BØRS

Ett år med børs-mareritt for Huddly

Det er på dagen ett år siden Huddly gikk på børs.

Til tross for et svakt fjorår, forventer Huddly en skikkelig opptur i år.
Publisert Sist oppdatert

RETTELSE: En tidligere versjon av denne saken kom i skade for å hevde at Huddly hadde økt antallet selgere fra 71 til 103. Dette er feil. Det korrekte er at antallet ansatte i Huddly økte fra 71 til 103. Huddly-sjef Alexander Woxen oppgir til Shifter at det er hovedsaklig ingeniører som er ansatt i det siste og at dette hører til i en aggressiv satsing

Før bjellen ringte i februar i fjor, var interessen for Huddly enorm. Den siste kapitalinnhentingen før børsnoteringen priset selskapet til knappe tre milliarder kroner.

Deretter har stemningen surnet.

Fasit så langt er at 60 prosent av aksjonærverdiene er barbert bort. Nå prises Huddly til omkring 1,6 milliarder kroner. Nylig ble det også kjent at børsnoteringen ble gransket av Finanstilsynet (Huddly ble frikjent, revisoren fikk kjeft.)

Selskapet som lager skjermer og kamera av høy kvalitet og har Google som strategisk partner, skulle ha gode kår med en verden på hybridkontor. Men selv om antallet ansatte økte fra 71 i fjerde kvartal 2020 til 103 i Q4 2021, økte ikke salget.

Faktisk kom det inn 12 millioner lavere enn for samme periode året før.

Mens resultatet for 2021 endte på rundt 80 millioner kroner i minus, viser resultatet justert for opsjonsprogrammet til de ansatte et lite pluss på 3,4 millioner kroner. Huddlys opsjonsprogram har vært gjenstand for en del oppmerksomhet.

Alt er likevel ikke håpløst for den nyansatte toppsjefen Alexander Woxen. Mens 5 prosent av den globale arbeidsstyrken jobbet sporadisk på hjemmekontor i 2019, er det ventet at 25 prosent vil gjøre det fremover. Huddly vil dra fordel av trenden, og selskapet forventer å øke omsetningen med 50 prosent i 2022 til 500 millioner kroner.