Arendalsuka

Enhjørningen Autostore var i «dødens dal» i 15 år: Her deler de sine veksttips

Da lagerrobot-selskapet Autostore gikk på børs i 2021, var børsnoteringen den neste største noen gang - bare passert av Statoil. 

Deler suksess-oppskrift: Anette Matre er direktør i Autostore.
Publisert

Autostore ble verdsatt til 103,5 milliarder kroner da selskapet gikk på børs i 2021. 

I 2023 omsatte selskapet for 645,7 millioner dollar, og hadde et justert EBITDA-resultat på 308,5 millioner dollar

Selskapet lager roboter som effektiviserer lagerdrift, bokser som flyttes av roboter. Selskapet ble startet i Nedre Vats, en liten time øst for Haugesund. 

Selskapet ble solgt for 16 milliarder kroner i 2019. 

Shifter har tidligere skrevet Autostore vil kapre småbedriftene med nysatsing. 

Vil lære av vekst-vinnerne

Under arrangementet «Hva gjør vi i dag for å skape internasjonale vekstvinnere fra Vestlandet» under Arendalsuka, ble Autostore trukket frem som et eksempel til etterfølgelse. 

Ideen til Autostore kom i 1996 og baserte seg på at Jakob Hattelands selskap Hatteland Group hadde for lite lagerkapasitet, selv med et nybygd lager. 

Ingvar Hognaland var teknisk sjef i selskapet. Han spurte seg - hva er det som det er mest av i et lager? Luft. 

– Han kom med ideen om kasser oppå hverandre og roboter som frakter disse rundt - nærmest som en rubiks kube. Slik ble det mindre luft og flere varer på lageret, sier Matre. 

– Det tok omtrent 15 år før selskapet ble lønnsomt. Fra 2012 begynte selskapet å bli lønnsomt og lykkes med kommersialiseringen, og fra omtrent 2015 har det vært skalering i stor skala, sier Matre. 

Fra ord til handling 

Hun ble hentet fra stilling som konserndirektør for HR, IT og forretningsutvikling i Innovasjon Norge til Autostore i 2020. Matre er oppvokst ti minutter unna der Autostore ble gründet. 

– Jeg har gått fra å snakke om det som skal til for å lykkes i Innovasjon Norge, til å jobbe med det i Autostore. Det er et gøy skifte. 

Autostore har nå tusen ansatte, rundt 200 av dem er på Nedre Vats og på Haugalandet. Selskapet har kunder i hele verden. 

– Hvordan vil du oppsummere reisen?

– Det er en fantastisk reise - hva som er blitt muliggjort og å vise hva at det går an å tenke stort fra en liten bygd innerst i en fjord på Vestlandet, sier Matre. 

Autostore-oppskriften

Direktør Anette Matre mener disse seks punktene har vært viktige for at Autostore har lyktes med å bli en vekstbedrift - og deretter Norges første enhjørning:  

 1. Skaff tilgang på kapital 

– Jakob Hatteland hadde tro på produktet før det ble lønnsomt. Å ha noen som står løpet i over 15 år før lønnsomheten kommer er ganske unikt. Å finne kapital for å komme seg gjennom «dødens dal» er viktig. Jeg håper norsk næringsliv ikke er avhengig av enkeltpersoner som Jakob for å klare det. Her må det mer offentlig og privat samarbeid til for å tette dette kapitalgapet. Autostore var heldig. 

2. Tenk internasjonalt fra dag én

– Autostore tenkte internasjonalt fra dag én. Internasjonalisering handler om hvordan vi gikk til markedet. Vår løsning kan brukes i hele verden, men vi har ikke nettverket til å komme ut så fort. Derfor har vi knyttet til oss go-to-market-partnere. Vi har i dag 23 ulike regionale og nasjonale partnere. Da har vi allerede føtter i de ulike markedene og det er lettere å skalere opp.  

3. Vær stolt 

 – Autostore ble startet opp i en liten bygd innerst i en fjord. Vi er opptatt av å bygge identiteten til bedriften rundt dette. Vi er nedpå og jordnære, har lite hierarki og er pragmatiske og samtidig ekstremt kundeorienterte. Dette har vi prøvd å holde på hele veien når vi bygger ut kulturen i andre land og med mange nye ansatte. 

4.  Gi kjerneteamene tid 

– Jakob ga det opprinnelige teamet som jobbet med den tidlige produktutviklingen nok tid. De ble ikke tvunget inn i performance-rammeverk med raske milepæler og tøffe «return on investement»-krav. De fikk ro til å bygge det som ble vår forse, eller «secret sauce» i teknologien - nemlig programvaren bak hele løsningen. Dette er utradisjonelt - og passer ikke inn i en performance-kalender, men det har vært avgjørende i et kritisk tidlig fase av selskapets tidlige reise. Når teknologien er klar (nok) så må man derimot sette fart for å få det ut til markedet og skalere. 


5. Få tilgang til markeder 

– Autstore er ekstremt avhengig av å ha tilgang til markeder da omtrent 98 prosent av vår omsetning skjer utenfor Norges landegrenser. Da er vi avhengig av å ha åpne markeder og stabile rammevilkår for teknologiutvikling. Det er viktig å arbeide for gode rammer for teknologiutvikling og være påpasselig å henge med i hva som skjer i handelspolitikken utenfor våre grenser og hvor handelsavtaler inngås. Vi må være med! 

– Hvor går veien videre for Autostore nå? 

– Vi er veldig optimistiske med tanke på videre vekst. Reisen har bare såvidt begynt. De underliggende driverne i verden som gjør Autostore til en god løsning er mer sanne enn noensinne - arbeidskraft blir dyrere, det er vanskelig å få tak i nok arbeidskraft, løsninger som er plasseffektive er både mer miljøvennlige og mer tilpasset store byer som må tenke smart for å kunne gi oss som forbrukere raske leveranser, sier Matre. 

Autostore har produksjon i Polen og i Thailand. Både der og ellers i selskapet er de klare for å øke. 

– Vi er rigget for vekst på alle måter, sier Matre. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.