babytech

Eierne blar igjen opp for norsk babycall - etter seks år i utvikling

Gründeren legger bak seg «heftige» år i utvikling av en smart monitor - og rigger endelig Babysensor for kampen mot tech-giganter. 

– Vi har globale ambisjoner, men vi må ta det skrittvis, sier Babysensor-gründer Anita Fevang (til høyre).
Publisert Sist oppdatert

Utviklingen av det hun omtaler som «verdens beste babycall», startet for over seks år siden da syvåringen hennes ennå var baby. 

– Han var frisk og sterk, men pappaen var stadig bekymret likevel, sier Anita Fevang, også firebarnsmor og opprinnelig sosiolog med lang erfaring fra barnevernet. 

Utviklingen av det hun omtaler som «verdens beste babycall», startet for over seks år siden da syvåringen hennes ennå var baby. 

– Han var frisk og sterk, men pappaen var stadig bekymret likevel, sier Anita Fevang, også firebarnsmor og opprinnelig sosiolog med lang erfaring fra barnevernet. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Fevang holdt på å bli sprø av all sjekkingen, forteller hun, og særlig fordi den gjerne resulterte i unødvendig oppvåkning som følge av et knirk i gulv eller bråk i en dør. 

– Det var bakgrunnen for at jeg ville ha en babycall som også sjekket det viktigste; at pulsen var ok og at han ikke var for varm, sier Fevang, herved på jakt etter den perfekte. 

Markedet for babycall er stort og kan ifølge gründeren deles i to typer; de tradisjonelle og de avanserte. Babysensor opererer i sistnevnte, og denne delen er bare i Europa estimert til å vokse til 450 millioner dollar innen 2028, forteller Fevang. 

– Vi har globale ambisjoner, men vi må ta det skrittvis. Norge, Europa, globalt ... 

Selskapet ledes også av CEO Eigil Rudsar. Gisle Sveva, tidligere GNP Energy-sjef, er styreleder. 

Anita Fevang, gründer av Babysensor.

– Det varte ikke lenge før fortvilelsen tok over

Det aller første steget tok de under intervjuer med hundrevis av foreldre, om hva de faktisk ønsket seg i en babycall. 

– Babymonitoren måtte måle oksygenmetning, hudtemperatur, romtemperatur og ikke minst puls, i tillegg til å sjekke gråt, konkluderte Fevang - og forteller om «seks heftig slitsomme år» før den første versjonen sto klar. 

Slik fungerer Babysensor

Sensorer i et armbånd måler barnets puls, hudtemperatur og oksygenmetning. Sensor-armbåndet sender denne informasjonen til basestasjonen. Basestasjonen har babycall-funksjonen som fanger opp lyd og måler romtemeraturen. Den sender dette, og barnets avlesninger, fra sensorarmbåndet til smarttelefonen din, slik at brukeren har full oversikt og kan styre systemet fra appen i telefonen din. Basestasjonen kommuniserer via Wifi, men har også et innebygget 4G-kort. Dette kan aktiveres ved et eget abonnement hvis man ønsker å bruke Babysensor på steder der det ikke er Wifi-dekning. (Kilde: Babysensor) 

– Jeg hadde aldri før vært så stolt, men det varte ikke lenge før fortvilelsen tok over. Vi slet i lang tid med ustabilitet, men fant etter hvert en løsning, og nå er igjen produktet helt klart, sier hun. 

Vestfold-selskapet hentet i sommer seks millioner kroner fra eksisterende aksjonærer, blant andre Gleditsch- og Abrahamsen-familien, begge med koblinger til Jotun. 

– Dette, kombinert med betalte varer på lager, skal holde frem til lønnsom kjernedrift i 2025, sier Fevang. 

Gå-til-marked-stategien

Også i fjor sommer bidro eierne med 8,6 millioner kroner, og selskapet har siden 2019 fått totalt 2,3 millioner kroner i ulike tilskudd og lån fra Innovasjon Norge, viser en oversikt. 

Gründeren er i dag største eier med sine 36,9 prosent via Fevangs Holding AS. 

– Vår største utfordring blir å få frem vårt gode budskap som et bitte lite selskap, som skal konkurrere om markedets oppmerksomhet. Vi konkurrerer med allerede veletablerte og store, internasjonale selskaper, med gigantiske markedsbudsjetter. 

Philips og Motorola er i dag de største aktørene på tradisjonell babycall, mens amerikanske Owlet er med sin monitor, en mer direkte konkurrent.

– Men Owlet er også annerledes enn Babysensor igjen, da den mangler 4G og er avhengig av wifi. Den måler heller ikke hudtemperatur, sier Fevang. 

Babysensor har så langt brukt egen nettbutikk som en «sandkasse» for å lære og tilpasse kommunikasjon, pakketering og prismodell, forteller gründeren videre. 

– Vi konkurrerer med allerede veletablerte og store, internasjonale selskaper, med gigantiske markedsbudsjetter, sier Babysensor-gründer Anita Fevang.

Produktet selges i dag også gjennom utvalgte spesialbutikker, og på den langsiktige planen står samarbeid store distributører i inn- og utland. 

– Vi ønsker kontroll på salget i starten, for å bygge og kontrollere merkevaren, noe vi oppnår gjennom denne tilnærmingen.

– Jeg kan tidvis være bekymret for manglende «runway» og «death valley»

Hun mener det også kan ta tid å lære opp et nytt marked i at det kan være smartere å ha oversikt over målinger av puls og hudtemperatur - fremfor et kamera med høy oppløsning. 

– Et eksempel på bruk, er når babyen sover utenfor i vogna, da man får beskjed på appen om temperaturen på huden er for varm eller for kald, ikke bare om babyen gråter, sier Fevang og fortsetter: 

– Når jeg ser på andre suksesshistorer på eksport av hardware, ser det ut til at det også for «flinke dem» har tatt tid å lære opp og bli kjente i markedet, sier hun og viser blant annet til de norske aktørene Remarkable og Xplora.  

– Jeg kan tidvis være bekymret for manglende «runway» og «death valley», fordi man ikke alltid kommer seg videre raskt nok, sier hun, men mener å ha flere bevis for at de er på rett vei likevel. 

– Delvis på grunn av stabilitet over tid, både med tanke på tilbakemeldinger fra tech-teamet, men først og fremst tilbakemeldinger fra ekte kunder.