Johan Gjesdahl i Alliance Venture (t.v.) og Preben Songe-Møller i Skyfall Ventures (t.h.) kan glise etter at Oda, ved CEO Karl Munthe-Kaas (midten), har gitt den storgevinster.

Disse investorene høster storgevinster fra Kolonial-Oda: «Beyond my wildest dreams»

Investorene som var tidlig inne i Kolonial, snart Oda, peker på samme nøkkelingrediens når de vurderer hvorfor selskapet har blitt til en gullgruve for aksjonærene.

Publisert Sist oppdatert

Flere kjente investornavn har fått svært god gevinst etter den bratte verdistigningen i Kolonial / Oda, blant disse Skyfall Ventures, Alliance Venture, og Rasmussengruppen. Selskapet ble som kjent priset til 7,5 milliarder kroner da Softbank og Prosus gikk inn.

– Der var griseflaks, rett og slett, sier partner og styreleder Preben Songe-Møller, i Skyfall, som har hatt ansvaret for Kolonial-investeringen helt siden 2014.

Fant et purungt Kolonial.no

Investeringsselskapet er i dag en godt etablert tidligfase-investor i Norge, og hentet i fjor sitt første fond, på 70 millioner kroner. Ventureselskapet ble formelt etablert i 2016, men har investert under Skyfall-paraplyen siden 2014.

Den aller første investeringen var i et purungt Kolonial.no på tegnebrett-stadiet.

– Først fikk vi en presentasjon, i 2013, av en gjeng som skulle selge dagligvarer på nett. De viste oss hvordan man la melk i handlekurven. Det hørtes tungt ut, erindrer styreleder og partner i Skyfall Ventures, Preben Songe-Møller.

Men året etter kom de i kontakt med flere i gründerteamet til Kolonial, deriblant Jon Kåre Stene, Fredrik Gulowsen, Karl Munthe-Kaas og Vegard Aakre Vik. Flere av disse er i dag involvert i Skyfall som investorer og styremedlemmer.

– Disse folka ville vi gjøre noe sammen med. Det kunne gått i alle retninger. Det var ikke en bevisst investeringsstrategi den gangen.

17-ganger'n

Totalt har Skyfall satset 1,5 millioner kroner på selskapet. De har både fulgt opp og solgt litt underveis. Når de nå gjør en full exit, etter sju år, sitter selskapet igjen med en gevinst på rundt 25 millioner kroner, 17 ganger innsatsen.

– Vi gikk egentlig inn med alt for mye i forhold til hva som var forsvarlig. Men det vi har gjort i Skyfall, kunne aldri skjedd uten Kolonial.

Det var flere ting som spilte inn i avgjørelsen om å selge aksjene nå, forteller han. Men først og fremst hadde Skyfall vært med lenge, og Kolonial startet på et nytt kapittel.

– Da var det naturlig å runde av. Og så er det jo en fantastisk pris. Det betyr ikke at vi ikke tror at det vil vokse videre, for det gjør vi. Men det er noe med å ta en god gevinst, for vi har en del andre ting vi vil investere i, sier Songe-Møller.

Overbevisende team

Også investeringsfondet Alliance Venture er strålende fornøyd med sin plassering i Kolonial.no, solgte ingenting i denne omgang, og har heller ingen umiddelbare planer om å selge seg ut når selskapet nå skal satse internasjonalt som Oda. Partner Johan Gjesdahl kom over det som skulle bli en juvel i porteføljen i begynnelsen av 2015, da han skulle teste ut ulike hjemleveringstjenester for mat til familien. Han syntes de andre tjenestene var både elendige og dyre, men falt for nykomlingen som denne uken skiftet navn til Oda og hentet inn en milliard i vekstkapital for å satse internasjonalt.

Han ble såpass nysgjerrig at han ba om et møte med gründerne. Etter praten med Karl Munthe-Kaas over en lunsj på den lille italienske restauranten Proseccheria i Oslo sentrum, var Gjesdahl i fyr og flamme da han kom tilbake til kollegene i Parkveien.

– Fy fillern, dette var bare kjempebra. Jeg fikk også et veldig godt inntrykk av Karl, og etter en prosess der jeg fikk møte Vegard, Christian og de andre, ble jeg enda sikrere på at dette var et kjempeteam, forteller han.

