Gründer Leiv Midthassel byttet ut olje med fisk, og startet Remora Robotics i 2016. Nå er han klar for produksjon i stor skala.Foto: Presse
Etter fem år med utvikling under overflaten, har gründerselskapet fått sitt kommersielle gjennombrudd
Da oljekrisen traff Rogaland med full styrke, bestemte gründer Leiv Midthassel seg for å utforske nye farvann. Fem år senere er han klar med en robot-rengjører for fiskeindustrien. Selskapet backes av norske stjernegründere og et investeringsselskap fra Monaco.
Da olje- og gassindustrien krympet inn i kjølvannet av oljekrisen i 2014, bestemte teknolog Leiv Midthassel seg for å utforske nye muligheter i andre bransjer. Valget falt på en annen stor, norsk eksportindustri, nemlig oppdrett.
Annonse
Bare i Norge er det godt og vel 3600 oppdrettsmerder i Norge fordelt på 800 lokaliteter som driver med oppdrett av eksempelvis laks og ørret, og på ryggen av dette har det dannet seg en egen servicenæring som blant annet rengjør merder. Tradisjonelt er dette nokså manuelle, kostbare, og ikke minst dieseldrevne, operasjoner.
Midthassel tok i 2016 med seg erfaringene fra utvikling av ulike systemer i olja, og begynte arbeidet med å bygge en automatisert løsning for dette arbeidet.
Resultatet er selskapet Remora Robotics, og en robot med samme navn. Produktet kan sammenlignes med robotstøvsugere- og gressklippere, som folk flest kjenner til, dog langt mer avansert. Roboten er utstyrt med en rekke sensorer og kameraer, og lærer seg selv hvilke hindringer den vil møte på i merdene, og hvordan disse kan omgås. Friksjonsbørstene den benytter er skånsomme og sørger for minimalt med slitasje på nøtene.
Annonse
– Kimen til Remora var skiftet fra olje og gass, og mulige teknologioverføringer til oppdrett og havbruk. Vi så tidlig at det var en stor markedsmulighet her, sier gründer og CTO Midthassel i en uttalelse.
Flere investorer har latt seg overbevise. Nå har Stavanger-selskapet hentet fem millioner kroner i frisk kapitali en runde som ble flere ganger overtegnet.
Gründerstjerner og penger fra Monaco
Inn på eiersiden kommer blant andre Link Venture Capital, som også er på eiersiden i startups som Evoy, Zaptec og Fjong, og Finn Gjedebos investeringsselskap Sobra.
Annonse
Den største posten tar det familieeide investeringsselskapet Singularity, som er basert i Monaco. Selskapet ledes av Christophe Schaillee, som blant annet driver med impact-investeringer i vekstindustrier. Norsk Solar-gründerne Murshid M. Ali og Petter S. Berge, som selv kom inn på eiersiden i Remora i 2018, kjøper seg også ytterligere opp nå.
Foruten noen mindre kapitalinnskudd tidligere, har gründer Midthassel bootstrappet selskapet, det vil si finansiert det med private oppsparte midler. Dermed sitter Remora-gründeren fortsatt med over 50 prosent av aksjene, og inkludert teamet vokser den andelen til over 60 prosent.
Annonse
De friske pengene skal brukes til å bygge opp teamet og sette i gang med masseproduksjon av roboten. Målsetningen er å ha 100 stykker i markedet innen utgangen av neste år. Selskapet vil derimot ikke kommentere omsetningsmålet.
En ting er likevel klart: for å nå målsetningene, må mer penger på bordet snart. Etter at nøkkelkompetanse nå er hentet inn på eiersiden, planlegger Remora å kjøre en ny og større emisjon i andre kvartal neste år. Den blir sannsynligvis på rundt 20-30 millioner kroner.
Annonse
Første kommersielle avtale i boks
Før den tid skal selskapet bevise at produktet er levedyktig kommersielt. Nylig landet de sin første kommersielle kontrakt, med sjømatselskapet Mowi. Remoro leier ut robotene på månedlig basis. I første omgang går Mowi i gang med én robot, men hensikten er å utvide kundeforholdet betraktelig.
– Alt ligger til rette for at vi kan oppskalere når det er demonstrert at dette fungerer, sier daglig leder Brage Amundsen, som startet i jobben 1. oktober i år.
Han kommer fra jobben som daglig leder for innovasjonsselskapet Elleve. Men også Amundsen har lang erfaring fra olje og maritim sektor, blant annet i Technip og Seabrokers.
I første omgang sikter Remora på å ta det norske markedet, men innen utgangen av neste år er internasjonal skalering aktuelt. Dialogen er allerede i gang med flere av verdens største aktører rundt om i verden, ifølge Amundsen.
– Flere av de største i verden innen laks har uttrykt sterk interesse. Nå skal vi virkelig bevise konseptet overfor Mowi, og så er vi klare for å skalere det både internt der og ut mot andre kunder.