Marie Louise Sunde (t.v.) og Isabelle Ringnes i Equality Check inngår nytt samarbeid.

Equality Check øker: Nå vil de høste mangfoldsdata fra avisleserne

– Det er i samfunnets felles interesse at vi kan ha en datadrevet diskusjon rundt denne tematikken, fremfor at den i stor grad forblir anekdotisk, sier gründer Isabelle Ringnes om det nye samarbeidet med E24.

Publisert Sist oppdatert

Shifter har i flere omganger skrevet om veksten i selskapet som omtaler seg som en «Tripadvisor for mangfold og likestilling på arbeidsplassen». Plattformen Equality Check lar ansatte anonymt selvrapportere hvor mangfoldig, likestilt og inkluderende de opplever at egen arbeidsplass er.

Selskapet ble startet i 2019, og forrige gang vi var innom hadde gründerne Isabelle Ringnes og Marie Louise Sunde 305 bedrifter på plattformen – med 8500 vurderinger fra nåværende og tidligere ansatte. Nå et halvt år senere er tallene oppe i henholdsvis 400 og 13000.

«Mangfoldsbarometer»

Siste nytt fra teamet i Myntgata i Oslo er at de inngår et samarbeid med næringslivsavisen E24. Sammen skal de utvikle et «Mangfoldsbarometer» som skal ta tempen på norske virksomheters status på mangfold og likestilling, ifølge pressemeldingen fra de nybakte partnerne.

– Mangfold er i hele samfunnets interesse og vi vet at data og gjennomsiktighet er en viktig pådriver for positiv endring. Vi håper at E24s lesere også vil være med på datadugnaden for mer gjennomsiktighet i arbeidslivet med tanke på kultur og inkludering, sier Isabelle Ringnes.

Utviklingsredaktør Andreas Fosse i E24 viser til at mangfold og likestilling er et viktig tema for avisen, og at de ønsker å løfte debatten mer enn de har gjort til nå.

– For oss og våre lesere er det verdifullt å kunne trekke frem deres data, som vi håper å kunne berike ytterligere gjennom høy synlighet av barometeret og relevante artikler. Vi håper flest mulig vil rapportere inn sine opplevelser fra sin arbeidsplass, slik at datautvalget blir av en stadig høyere kvalitet. Det er vinn-vinn-vinn for leserne, E24 og Equality Check – og ikke minst mangfoldsdebatten, sier Fosse.

Ingen direkte inntekter

For å tjene penger vil Equality Check selge pakker til bedrifter, som gir innsikt i hvilke utfordringer selskapene har innenfor mangfold og likestilling. Oppstartsselskapet tilbyr også løsninger på hvordan selskapene kan forbedre situasjonen.

Foreløpig har det vært sparsommelig med inntekter i Equality Check, men selskapet har nå begynt å selge abonnement og har den siste tiden sett enn fin vekst, ifølge Isabelle Ringnes.

– Ligger det noe penger i dette nye samarbeidet for dere, eventuelt hvordan går dette inn i forretningsmodellen til Equality Check?

– Samarbeidet innebærer ingen direkte inntekter for oss eller E24. Dette lanserer vi av nevnte grunner, nemlig at vi håper å kunne løfte tematikken i samfunnsbildet og bidra til en mer datadrevet diskusjon rundt mangfoldsproblematikken.

– Hvis det ikke er direkte inntekter å hente, hvorfor er det likevel en smart ting å gjøre?

– Tjenestens verdi øker for alle ved at flere bidrar med data som kan gi et bedre og mer riktig bilde av hvordan det står til med mangfold og inkludering på norske arbeidsplasser. Det er i samfunnets felles interesse at vi kan ha en datadrevet diskusjon rundt denne tematikken, fremfor at den i stor grad forblir anekdotisk. Vi mener at mer data fører til mer transparens, og at det igjen kan føre til positiv endring, understreker Ringnes.

Fundingrunde

Da Shifter møtte gründerne på tampen av fjoråret, varslet de at de skulle i gang med en fundingrunde.

– Vi fundraiser vår seedrunde nå og ser god interesse fra investorer, men det er for tidlig å si noe konkret om dette ennå, sier Ringnes nå.

For ordens skyld: E24 har en eierpost i Shifter.