Gründerskap
Er du gründernes Severin Suveren? Her er 12 regler for å ikke havne på villspor
– Det er jo stygt å si det, men det er veldig mange som sier at de har uflaks, sier Entrepedia-sjef Oliver Halvorsrød, som nå har satt sammen 12 «gründervettregler».
Friluftsmann og daglig leder i Entrepedia, Oliver Halvorsrød, advarer gründere fra å bli bransjens Severin Suveren.
– Deler av teamet er friluftsinteresserte, og vi satt og snakket løst og fast om påsken og Severin Suveren, og de fantastiske fjellvettreglene. Vi spurte oss hvorfor det ikke finnes noe sånt i gründerverden. Så siden det snart var påske, bestemte vi oss for å bruke litt tid på å lage noen, sier daglig leder Oliver Halvorsrød i Entrepedia, den digitale gründer-mentoren som investor og seriegründer Geir Førre har tatt initiativ til.
– 12 regler er tross alt mye enklere å få oversikt over, og huske, enn timesvis med lesing, som er på Entrepedia i dag.
Se alle reglene nederst i saken!
– Veldig mange som sier de har uflaks
At Halvorsrød er «friluftsinteressert», er en mild underdrivelse. Ved siden av jobben med å hjelpe flere gründere med å lykkes har han flere utedøgn enn de fleste andre nordmenn, de fleste gangene attpåtil med små barn på slep. Sammen med kona Nina Volstad har han skrevet boka «Utenetter. En praktisk guide til friluftsliv for hele familien», og nærmere 40 netter i telt hvert år.
I den klassiske reklamefilmen for Fjellvettreglene, nå gitt liv i ny og modernisert versjon med Cecilie Skog, legger Severin Suveren i vei til fjells uten verken forberedelser, kunnskap eller utstyr, og det går ikke overraskende galt når han blir overrasket av dårlig vær og snøstorm.
– Ser du mange slike Severin Suverener i gründermiljøet, som legger i vei uten å være klar over farene som venter?
– Det er jo stygt å si det, men det er veldig mange som sier at de har uflaks. Når oppstartsselskap feiler, er det ofte symptomene det vises til, ikke hva selskapet gjorde galt.
Nyheter og innsikt rett i epostboksen
Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.
Liv og død, nesten
– Fjellvettreglene handler jo om liv og død, så farlig er det vel ikke å ha feile med et oppstartsselskap?
– Er det ikke det? For gründere som låner opp til pipa og legger inn enormt med egeninnsats, så føles det helt sikkert litt som å død når selskapet dør. Det blir ikke bedre av at nordmenn ikke er så flinke som amerikanske gründere til å fortelle om sine feil, og ta med seg det som er av verdi videre, sier Halvorsrød og legger til:
– Men ja, gründervettreglene er jo laget for at selskapet skal lykkes, mens fjellvettreglene er skrevet for at folk ikke skal dø.
Egoet
– Reglene ser jo greie ut, men i nummer 12 står det at du alltid skal sette selskapet foran deg selv. Betyr det at du ikke kan ta påskeferie, eller tolker jeg det feil?
– Da tolker du det feil. Dette handler om alle egoene der ute, som ikke forstår at det er fellesskapet og teamet som skal sørge for suksess. De som ikke klarer å legge fra seg egen prestisje og se hva som er best for selskapet. Dette igjen henger sammen med punktet om hvem som er den rette lederen for et selskap. Du var kanskje den perfekte gründersjefen, men når selskapet vokser og du får flere på laget, er du kanskje ikke lenger den beste CEOen for selskapet.
– Ser du mange slike rundt deg også?
– Jeg har hørt mange historier, uten at jeg vil sette fingeren på at den eller den personen er et stort ego. Men det gjelder å ta en virkelighetssjekk med seg selv, det er stor forskjell på å lede tre personer og hundre personer. Regelen gjelder forsåvidt også for investorer. Alle skal være med å bidra til et felles mål.
En rød tråd
Når vi først snakker om investorer; nevnte Geir Førre, som altså var med å starte Entrepedia, har lenge vært en av de mest aktive startup-investorene her til lands.
Han beskriver seg selv som «desverre mer en arbeidsmann enn en friluftsmann».
– Naturen har jeg dog blitt stadig mer nysgjerrig på og bekymret for.
– Hvorfor synes du det var en god idé å lage gründervettregler?
– Gründervettreglene er en slags oppsummering og rød tråd av temaer vi går i dybden på i Entrepedia. Så synes jeg det var en morsom idé Entrepedia-teamet hadde nå i påsketider.
De 12 gründervettreglene
- Ansett folk med rett holdning og kompetanse
- Skaff betalende kunder og få tilbakemeldinger på produktet
- Skap et produkt eller en tjeneste som kundene virkelig elsker
- Sett hårete mål og skap begeistring hos team og eiere
- Velg investorer med omhu og ikke hent for mye eller for lite kapital
- Hold fokus! Ikke forsøk å gjøre for mange ting på en gang
- Ta vare på folka dine - skap en god bedriftskultur
- Sørg for at den rette personen leder selskapet
- Sørg for å ha orden i sysakene (les: god struktur). Det gjør deg fleksibel
- Ha kontroll på likviditet og burn-rate
- Det er ingen skam å snu, pivoter i tide
- Sett selskapet foran deg selv
(Kilde: Entrepedia)