ONS

Easee-Jonas frykter ikke Musk-avslag: «Den kaffepraten vil komme en dag uansett»

Den selvsikre Easee-sjefen har økt antallet ansatte fra 25o til 450 det siste halve året.

Easee-gründerne Jonas Helmiksstøl og Fredrik Næsje venter på Elon Musk
Easee-gründerne Jonas Helmiksstøl og Fredrik Næsje venter på Elon Musk
Publisert Sist oppdatert

I en viral video er Easee-gründer Jonas Helmikstøls hjemsted, Jørpeland, forvandlet til Musk City. Jonas og medgründer Kjetil Næsje spiller selv hovedrollene hvor de inviterer Elon Musk på kaffe.

I den humoristiske snutten pekes det på at Musks mange selskaper og innfall har tatt over dagliglivet på den lille plassen, som preges av alt fra «Musky» aktiviteter som fjordbasert rakettoppskyting og kaffekoking med flammekaster.

Mens ideen er basert på Kastom-folkets religiøse dyrking av prins Philip på den sørlige stillehavsøya Tanna i øygruppen Vanuatu, skal målet med kampanjen være å få i gang en samtale om fremtidens mobilitet og akselerasjonen av det grønne skiftet i Europa og verden. Og kanskje litt oppmerksomhet om selskapet.

– Noen vil tenke at dette er en PR-jippo, men hva får dere egentlig igjen for den kaffen med Elon Musk?

– Med klimakrise og strømkrise trenger verden skalerbar ladeinfrastruktur. Vi knytter forhåpentligvis kontakt, og ser hvordan vi sammen kan bidra til «the greater good», sier Jonas Helmikstøl.

Han avviser ganske bastant at det ikke bare er et PR-opplegg, selv om målet også er å få oppmerksomhet utover landets grenser.

– Vi vil at han skal se hvilket «mission» vi er på, sier Helmikstøl.

Har brent av et middels stort markedsføringsbudsjett

– Prosjektet er ambisiøst. Twitter har tatt bra fyr, Linkedin like så. Plutselig er feeden byttet ut med raketter, hyperloops og fisende biler. Det er noe frisk over å være litt rebelsk på en slik måte. «This way to Musk City» har vært en hit, sier presse-sjef for Norden i Easee, Kenneth Bjerga.

I skrivende stund har 200.000 personer sett videoen. I tillegg har om lag 20.000 sett elbil-youtuber Bjørn Nylands versjon av den samme snutten. Når den første virale bølgen er over, er planen å spre videoene videre med sponsing.

– Tilbakemeldingene har vært utelukkende positive. Fra hele landet og fra hele verden egentlig. Selv om det finnes nettroll, så har de få som har prøvd seg på kvalm, fortsatt måtte innrømme at det er bra laget. Da må vi flire litt – at humor og kjærlighet trumfer alt, liksom.

– Musk City-videoen viser gjennomgående høy produksjonskvalitet. Har dere brent av store deler av markedsføringsbudsjettet på dette?

– Vi blir ofte spurt hvor mye midler vi har brukt her. Men det tror jeg ikke er så relevant. Sikkert langt over snittet. Men denne kampanjen har vi kjørt globalt. Det er fra Norge til verden, selv om den er forankret lokalt. USA, UK, Sverige og Tyskland, sier Bjerga og legger til:

– Vi gjør ting helveis i Easee. Dette er et godt eksempel på når vi går all inn og virkelig satser. I et tradisjonelt selskap vil nok dette være budsjett for et kalenderår. Vi satser på det vi tror på – og går etter magefølelse over fornuft noen ganger.

Nylig kastet også elbåt-selskapet Evoy som på med sin egen video der de inviterer Musk til å være med på å sette verdensrekord i fart for elbåter.

Gründer og sjef i Evoy, Leif A. Stavøstrand tror også de har en sjanse:

– Når du har alle pengene i verden hva er det viktigste? Det er å ha det gøy og samtidig gjøre noe som gir energi ikke tar energi. Her kan Elon få seg en tur på sjøen med fart og moro. Så lenge budskapet vårt når frem, blir jeg ikke overrasket om ikke dette pirrer interessen, uttalte han til Kampanje nylig.

