arbeidsliv

Ekspertens sjekkliste til «workation» med jobben 

– Psykososial trygghet i organisasjonen er noe av det viktigste en arbeidsplass har, sier HR-rådgiver Jørgen Helmersen. Han mener den stadig mer populære jobbturen kan bidra - hvis den gjennomføres riktig. 

Jørgen Helmersen har jobbet med kultur i selskaper som Amby og Whereby. I dag er han HR-rådgiver i Stange kommune.
Publisert Sist oppdatert

Kortversjon:

  • Flere bedrifter reiser på «workation» til utlandet for å styrke samholdet, men HR-rådgiver Jørgen Helmersen mener det er mye å tenke på før man reiser på tur. Ansatte har ulike behov og livssituasjoner, og man må ikke glemme å ta hensyn til klimaavtrykket. 
  • Helmersen mener bedrifter bør planlegge godt, involvere de ansatte og ha en tydelig hensikt med turen.

Teksten er skrevet med kunstig intelligens og kvalitetssikret av Shifters redaksjon. 

Jørgen Helmersen jobbet over fire år i Amby, tidligere First Engineers, i stillinger som «People Operations Specialist» og «Head of Culture». Han har også vært «People Partner» i Whereby - og jobber nå som HR-rådgiver i Stange kommune. 

Til grunn ligger en bachelorgrad i HR og ledelse, og Helmersen slår tydelig fast:

– Psykososial trygghet i organisasjonen er noe av det viktigste en arbeidsplass har.

Han har selv arrangert og deltatt på flere «workations»; et sted nettopp denne tryggheten kan oppstå eller forsterkes, og nå observerer Helmersen at stadig flere reiser på tur.

Linkedin har de siste ukene vist oss bilder av Strise-teamet på en fem dagers arbeidsøkt i Hellas. Også Enode rapporterte i høst hjem fra en femdagers ‹workation» i Kreta, og Savvy tilbragte nylig en uke til Spania med «et faglig- og sosialt opplegg». 

Det samme gjorde Techfolk, og Helmersen kommenterte under innlegget: 

«Jeg elsker workations!». 

– Spesielt de mindre organisasjonene tok jo innover seg tanken om fleksibel arbeidstid under og etter pandemien, og det åpnet opp for å ha et mer internasjonalt team som jobber remote, sier han og utdyper: 

– Fordi man jobber så spredt og ofte på tvers av landegrenser, kan «workations» være et tiltak for å samle alle og gi muligheten til å bygge en sterkere felles kultur. Alle får en felles opplevelse og et felles referansepunkt.

Egen erfaring tilsier at alle kommer litt nærmere hverandre på en slik tur, forteller Helmersen, men listen over hensyn arrangørene må ta i forkant og underveis, viser seg å være lang. 

– For det første må du vite hvorfor du drar. Hva er hensikten? Det kan fort koste mange millioner å dra på en slik tur, sier han.

Såkalt «employer branding» på Linkedin må for eksempel ikke være motivasjonen din alene, mener Helmersen. Det er jo ingen garanti for at arbeidsplassen har budsjett til å dra på en slik tur igjen.

Dessuten er det ikke sikkert at de ansatte i det hele tatt ønsker å dra på tur.

– De ansatte må ha en medbestemmelse i den avgjørelsen. Kanskje de heller ønsker en bonus eller en ekstra fridag, sier han og viser til konkrete eksempler der de ansatte heller ville ha kaffeabonnement eller bedre forsikringsavtaler.

– Et team, enten det er stort eller lite, består gjerne av ansatte i veldig ulike livssituasjoner. Noen har kanskje ikke anledning til å være borte i lang tid. Det er viktig å ta med inn i vurderingen om hvor man skal dra. Spania eller et annet varmt land er ikke alltid den riktige løsningen. Noen ganger kan det for eksempel være bedre å holde seg innenlands.

– Det er også bedre for klimaet, legger Helmersen til.

Flere selskaper har i høst delt på Linkedin fra deres «workation» i utlandet.

Planlegg turen godt 

Fakta: Workation

  • En «workation» er en arbeidsreise der team fra startups kombinerer arbeid med sosiale aktiviteter i nye omgivelser for å fremme samarbeid og kreativitet. 
  • Etter pandemien har interessen for slike workations økt blant startups, som søker å styrke teamfølelsen utenfor det tradisjonelle kontoret. 
  • Flere byråer har også tilpasset seg denne trenden ved å tilby skreddersydde workation-pakker for å imøtekomme den økende etterspørselen etter fleksible arbeidsformer.

Teksten er skrevet med kunstig intelligens og kvalitetssikret av Shifters redaksjon. 

Ønsker arbeidsgiver likevel å reise på «workation» over flere dager i utlandet, må turen planlegges godt og på detaljnivå, mener Helmersen.

– Du kan ikke dra alle ansatte under én kam. Alle har ulike behov, og det er derfor viktig å lage en fleksibel agenda på turen. Alle må ikke være med på alt, for alle er ikke like sosiale, og det må gjerne kommuniseres eksplisitt, sier han. 

– Det er jo ofte en grunn til at mange ønsker å jobbe remote.

Samtidig er det veldig viktig med et felles opplegg, understreker han.

– Det er ikke alle som klarer å navigere i det sosiale som skjer i en sånn setting. Det kan være uheldig hvis en gjeng, som allerede kjenner hverandre godt, drar i gang et spontant initiativ. Da kan noen fort falle utenfor.

– Det er heller ikke sikkert at alle har råd til å delta på aktiviteter ut over felles opplegg. 

Trikset kan ifølge Helmersen være å reise til et avsidesliggende sted, typisk et «slott» som flere byråer nå tilbyr i skreddersydde «workation»-pakker. 

The workation village i Italia er et eksempel på dette, forteller han. 

– Hvis målet med turen er å gi alle en felles opplevelse, får man en god anledning til å samle hele gjengen på ett sted. Da kan man sette opp et program som handler om å ha det hyggelig sammen, bli kjent med nye folk og styrke de vennskapene som allerede er der. Med en plan for uka som inneholder forskjellige aktiviteter, kan alle velge det som passer dem best – og bli kjent med kolleger som liker de samme tingene.

– Reiser du til en storby, risikerer du at alle drar i hver sin retning. Da mister du jo litt av poenget med turen. 

Uansett hvor teamet reiser, er det ikke sikkert alle kan bli med, legger Helmersen til. Da er det også viktig å ha sjekket småting som at det finnes teknisk utstyr på konferanserommet du har leid, slik at ansatte som er med over video får en god opplevelse, på forhånd.

– Det er en læring etter en selvopplevd erfaring som inkluderte språkbarrierer for å få fikset problemet, sier han.

Effekten av «workation» 

«Workation» kan ifølge Helmersen bidra til å ufarliggjøre toppledelsen, avsløre høyden på ansatte du gjerne bare ser fra brystet og opp og video, og ikke minst skape nye relasjoner.

Den objektive effekten kan imidlertid være vanskelig å måle i etterkant.

– Du kan jo se det på ansatt-tilfredshet hvis selskapet måler dette, og antall søkere hvis du har brukt turen som del av din «employer branding», men det handler nok først og fremst om å skape et tettere bånd.

– Like viktig er kanskje vissheten om at ledelsen verdsetter de ansattes bidrag på en eller annen måte.

Har ditt team vært på «workation»? Da vil vi gjerne høre fra deg - på vilde@shifter.no.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.