Marius Gjøstein i parkeringsselskapet Apcoa tester sykkelparkeringen som er plassert på Majorstuen i Oslo.

Disse boksene er sykkeltyvens verste fiende: Nå ruller Bikely-gründeren inn i nye markeder

Trondheim-selskapet kom ikke til enighet med kommunen, men er i gang med private partnere i hovedstaden. Nå snuser sykkelparkeringsstartupen Bikely på internasjonal ekspansjon.

Publisert

I fjor vant selskapet SafeBikely 12 av 12 anbud i norske kommuner, og bidro til over 5000 trygge sykkelparkeringer i blant annet Bergen og hjemmemarkedet Trondheim.

– Fram til nå har mange valgt bort sykkelen som transportmiddel grunnet frykten for sykkeltyveri. Med løsningen vår har det aldri vært enklere for syklister å finne trygg parkering, sier gründer og daglig leder Hallvar Bergh.

Tjenesten gir syklister tilgang på sikre sykkelskap plassert rundt om i bymiljøet, som åpnes og lukkes med telefonen. Sykkelskapene er basert på såkalt «narrowband»-teknologi, som gjør at de ikke har behov for strømtilførsel eller annen infrastruktur.

Selskapet omsatte for 7,5 millioner kroner og fikk et resultat på 730.000 kroner i fjor. Nå jekker gründer Bergh kraftig opp ambisjonene.

Under det nye navnet Bikely etablerer oppstartselskapet seg i Oslo i disse dager. Deretter vender selskapet blikket ut over Norges grenser, i 2022.

Økosystem

Navneendringen skjer ikke minst for å gjøre selskapet mer skalerbart.

Hittil har Bikely inngått avtaler med kommuner, samt satset på bedrifter og borettslag. Fremover vurderer selskapet flere ulike vertikaler, deriblant utleie av elsykler, både privat og gjennom bedriftsavtaler.

– Det blir et økosystem med trygg sykkelparkering for hverdagssyklisten, hvor trygg sykkelparkering blir en sentral brikke for å få en bekymringsfri hverdag til å gå opp, sier Bergh.

Også på inntektsmodellene er Bikely nå i utforsker-modus. For et skap i bybildet, må brukere betale 10 kroner per påbegynte time. Bedrifter betaler 5000 kroner i måneden for et skap med 10 plasser, og for selv bestemme om de vil gi fri tilgang eller kreve en pris av de ansatte eller av besøkende.

Selskapet ser også for seg å tilby en komplett pakke med utleiesykler - eller kun infrastruktur til bedrifter som selv vil kjøpe inn hardware.

– Vi kan være en fullskalaleverandør, eller tilpasse oss, bekrefter markedssjef Ellen Loxley.

Markedssjef Ellen Loxley i Bikely.

Trøblete i Oslo

I fjor fortalte Loxley om krevende samtaler med Oslo kommune. Fra før har Bikely levert skap for lastesykler til kommunen, men forhandlinger om ytterligere samarbeid er for tiden lagt på is.

– Vi har møtt større motstand i Oslo, kanskje fordi de ikke er så åpne for å prøve nye løsninger, sa Loxley til Shifter i fjor.

Inntoget i Oslo skjer derfor i samarbeid med private partnere. Ved T-banen på Majorstuen, for eksempel, har parkeringsselskapet Apcoa Urban Hubs stilt en bilparkeringsplass til rådighet for et sykkelskap som rommer 10 sykler.

– Det er en pilot. Om brukerne liker det, vil samarbeidet utvides til flere Urban Hubs-lokasjoner, sier Loxley.

Bikely har også en avtale med CC Vest, og flere pågående samtaler med store sentrumsaktører.

– Vi har valgt å gå for bedrifter i stedet for kommunen i Oslo. Veien inn der har vært lengre enn hos andre kommuner. Derfor satser vi på private aktører først. Når syklister blir vant til dette, vil brukerne uansett kreve å få løsningen, spår Loxley.

Hun avviser at selskapet har vurdert å bare ta seg til rette, slik noen elsparkesykkel-aktører har gjort.

– Vi tror det er lurt å være vennlig, å ikke skape konflikt, sier Loxley.

Henter kapital

I januar hentet Bikely én million kroner i frisk egenkapital fra ansatte og eksisterende aksjonærer. Det utløste 2,5 millioner kroner fra Innovasjon Norge.

Fra før har oppstartsselskapet mottatt omkring fire millioner kroner i ulike tilskudd, lån og Skattefunn-midler.

For å få fart på planene, er selskapet nå i gang med en ny kapitalinnhenting. Bikely ønsker å hente mellom 5 og 8 millioner kroner til en prising på 50 millioner kroner.

Pengene skal ifølge Loxley brukes på å videreutvikle teknologien for å klargjøre for internasjonal satsing neste år.