mobility
Dronegründerne har fløyet mer mat hjem enn Amazon – nå skal de levere sushi på hytta
– Da vi begynte å snakke om dette for to år siden, sa folk at vi var klin kokos gærne, sier Lars Erik Fagernæs i Aviant.
Mens amerikanske tech-giganter har snakket om dronelevering i flere år, er en liten oppstartsbedrift fra Trondheim blant de som har kommet lengst. Allerede i noen måneder har Aviant fløyet mat hjem til sultne trøndere, under merkenavnet Kyte. Kun ett annet sted i Europa finner du en lignende tjeneste, i et område utenfor Dublin i Irland. Så frempå er løsningen at gründer Lars Erik Fagernæs nylig ble invitert til prestisjeuniversitetet MIT sin AI and Autononomy-konferanse i Boston for å snakke om det de gjør.
Sushi på Sjusjøen
I fjor høst fortalte Shifter om at Aviant hentet 23 millioner kroner i en overtegnet emisjon. Da kom blant annet postens investeringsarm, Bring Ventures, inn på eiersiden.
Nå er selskapet i vinden igjen og har fått en av årets største startup-tildelinger fra Innovasjon Norge, med 9,5 millioner kroner. Pengene skal gå til å lansere Kyte for medisiner, slik at de som bor utenfor byene får bedre tilgjengelighet på medisiner når de er syke. Samtidig girer Aviant opp satsingen på hjemlevering av mat og går denne høsten inn i de heteste hyttemarkedene i Sør-Norge.
– Vi starter på Sjusjøen, så vil vi legge til nye steder etter hvert, forteller Fagernæs.
Dronebasen blir liggende på Lillehammer, der utvalget av restauranter er ganske stort. Rekkevidden for leveringene vil være på 30 kilometer. Målet er å starte opp allerede i august.
Vinsjes ned
Dronen vil fly rundt 120 meter over bakken på strekningen Lillehammer til Sjusjøen. Maten leveres i en vinsj fra 30 meters høyde. Aviant har hatt en rekke møter med
Luftfartstilsynet for å klargjøre hvordan leveringene kan gjøres,
– Mange vil vel sikkert lure på om det virkelig er lov å gjøre dette. Hva trengs av tillatelser?
– Det er veldig strengt regulert, men det er bra at det må gjøres på en trygg måte. Aksepten i samfunnet er det viktigste. Teknologien kommer alltids på plass, men vi kommer ingen steder hvis folk begynner å hate på droner. Derfor må man gå frem på riktig måte, sier Fagernæs.
Norge er et av landene som ligger lengst fremme i implementeringen av de nye reglene fra EU om dronetransport. For Aviant begynte det med blodprøver under pandemien.
– Vi kom i en veldig god posisjon til å bli et av de første selskapene i Europa til å få tillatelse til autonome hjemleveringer.
Lyd?
–Folk drar til fjells for å få fred og ro, hva med lyd?
– Det er en av de tingene vi tenker mest på når vi designer dronen. Vi kunne hatt mye større drone, og flydd lenger og med mer vekt, men med tanke på lyd vil vi ha den så liten som mulig.
Jo høyere de flyr, jo mindre lyd blir det.
– Enn så lenge har vi ikke fått noe klager på lyd i leveringene våre i Trondheim. Om det blir et problem, så øker vi bare høyden, og gjør leveringene høyere opp.
Venteliste
Foreløpig blir ikke tjenesten åpen for alle og enhver. Over tusen personer har satt seg på venteliste bare i Trondheims-området, men bare et knippe utvalgte kunder har fått tilgang så langt.
– Vi har hatt kjempeinteresse. Det er folk som har ringt oss på fredagskveldene fra hytta og sagt «Lars Erik, få en sushi hit», men vi har ikke ønsket å gå bredt ut før vi kan gjøre det på en trygg måte og at det blir en god brukeropplevelse. Nå har vi 50 betakunder, og kommer til å utvide til 200 betakunder i Trondheim. Vi passer på at vi tar det i riktig tempo, sier Lars Erik Fagernæs.
– Hvor mye dyrere blir det å få levert maten med en drone enn for eksempel med et sykkelbud?
– Ettersom vi automatiserer den mest kostbare delen av dagens leveringer, er vi i dag billigere enn konkurrentene. Dette planlegger vi også å være på sikt. Så mellom 39 og en hundrelapp, alt ettersom man befinner seg i Bærum eller på hytta.
Nå skjer det
Mens gründerne lenge ble møtt med at slike leveringer med droner var «science fiction», har det nå snudd.
– Da vi begynte å snakke om dette for to år siden, sa folk at vi var klin kokos gærne. Amazon hadde brukt ti år og 20 milliarder kroner på å få det til og hadde det ikke live en gang. Folk lo av oss, og trodde det var aprilsnarr. Men nå ser de at det skjer.
– Nå gjør vi flere leveringer enn Amazon noen gang har gjort. Dette skjer ikke om fem år, men nå.
–Det minner jo om det som skjer innen AI. Alle snakker om kunstig intelligens i årevis, så kommer ketchupen plutselig fordi teknologien endelig er der.
– Dronemarkedet hadde en superhype for fem til seks år siden. Teknologien var ikke klar, reguleringen var ikke klar. Nå er reguleringene på plass og teknologien har fått utvikle seg i flere tiår. Timingen er perfekt for å kommersialisere dette.
Mange muligheter
Gründeren viser til at markedet for hjemlevering av mat er på fem milliarder kroner bare i Sverige. Bare fantasien setter grenser for hvilke andre småting som kan leveres. Fagernæss peker på medisiner, hjertestartere, reservedeler til vindmølleparker, med mer.
– Hvilke andre forretningsmodeller jobber dere allerede med, i tillegg til konseptet for levering av mat?
– Vi jobber med å legge til enda flere leveranser fra de basene vi opererer for Kyte. Eksempelvis forhandler vi nå med et selskap om å levere verktøy til hytter som bygges rundt Lillehammer samtidig som vi leverer mat og medisiner fra basen. Dronen bryr seg ikke om det er en pakke muttere eller sushi som leveres, men vi øker både volum og fast inntekt fra basen ved å legge til disse kontraktene.
– Aviant lanserer hjemleveringstjenesten Kyte som en egen merkevare, men hva med å implementere løsningen deres i Foodora eller andre tjenester?
– I Sverige har vi signert fire kontrakter de siste fire månedene. Noen av kontraktene er med kommuner og andre selskaper om å distribuere på vegne av dem. Så får vi hvilken modell som er best.
Investor-interesse
Fagernæss forteller at de har en entusiastisk gruppe investorer med seg.
– De elsker mulighetene teknologien byr på. Hvis Kyte som konsept funker, er det en 100x-mulighet for dem, mener han.
– Når skal dere hente kapital neste gang, og hvor mye?
– Vi er i dag veldig godt kapitalisert, med en runde på 23 millioner i desember og 9,5 millioner nå i februar, så runwayen ligger på over 16 måneder.
– Når det er sagt får vi forespørsler hver uke om investering, så vi henter kanskje en runde etter august for å få enda høyere fart. Da henter vi et sted mellom 50 og 150 millioner. Det er viktig at vi tør å være ambisiøse ettersom autonom transport er et VM, ikke NM.