vi må hente inn mye penger enn vi har gjort før, nettopp for å ha kapital til å sikre oss flinke folk, sier gründeren - som fryder seg over et rask tempo i fintech-sfæren, sammenlignet med oppstarten av dSafe i 2009:
– Bare de to siste årene har det gått mye fortere, og da tror jeg ikke de etablerte klarer å henge med. Det er en fordel for oss.