– Hovedutfordringen vår nå er at vi ikke klarer å produsere fort nok. Interessen, den går av seg selv, sier Satvir Singh Parmar, daglig leder i Vicotee.
Via varmesøkende teknologi, kan sensoren fange opp unormale temperaturer.
Knapt tre uker senere renner forespørslene inn. Første "batch" er allerede på plass i San Francisco, hos engleinvestor og tidligere Canoo-topp Noah Kindler.
Annonse
– Amerikanerne var lynkjappe. Norge har kommet til etter hvert, sier sjefen.
Nå er selskapet ifølge Singh Parmar i dialog med flere norske dagligvarekjeder og ulike profesjoner i helsevesenet.
Askeladden & Co er også blant de interesserte. De står bak blant annet skjønnhetssalongene til Olio, "lege on demand"-tjenesten Dr. Dropin og massasjekjeden Squeeze.
Gründerne har også vært sentrale i oppbyggingen av Cutters.
Annonse
– Problemstillingen Vicotee løser kan være aktuell for flere av våre selskaper, og vi har innledet samtaler med dem for et mulig samarbeid, bekrefter partner Martin Schütt overfor Shifter.
Internasjonal interesse
Annonse
Vicotee skal også ha blitt kontaktet av Eurochem med base i Sveits, en global gjødselgigant med 27.000 ansatte - og et teknologi- og salgsmiljø i Singapore via eget nettverk, blant mange flere.
Telenor, som allerede sto på kundelisten, pusher også produktet ut i egne kanaler - og Atea har allerede bestilt, forteller Singh Parmar.
Annonse
Han har tidligere forklart at sensor-teknologien er kjent og mye brukt, men at sensorene Vicotee har utviklet, er like nøyaktige som termokameraer fra apoteket.
De lover å skille 0,1 grader celsius per pixel. Dessuten bruker de ikke kamera, noe som skal gjøre det lettere å håndtere personvernhensyn.
Den første produksjonen av febermåleren har Vicotee produsert hos seg selv. Planen er produsere 50 nye enheter i løpet av de neste ukene - og et sted mellom 500 og 1000 før sommeren. "Volum-produksjonen" foregår i Horten.
– Utfordringen ligger også på leverandør-siden. Det er jo et bikkjeslagsmål for å få tak i underliggende komponenter om dagen, men vi har heldigvis en god relasjon med akkurat det som vi trenger. Vi er sikret til neste "batch".
– Må modnes
Prisen per febermåler vil mest sannsynlig ligge et sted mellom ni og ti tusen kroner. Det inkluderer set up, kabling, software - ja, alt, forteller sjefen.
Vicotee er også åpen for å ta i bruk ulike leasing- og abonnementsløsninger.
– Det er mange utfordringer som dukker opp underveis. Dagligvarekjedene for eksempel, de er usikre på hele GDPR-opplegget; hvor norsk eller unorsk det er å screene folk, så alle disse tingene må også modnes litt, sier Singh Parmar.
– Vårt formål er jo ikke å screene folk ut av butikk, snarere tvert imot; hvis en person detekterer feber, så kan en ansatt komme ut og handle for deg.
– Hvor stor er faren for feil når ting har gått såpass fort?
– Vi er ikke redde for det. Hardwaren har vi jobbet såpass mye med, og vi oppdaterer kontinuerlig algoritmene våre. Selv om enheten står ute, så er den ikke låst, vi forbedrer den "as we go", sier Singh Parmar.
Han ser heller ikke for seg at febermåleren blir en fast installasjon når coronakrisen en dag stilner.
– Den er til bruk når noen blåser i pipa. Når folk må sette i gang beredskapsrutinene sine, kan de rulle ut en tralle med dette.
– Hvordan er det å jobbe nå?
– Det er fantastisk moro å se hvor mye kraft som ligger i teamet når det står på som verst. Vi holder jo vanlig business på gang også, så for meg er dette er fryd.