gründer

Disse gründerne vil hjelpe Gen Z å få arbeidserfaring

Ungdomsbedriften Gotcha i Bergen ønsker å utgjøre en forskjell både for ungdom og for familier i tidsklemma. 

Amalie Lackner (bak fra venstre), Maren Nøst Hamre, Kaya Solvang Saunderson, Lotta Sundli-Härdig (foran fra venstre), Sofie Stangenes Pedersen og Emilie Meidell driver ungdomsbedriften sammen.
Publisert Sist oppdatert

– Jeg liker at vi hjelper folk og løser et problem for dem. Det er veldig lærerikt og jeg er veldig stolt av å kunne være en del av denne bedriften, sier Kaya Solvang Saunderson, medgründer og nestleder i ungdomsbedriften Gotcha ved Bergen Private Gymnas

Selskapet kobler ungdommer som har lyst på småjobber med privatpersoner og bedrifter som trenger hjelp til alt fra hundepass og barnepass til å arrangere større arrangement som skoleball og jubileer. 

Saunderson leder bedriften sammen med daglig leder Lotta Sundli-Härdig. Blant alle landets 17-18-åringer som leder ungdomsbedrifter, er det like mange jenter og gutter. 

Har valgt gründer-fag

De unge gründerne tar programfaget (fordypningsfag) entreprenørskap og bedriftsutvikling. Skolen samarbeider med den ideelle organisasjonen Ungt Entreprenørskap som tilbyr program for ungdomsbedrifter. 

Forskning gjennomført av Østlandsforskning viser at elever og studenter som har drevet ungdomsbedrift eller studentbedrift, har femti prosent større sjanse for å starte et selskap i ettertid. 

– Avgjørende for bedrifts-etablering

– I våre programmer har vi i all hovedsak 50-50 jenter og gutter, mens vi blant voksne gründere ser en stor overvekt av menn. Våre kvinnelige alumni som senere har etablert bedrifter er imidlertid veldig tydelig på at det å ha en trygg treningsarena hos Ungt Entreprenørskap har vært avgjørende for at de i ettertid har turt å etablere bedrift. Derfor håper vi også på vekst i antall kvinnelige gründere framover, sier administrerende direktør Grete Ingeborg Nykkelmo i Ungt Entreprenørskap Norge

– Det nettverket vi i Gotcha allerede har skapt, kommer til å hjelpe oss videre, sier Sundli-Härdig. 

De seks gründerne trekker frem verdien av å lære gjennom å gjøre, i stedet for å bare sitte i klasserommet. De har intervjuet potensielle kunder, utviklet hjelpetjenesten, drevet markedsføring - og funnet frem til hvordan de kan samarbeide best mulig. 

Og de mener å ha truffet et behov i markedet. Siden de lanserte tjenesten rett før jul, har det bare gått én vei. 

– En av dem vi hjelper er en kvinne som nettopp har fått tvillinger og mannen er mye borte. Da går vi tur med hunden deres. Hun er så takknemlig for hjelpen hun får fra oss. Hun bor like i nærheten av meg, men jeg kjente henne ikke før, sier Maren Nøst Hamre.

– Mange tar kontakt med oppdrag. Til nå har vi tatt oppdragene selv, men nå har vi begynt å leie inn ungdommer, sier Sundli-Härdig. 

To av gründerne ute på et oppdrag.

– Finnes så få jobbmuligheter

Hun viser til siste ukenes debatt om at Gen Z er vanskelig og ikke interessert i å jobbe, men mener det er feil måte å angripe det på. 

– Gen Z (de født mellom 1997 og 2012) vil gjerne jobbe, men det finnes så få jobbmuligheter. Hvis vi spør klassekameratene våre er det svært få av 17-18-åringene som noen gang har hatt en jobb. Det vil vi hjelpe til med, og tilby ungdom jobb, sier Sundli-Härdig. 

Amalie Lackner trekker frem det hun liker best ved det å drive ungdomsbedrift. 

– Å bygge det opp fra scratch og tilby noe som kundene virkelig trenger, er veldig gøy. Det gir oss en indre glede. Å skape noe sammen med andre i team er noe jeg også har lyst til å fremtiden. 

Mens halvparten av de daglig lederne i ungdomsbedriftene er kvinner, er det flest menn som er gründerne blant de voksne. 

I fjor var et av fem selskaper som søkte Innovasjon Norge om støtte - ledet av en kvinne. En nordisk undersøkelse har også vist at kun 0,9 prosent av totale investeringer går til selskaper ledet av kvinner. 

– Vanvittig lave tall

De seks ferske gründerne reagerer på den lave kvinneandelen: 

– Tallene er helt vanvittig lave. Se på oss - se det pågangsmotet og den kraften vi har - jeg kan ikke forstå at ikke investorer har lyst til å investere i selskap ledet av kvinner. Dette må vi endre, sier Sundli-Härdig.  

Selv har de latt seg inspirere av Sophia Træland i Oslo. 

– Hun var 14 år da hun startet iskioskvogn-selskap og ansatte 150 ungdommer. Det hun har fått til er veldig imponerende. Jo mer vi ser jenter som lykkes, jo mer engasjement skaper det for jenter og gründerskap. Det viser at jenter tør, sier Saunderson. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.