Har tatt «action» med klart «purpose»

Det er ikke noe nytt at Tesla som selskap snakker med Easee som selskap. Helmikstøl legger imidlertid ikke skjul på at et enda nærere bånd til Musk, kan være nyttig å ha når selskapet på et tidspunkt skal inn i USA.

– Han har jo sikkert begrenset med tid. Så hvorfor skal Elon Musk besøke Easee, og for eksempel ikke de andre laderselskaper som Zaptec og Amina?

– Hvorfor skal han ikke besøke Easee? Vi har tatt «action», vi tør å tenke stort. Vårt «purpose» er å akselerere elektrifiseringen i verden. Vi er størst i Europa på smart hjemmelading og lading i borettslag, med 600.000 solgte enheter, sier Helmikstøl, og legger til:

– Jeg sier ikke at vi skal gjøre det alene, vi er avhengig av alle, også Zaptec og Amina, for å bygge økosystemet som løser opp i flaskehalsene i ladingen.

– Men hvorfor er Elon Musk så viktig for å få til dette, dere virker jo til å klare dere godt uten hans hjelp så langt?

– Han har et stort engasjement, og har vist gjennom Tesla og andre prosjekter at han tør å tenke stort og får til ting. Det er ikke alt som er like vellykket og bra, men så er han bare et menneske, han også. Vi vil se hvordan vi kan inspirere han, kanskje trenger han en god venn, who knows?

– Har dere fått noen hint om at det går veien, at dere får møte ham?

– Vi har fått noen indikasjoner, men jeg vet ikke. Vi kjører på videre uansett, Elon Musk eller ei. Jeg er ganske sikker på at den kaffepraten kommer til å skje på et tidspunkt uansett.

– Når dere blir store nok?

– Ja.

Easee eser ut

Elon Musk vil i så fall møte et Easee som har «trimma fettet», som Helmikstøl selv sier det. Fra nyttår og frem til i dag har de økt fra rundt 250 ansatte til nå over 450 ansatte.

– Fokuset er på å onboarde folk skikkelig, skape trygghet, ha en sunn modningsprosess. Det er krevende når det går så fort, men jævla gøy.

For ikke mange månedene siden flyttet de inn i et nytt bygg på Forus. Planen var at det skulle vare ut året. Allerede nå har de måttet utvide lokalene inn i nabobyggene.

I starten av 2021 flyttet de inn i nytt bygg på Forus under FOMO-paraplyen. Planen var at dette skulle vare i minst tre år. Selv med utvidelse til andre nærliggende bygg holder det fortsatt ikke. I starten av nyåret flytter de 600 meter over kommunegrensene til et nytt bygg der skalerings-mulighetene ligger opp mot 2000 mennesker.

– Så må vi nok flytte inn i enda et nytt bygg, fastslår Helmikstøl.

Så til spørsmålet alle stiller seg, drikker Elon Musk egentlig kaffe?

Shifter har gjort et dypdykk i kildene på internetts mørkeste kroker for å komme til bunns i saken. Og svaret skal vise seg å være komplekst.

Ifølge en artikkel fra 2007 drakk han store mengder Diet Coke, faktisk åtte bokser om dagen. I tillegg kunne han svelge unna flere store kopper med kaffe. Dette hadde en nokså forutsigbar effekt på den aktive serie-gründeren som ifølge et sitat «ble så sykt oppjaget at jeg seriøst begynte å føle at jeg var i ferd med å miste sidesynet».

I et intervju i 2014 måtte han medgi at selv om han fortsatt var glad i lett-cola, var han gått over til en versjon uten koffein og dessuten kuttet inntaket ned til en eller to om dagen, «not anything crazy». I tillegg lå inntaket fortsatt på rundt to vanlige kopper med kaffe.

– Det sies at Elon foretrekker Diet Coke fremfor kaffe. Er det aktuelt å bytte ut kaffen?

– Om det blir kaffe, Diet Coke, eller for den saks skyld vann, er det minste problemet for å si det sånn. Norsk vann er jo forresten skambra, konkluderer Helmiksstøl.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Hvilken bransje jobber du i?*

Powered by Labrador CMS