Ellevill vekst for norsk fotball-app, men målkåte investorer får alltid stang ut
Det gikk ni år fra gründerbrødrene startet Fotmob til appen ble deres fulltidsjobb. Nå øker antallet brukere med én million i måneden - uten en eneste investor-krone.
Fotmob-teamet har vokst til 20, og gründeren regner med å ansette noen flere i tiden som kommer.
Fra et lite kontor i Bergen, innredet i god startup-stil - med kunstgress og fussball-bord, leverer en stab på 20 løpende oppdateringer og data om fotball gjennom appen Fotmob.
Annonse
I to måneder på rad har antallet brukere av applikasjonen økt med én million, ifølge gründer og daglig leder Christer Nordvik. Totalt kan selskapet han gründet sammen med broren Tommy Nordvik i 2004, skilte med drøyt 11 millioner brukere.
I fjor omsatte selskapet for 58 millioner kroner, med en bunnlinje på 22 millioner kroner. I år ligger selskapet omtrent 10 prosent foran fjoråret finansielt, forteller Nordvik. Ambisjonen til bergenseren er ikke snau:
– Vi vil endre hvordan folk følger fotball.
Annonse
Tettere forhold til fotball
Den største begivenheten innen fotball går av stabelen i helga. Verdensmesterskapet er imidlertid fylt av kontroverser, etter avsløringer om gjentatte brudd på menneskerettighetene og slavelignende forhold for migrantarbeidere i vertsnasjonen Qatar.
– Vi gjør nok litt mindre ut av VM enn vi normalt ville gjort, sier Nordvik.
Det er uansett ikke store begivenheter Fotmob har slått seg opp på. Tvert imot, det er de små. Gründeren forklarer tilnærmingen:
Annonse
– Du kan researche og følge spillere. Plutselig følger du Molde-spilleren som gikk til 2. Bundesliga (andre nivå i Tyskland, journ.anm.). Du får et tettere forhold til fotball.
Tøff konkurranse
Annonse
Det er trangt om plassen i dette markedet. Det finnes utallige tjenester hvor man kan følge resultater langt ned i divisjonssystemet. Her hjemme er VG Live et godt eksempel.
Og Fotmob er små, målt mot de største. Den kanskje største spilleren er OneFootball, som i år hentet flere hundre millioner euro, og det ble spekulert i verdivurdering på enhjørning-nivå. Selskapet har nå beveget seg dypt inn i blockchain- og NFT, og har begynt å kjøpe rettigheter til å vise fotball - et kjent pengesluk i bransjen.
Annonse
Ingenting av dette er interessant for de norske gründerne. De har vært på banen lenge, og bygget sten for sten. Ifølge Nordvik var Fotmob en av de 20 første applikasjonene som ble lansert på Googles operativsystem Android. Senere har de også blitt profilert flere ganger av Apples iOS-system. Denne høsten har appen tidvis vært mer populær enn Tiktok i Tyskland.
– Det er utrolig mange konkurrenter. Men man ser at mange tar feil valg. Enten blir det for mye reklame, eller for mye «betting». Det handler om å skape den beste brukeropplevelsen, mener Nordvik.
Brann i Thailand
Fotball-eventyret i Bergen startet da nåværende daglig leder var på bryllupsreise i Thailand, og ville følge med på resultatene til favorittlaget Brann. Dette var i 2004.
Så ballet det på seg, og appen ble etter hvert en god biinntekt. Men det tok mye tid. Nordvik-brødrene bestemte seg i 2013 for å gå «all in».
– Vi brukte ni år fra vi startet, til vi jobbet på fulltid med dette. Hadde jeg visst det på forhånd, kan det hende jeg hadde gitt meg. I en lang periode var det ingen penger i det, det tok all fritid, og med kone og barn ble det et spørsmål om det var verdt det.
Uaktuelt å hente penger
Mange vil i dag si at det absolutt var verdt det - deriblant en rekke investorer. Nordvik forteller om pengesterke friere, «om ikke daglig, så ukentlig».
– Det har ikke vært aktuelt. Vi sitter her og har lyst å vokse med 2-3 personer i året, få inn de rette, og vokse ut ifra Bergen. Vi kunne hentet penger. Men vi har en jobb som også er vår lidenskap og hobby. Hvorfor skal vi endre det?
I dag deler gründerbrødrene eierskapet mellom seg, i tillegg til at noen ansatte eier litt.
Slik sikret de supervekst
Appen er i dag helt og holdent reklamefinansiert. Det finnes riktignok en funksjon for å kjøpe bort reklamen, men denne inntekten står for mindre enn én prosent av omsetningen.
Reklamemarkedet har imidlertid hatt en negativ utvikling den seneste tiden, og gevinsten per Fotmob-bruker har dalt.
Likevel ligger selskapet an til å tjene omtrent 10 prosent mer i år enn i fjor. Det er takket være en heftig vekstkurve etter sommeren.
– Vi har hatt fokus på vekst, og ansatt en person som har det som eget ansvarsområde, forteller Nordvik.
Det har blant annet ført til to store begivenheter som i en periode ga voldsomme nedlastingstall. Fotmob var for eksempel eneste aktør som dekket veldedighetskampen som ble arrangert av Youtube-stjernene i Sidemen, hvor en rekke Internett-kjendiser deltok. Analysebyrået leverte all data fra kampen utelukkende til Fotmob.
– Da fikk vi mye oppmerksomhet på Tiktok, Youtube, Twitter, slike ting.
Det andre var da Fotmob ble plukket ut som en av de første til å bruke den nye «Live activities» på iOS.
– Det ga faktisk en dobbelt så høy «spike», sier gründeren, og forteller at Apple også skal løfte frem Fotmob i App Store under VM.
I tillegg har Fotmob rullet ut en egen grafikk-tjeneste, som de gir bort gratis mot kreditering. Det vil si at en sportskanal kan hente ut en ferdiglaget grafikk med tilhørende statistikk om enkeltspillere, for eksempel. Tjenesten er benyttet av alt fra norske fotballag som Brann, til mediekanaler som Nettavisen, NBC Sports og Sky Sports.
– Det har vært etterspurt, bekrefter gründer Nordvik.
Sjefen på support
Denne måten å drive på, uten investorkapital og med en kompakt, saktevoksende stab, gir noen lederutfordringer, medgir Nordvik.
– Når vi er så få, blir vi utfordret på alt fra drift til support. Noen deler av organisasjonen henger etter. Det er typisk support og overvåkning av at systemet er oppe.
Noen kvelder trår han selv til på support, og noen ganger finner Nordvik også frem gamle kunster og er med på å kode litt innimellom.
– Selv om jeg nå har skjønt at det er noe kode jeg for all del ikke må røre borti.
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.