årsresultat
«Dødser» med egenkapitalen
Til tross for økt oppmerksomhet rundt «dødsing», plasker ikke selskapet i penger. CEO Paul Rigault er klar for VM og satsing i USA, han mener arrangementenes popularitet viser potensialet og frykter ikke hard landing.
International Døds Federation er navnet på selskapet som representerer forbundet for utøvere av såkalt dødsing, en alternativ form for stuping, men med mer dødsforakt.
Sporten har sitt opphav i Norge for rundt 10 år siden, og norske Asbjørg Nesse har flere av verdensrekordene i dødsing.
I fjor hentet selskapet 11 millioner via folkefinansiering i fjor for å skalere opp driften. Samtidig kom investorer som Arne Blystad og Nicolai Grove inn på eiersiden ved siden av syklisten Alexander Kristoff.
Nylig sikret selskapet seg en avtale med Fox Sport i USA hvor oppmerksomheten rundt arrangementene skal være økende.
Det er gjerne lokasjonene som betaler for arrangementene, med en tilsvarende modell som mer kjente X-Games. Prislappen for X-Games i Oslo i 2016 var på 42 millioner til arrangørene.
International Døds Federation AS (IDF) er eid av Døds Holding AS. Selskapet ledes av gründer og primus motor Paul Rigault. Han peker på at arrangementene deres er selvfinansierte.
VM i Orlando
Rigault er på plass i Florida i forbindelse med det amerikanske mesterskapet i dødsing arrangeres i Orlando nå på lørdag. Tittelsponsor er ingen ringere enn energidrikken Monster.
Han mener at dette og et nylig avholdt arrangement i Tennessee viser potensialet i den forholdsvis ferske idretten.
– Vi har et mye sterkere case nå enn da vi hentet penger i fjor, sier Rigault.
Negativ egenkapital
Det kan komme godt med, for i regnskapene for selskapene er det foreløpig lite som tyder på en pengemaskin. IDF fikk en omsetning på 2,8 millioner kroner i 2023, ned fra 3,6 året før. Resultat før skatt endte på negative 6,7 millioner kroner.
I årsregnskapet heter det at egenkapitalen i selskapet er tapt, den er for tiden på minus 8,9 millioner kroner, men at det ikke skal være usikkerhet for fortsatt drift da eierne skal være villige til å skyte inn friske penger.
Regnskapet viser også at den langsiktige gjelden i selskapet økte fra 2,7 til 9,6 millioner kroner i fjor. Finanskostnadene var samtidig kun 41.000 kroner.
Vil lande runde i høst
Rigault hevder at det meste går etter planen, og at selskapet er i dialog med investorene med sikte på å lande en ny investeringsrunde nå tidlig i høst.
– Vi har holdt oss til planlagt burnrate. Der vi ikke har truffet oppsiden, har vi kuttet nedsiden. Det kiler alltid litt i magen når man skal hente penger, men jeg er ikke veldig nervøs, sier Rigault, og viser til at både eksisterende investorer og nye investorer har vist interesse.
Han peker på at han har bygget en lettbent organisasjon med få ansatte og mange konsulenter og frilansere, og beskriver driften som «sunn».
Han erkjenner at noen inntekter har uteblitt. Blant annet hadde de regnet med å få solid med lisensinntekter fra TV-kanalene i en tid hvor mediebransjen selv har slitt med inntektene.
– Vi har i stedet måttet bygge «reach» og vekslet dette inn i sponsorverdi.
Han forventer at markedet vil ta seg opp i løpet av de neste to årene. Fokuset nå er på USA, der veksten er størst. Flere TV-kanaler som StarTime, DAZN, Fox Sport og Extreme kommer til å vise VM senere i år. Her hjemme er det TV2 som skal sende arrangementet. Målet er å etablere 16 internasjonale eventer innen 2027, og allerede i 2025 skal det være åpå plass en internasjonal tv-sendt liga.
Det er ingen akutt fare for at selskapet skal gå av med døden. Rigault har godt med penger på bok, blant annet fordi en stor del av sponsorinntektene for kommende eventer blir betalt ut på forhånd. Det er penger han helst ikke bruker på løpende utgifter, men likevel er det en fin buffer å ha dersom investorjakten skulle ta litt lenger tid enn planlagt.