DNV GL lanserer venture-fond: Skal investere i opptil 20 startups
– Vi er i en tid med ekstreme endringer, sier Kaare Helle, Venture Director i DNV GL.
Risikostyring- og kvalitetssikringsselskapet DNV GL lanserer et venturefond som svar på utfordringene fra «tiår med transformasjoner».
DNV GLs årlige rapport energi-fremtiden, Energy Transition Outlook, spår nå en rask avkarbonisering av det globale energisystemet, og etter hvert vil fossilt brensel og fornybar energi i samme grad dele energimiksen.
– Vi er i en tid med ekstreme endringer, spesielt i energibransjen. Vi ser en voldsom vekst og omveltning komme de neste 30 årene. Og nå ønsker vi å bruke kompetansen vår på en annen måte for å oppfylle vårt formål; å sikre liv, verdier og miljø, forteller Venture Director i DNV GL, Kaare Helle.
Ikke bare kapital
Han skal de neste årene ha ansvar for investeringsfondet til selskapet - som ikke bare har et økonomisk fokus.
– Digitaliseringen går ekstremt fort. Vi har spurt oss hvordan vi da skal henge med på dette løpet og sikre at det vi driver med er relevant for våre kunder. Vi ser at det å investere i noe på utsiden av selskapet, som jobber raskere enn oss, er en måte å holde oss skarpe på, sier han og legger til:
– Vi tror dette også gjør den interne innovasjonen bedre.
Fondet skal bygge en portefølje på mellom 15-20 startups i løpet av de neste fire årene, og vil kjøpe andeler på opptil 20 prosent i selskapene.
– Vi skal investere et sted mellom 5-20 millioner hver gang, forteller han og legger til at kapitalallokeringen for venture-armen vil skje årlig.
DNV GL har allerede dyppet tåen i venturepoolen etter å ha kjøpt en eierandel i blockchain teknologifirmaet VeChain.
Stor verdi for selskapet
Helle sier at de er forberedt på risikoen ved å nå investere i startups.
–Venturekapital er risikofylt i sin natur, men for DNV GL gjør vi dette mer for den strategiske verdien enn den finansielle. Dermed er vi villige til å ta den finansielle risikoen. Vi kan hente lærdom om innovasjon, samtidig som gir tilbake av vår tunge kompetanse, sier han og legger til:
– Vi kan for eksempel ha en investering som går med tap, men som kan føre til en endring i industrien. Enten i hvordan vi jobber selv, eller hvordan industrien bruker en teknologi. Dette kan fortsatt ha stor verdi for oss, selv om det ikke går som vi ønsker finansielt.
Investeringene skal i all hovedsak være i sektorer hvor DNV GL selv opererer: Shipping, fornybar energi, olje og gass, "food & beverage" og helse.
– Vi ser ekstrem endring i energiforsyningen de neste 30 årene. Der det er store endringer, oppstår det kreativitet og mulighetsrom, sier han og legger til:
– Dermed tror jeg vi finner flere spennende nye bedrifter innen dette industriområdet, enn der endringene er mindre.
«Full pakke»
Helle understreker at de også ser på digitalisering.
– Dette er en annen transformasjon som treffer våre sektorer. Også der tror jeg det finnes mange muligheter, sier han.
Men drømmeselskapene vil være en «full pakke».
– Hvis disse to sektorene overlapper hverandre, er det enda bedre. Det er det vi håper å ha mest av i porteføljen. Men både maritime og olje- og gass-selskaper vil også naturlig nok være der.
Ved at kvalitetssikring–selskapet vil investere i sine egne industrier, kan det oppstå interessekonflikter, men Helle mener dette la seg håndtere.
– Den beste måten å unngå «conflict of interest», er å ikke gjøre noe. Men vi mener vi kan være litt modigere her, og se hva vi får til. Kanskje blir det konflikter av det, men det vil vi se an, og løse.
Video-pitch
Han mener også at ekspertisen selskapet sitter på, vil gjøre dem til en annerledes investor.
– I løpet av de siste 150 årene har vi samlet en stor mengde kunnskap og et kundegrunnlag. Dette ønsker vi å kanalisere til de selskapene vi investerer i, sier Helle.
Han påpeker også at når selskapet nå skal ut og jakte investeringsmuligheter, vil de i første omgang be om video-pitcher fra selskapene.
– Gründere vil ha nok tid i fremtiden til å lage PowerPoint-presentasjoner, vi vil at de skal være fokusert på å utvikle sitt produkt og bygge sin kundebase. Video-pitch er en mulighet til å demonstrere sitt verdiforslag på en måte som er tidseffektiv for begge parter, sier Helle.