Nikolay Storonsky i Revolut. Foto: Per-Ivar Nikolaisen
Nikolay Storonsky i Revolut. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Eksperter tror investorene er i ferd med å miste troen på utfordrerbankene

«Tretthet» i markedet kan ødelegge nye runder med kapitalinnhenting i fintech-bransjen, ifølge internasjonalt investornettverk. Nå venter «alle» på Revoluts gigarunde.

Publisert Sist oppdatert

Det knyttes stor spenning til de store utfordrerbankene som nå er på jakt etter ny kapital for 2020. Og fremst i rekken står britiske Revolut og deres varslede emisjon.

Selskapet har vokst seg store siden lanseringen i 2015, og det siste året har de doblet antallet brukere fra fire til åtte millioner på verdensbasis. I Norge går det derimot tråere.

I november gikk gründer Nikolay Storonsky ut og fortalte at selskapet skal hente mer penger, så mye som 1,5 milliarder dollar gjennom både private investeringer og lån. Det forventes at runden skal være ferdig innen kort tid, kanskje så tidlig som denne uka. Runden vil gi selskapet en verdivurdering på 5 milliarder dollar, mens selskapet selv ønsker seg en vurdering på det dobbelte. Samtidig ønsker Storonsky å øke staben fra 1800 til 5000 iløpet av få måneder.

Til tross for planen om å utvide pengesekken kraftig, mener eksperter at det er «tretthet» i bransjen, og at det nå er blitt vanskeligere å hente penger, skriver Sifted.

– Det er litt investor-tretthet med enkle nye «utfordrerbanker».Forvaltere må se på foskjellen på tilbudene, ikke hva kunden ser, men forskjellen på forretningsmodellene, sier Simon Stewart, som driver investornettverket The Growth Stage, til Sifted.

Usikkerheten skal delvis skyldes usikkerhet rundt marginer i markedet og store utgifter.

Selv om Revolut rapporterte inntekter på 58,2 millioner pund i 2018, forventes tapene å vokse igjen i år på grunn av stigende kostnader. Tilsvarende er Monzo, Starling, Tandem og N26 alle tapsgivende, selv om de fleste hevder at de vil bli lønnsomme i løpet av de kommende årene.

Storonsky har tidligere sagt til Shifter at han hater prosessen med å få investorenes gunst.

– Mange investorer aner ikke hva de holder på med. De tar beslutninger basert på antagelser, ikke realiteter, og stiller dumme spørsmål til gründerne. Så har du alle disse merkelige eventene, med 200 startups som flokker seg rundt én investor. Det blir bare helt feil tilnærming. For å være ærlig synes jeg dette gjør det ekstremt vanskelig å hente penger i den første runden, sa han.