16 millioner inn

Alliance investerte rundt 16 millioner kroner i Kolonial.no i 2015. Riktignok har de solgt halvparten av posten til Rasmussengruppen underveis, men sitter likevel på en andel som i dag er verdt 100 millioner kroner. Til sammen har de gjort rundt 12-gangeren på investeringen i Kolonial.no.

Sett utenfra fikk Kolonial virkelig vind i seilene da Alliance og også Verdane gikk inn med kapital. Men de møtte også mye motbør fra forståsegpåere, og underveis var det nok av stemmer som har dømt dagligvarer på nett nord og nett. Gjesdahl har imidlertid vært overbevist.

– Det er kanskje litt cocky å si at jeg aldri har vært i tvil, men jeg var iallfall ikke i tvil om hvem som ville vinne dette markedet i Norge. Det var heller ingenting som tydet på at de store dagligvareaktørene ville gjøre dette riktig. Men det som nå har skjedd er «beyond my wildest dreams», fastslår han.

Kinneviks validering

Da den svenske giganten Kinnevik kom inn på eiersiden i 2018 med en 300 millioners investering, begynte det etterhvert også å bli mer stille fra de mest kritiske røstene. Det ble også sagt at Kolonials største styrke lå i det kundene og vi andre utenfor ikke så. Under panseret hadde de utviklet en logistikkplattform i verdensklasse, som igjen kunne effektivisere bestillinger og leveringer kraftig.

– Det har jo vært en slags perfekt storm for Kolonial, nå Oda, det siste året – med enorm vekst innen hjemlevering. Ville de kunne fått til dette uten pandemien, tror du?

– Jeg tror Oda hadde fått til en bra runde uansett. Kolonial hadde god vind i seilene før koronaen kom. De hadde gjort investeringen i det nye lager-oppsettet, og nå fikk de stresstestet og tunet seg inn mot et ordentlig volum, sier Gjesdahl.

Lærdommene

– Hva har dere lært av denne investeringen?

– Dette understreker det vi alle vet - at team er utrolig viktig. Gründer-teamet i Kolonial var utrolig sterkt, men de manglet for eksempel bransje-kompetanse. Da fikk Karl & co med seg Tor Erik Aag. Senere har man fått meg seg stjerner som André Knüppel, Espen Sundve og mange andre. Det er utrolig viktig og kan ikke understrekes nok, sier Gjesdahl i Alliance.

For Skydalls del ligger de fleste selskapene i dagens porteføljen i dag et godt stykke unna det Kolonial, snart Oda, driver med. Likevel ser Songe-Møller klare likhetstrekk og lærdommer de har tatt med seg fra ur-investeringen.

– Noen av prinsippene rundt team og riktig kompetanse i bunn, med teknologi som en bærebjelke, tar vi med oss. I dag krever vi at det skal være teknologikompetanse i gründerteamet, forteller han.

– Det var ikke krystallklart da, men nå ser vi at sammensetningen av teamet og kompetansen var veldig god. Men de hadde ingen matvarekompetanse, så det så nok ut som galskap fra utsiden.

Muligheter fremover

Gjesdahl i Alliance tror vi kan få mange flere historier som denne i årene fremover.

– Hvordan finne nye slike juveler?

– Man må ha nettverk, skru på radaren og prate med mange. Heldigvis så bobler det bra i det norske start-up økosystemet, så nye Oda-klasse selskaper fødes nå hvert år.

–Har dere noen flere på gang, hvilke vil du trekke frem?

– Ja, vi har mange unicorn-kandidater i porteføljen. At Oda kommer til å bli én er opplagt, de er der nesten allerede. I tillegg er Superside, Sanity.io, Boost.ai, Apexx og Novelda de jeg tror vil nå dit først, men vi har også mange andre selskaper med god fremdrift.

– Sånn til slutt. Angrer du nå på at dere solgte dere ned til Rasmussengruppen, og hadde det ikke vært bra å sitte på den delen også?

– Det er klart det hadde vært fint å sitte på en større andel i dag, men vi har vært opptatt av å returnerer noe kapital til investorene i fondet underveis. Først og fremst er vi fornøyd med at vi så Kolonial.no tidlig, ledet seed-runden og har gjort en veldig god investering som fortsatt har kjempe-oppside.