Trender
Er denne genseren i ferd med å ta over startup-Norge?
Etter slurvete, og svært anekdotiske undersøkelser, har Shifter funnet ut at den såkalte quarterzip-genseren (også kjent som halfzip) ser ut til å være favorittplagget hos mange i startup-miljøet.
Stadig oftere blir intervjuobjekter i Shifter avbildet i gensere med glidelås som stopper ved brystet, gjerne kalt quarterzip eller halfzip. Er det årstiden, moteinteresse eller et ønske om å tiltrekke seg investorer som står bak?
Og hva skjedde med friluftsstilen, hvor målet gjerne er å se ut som du nettopp har falt ned fra nærmeste klatrevegg - gjerne preget av merker som Rab, Patagonia og Arcteryx. Vi tok turen til Mesh Nationaltheateret, hvor konsentrasjonen av gründerne og startups er høy, for å komme nærmere et svar.
– Det er vel mer revisoruniformen, men jeg hadde faktisk på meg denne forrige gang dere tok bilde av meg også, sier Antler-partner Kristian Jul Røsjø som er med på en omvisning på Mesh.
Til og med kollegaen til Røsjø, Tage Ringstad, har på seg en quarterzip denne torsdagen.
Lengre ned i Mesh-bygget sitter IT-konsulentselskapet Brevid. De tar rekorden for antall quarterzips per startup denne dagen, med hele 4 stykker. Utvikler Vegard Haneberg omtaler genseren som konsulentuniformen, mens kollegaen Axel Kjønsberg hevder han ikke visste at det var en «greie».
Man må ikke gå mange metere før man treffer en annen med plagget som åpenbart er populært blant norske gründere. Tobias Stokke er COO i startupen Retailhub, som blant annet driver en nettbutikk som selger denne typen gensere.
– Det er egentlig litt tilfeldig at jeg har det på meg, sier Stokke før han raskt trekker tilbake utsagnet.
– Jeg har faktisk 8-9 stykker av denne genseren i forskjellige farger, så det er kanskje ikke helt tilfeldig. Men jeg har gått sånn siden 1999, hevder han.
I en liten lydisolert «ringebås» sitter medgründer og CTO i startupen Cobrief, Even Dalen, også ikledd en quarterzip.
– Jeg synes det ser bra ut jeg, sier Dalen som med det blir førstemann som ikke klinger seg til en hastet bortforklaring på hvorfor det ble nettopp denne genseren i dag.
Kaldt som f@*n
Noe som går igjen når Shifter spør hvorfor folk valgte quarterzip er genserens åpenbare, og forsåvidt primære, funksjon - nemlig evnen til å holde på varmen.
– Det var kaldt som f**n i dag, sier Øyvind Reinertsen som jobber som selger i oppstartselskapet Movel.
Reinertsen forsøker å argumentere for at kollegaen på nabopulten, i den klassiske grå Ulvang-genseren, også har på seg quarterzip.
Etter redaksjonelle diskusjoner internt velger Shifter å ikke telle med Ulvang-genseren, siden den sees på som hakket mindre formell.
– Jeg liker den, og det er ofte ganske kaldt her på Mesh, sier Siddhant Gupta, som jobber som data analyst i bærekraftstartupen Ducky. Gupta har valgt en genser med en nordisk vri.
I samme etasje treffer vi Nikolai Vinders fra Immersive Optics, som også har på seg en quarterzip. Ut ifra hvor langt han har dratt opp glidelåsen kan det se ut som han også synes det er litt kaldt på Mesh.
I denne bildekarusellen kan du se resten av gjengen vi fant i quarterzips på Mesh denne dagen: