Etter nederlaget slo gründeren tilbake med ny startup. Da ble det full klaff
Da David Isak Hansen kom til Trond Riiber Knudsen med sin første startup, fikk han beskjed om å komme tilbake senere med noe bedre. På sitt andre startup-forsøk fikk han med søster som medgründer, TRK og en rekke andre profilerte investorer.
CTO David Isak Hansen og CEO i Knips, Lilja M. H. GuthuOle Berg-Rusten / NTB/design og grafikk av Axel Grøner
Medgründer og CTO i Knips, David Isak Hansen, er tidligere gründer av selskapet Zappmeet, en app som skulle gjøre det enklere for venner å lage planer sammen.
Annonse
Etter å ha innsett nederlaget og lagt ned selskapet, fordi det ble for vanskelig å konkurrere med sosiale medier, søkte Hansen seg seg inn på Antler i Stockholm.
Ventetiden ble benyttet til å lære seg programmering.
Knips
Knips er et engasjementsverktøy som lar en bedrift kommunisere direkte til sine kontakter gjennom en integrert og personlig feed på sin egen nettside. Løsningen skal erstatte nyhetsbrevet, ifølge gründerteamet.
Selskapet brukes i dag av en rekke boligutbyggere, inkludert Selvaag Bolig, Bakke og Barlindhaug Eiendom, til å engasjere personer som har meldt interesse for et boligprosjekt.
På baksiden er det en kundedataplattform som sammenstiller data fra ulike kilder og gjør disse tilgjengelig for målretting og innsikt. Enkelt i bruk og datadrevet. Kundene betaler en månedlig pris per feed.
– Zappmeet mislyktes fordi selskapet brukte for mye penger, utviklingen tok altfor lang tid, og det var ingen validering underveis, forteller han.
Annonse
Klar for å starte på nytt i Stockholm blir han stoppet av sin søster Lilja M. H. Guthu, som har et annet forslag.
– I min jobb som salgsansvarlig i en utbygger brukte vi B2B verktøyet Hubspot til å engasjere boliginteressenter, og vi hadde god suksess med dette. Systemet krevde derimot konsulentbistand for å fungere optimalt og kunne ikke betjenes av meg alene, sier hun.
– Bare det å sende en rask video var komplisert, selv om det var utrolig effektivt å la interessentene få ta større del i det som skjedde rundt prosjektet. På sosiale media var organisk rekkevidde nesten borte. Jeg spurte David om han ikke kunne bare lage en knapp til meg i stedet, sier Guthu, som nå er CEO i Knips.
Utnyttet hjemmebanefordel
Annonse
Det var ikke opplagt for Lilja selv å bli med på en startup-reise. Hun hadde nettopp fått sitt tredje barn og var på et godt sted i karrieren.
En fersk startup stod definitivt ikke på planen. Ideen ville derimot ikke slippe tak.
Annonse
– Jeg visste at jeg kunne ta ansvar både på salg og økonomi, og at David kunne løse alt teknisk. Vi hadde også en hjemmebanefordel, fra alle mine år innen eiendomsutvikling og salg. Samtidig hadde jeg fulgt Zappmeet sine opp og nedturer tett fra sidelinjen, sier Guthu.
David Isak Hansen hadde nå klare formeninger om hvordan han vil gjøre startup nummer to.
Annonse
Første versjon av produktet må kunne utvikles raskt, det må selges til noen betalende kunder på forhånd og teamet må rigges til å kunne gjøre mange iterasjoner.
Hansen dropper Antler, og i juni 2020 pitcher de Knips inn som en enkel løsning for boligutviklere for å kommunisere med sine boliginteressenter. De lander raskt sine første pilotkunder, deriblant Selvaag Bolig.
Det er mer enn 40 boligprosjekter i Norge som bruker Knips i dag, forteller gründerne.
En rekke profilerte investorer
En melding på LinkedIn og et spontant møte senere, gjør at de får Kris Riise, gründer av Unloc, med som rådgiver og Knips sin første investor.
– Kris og David klikket umiddelbart når de traff hverandre, mens jeg måtte google hvem det var med min manglende kjennskap til startup-miljøet. Lite visste jeg da hvor uvurderlig det skulle bli å få råd fra en som har gått veien foran. Det har vært en stor fordel, sier Guthu.
September 2020, like før produktet blir lansert, lander Knips sin første runde finansiering med et knippe engleinvestorer, inkludert TRK Group og Grafo AS.
– Jeg snakket faktisk med Trond Riiber Knudsen angående mitt forrige selskap også, den gangen ba han meg komme tilbake igjen med noe bedre, sier Hansen.
Få uker senere kommer det inn en større investering fra Blommenholm Industrier, som er majoritetseier i Schibsted.
Med god støtte fra Innovasjon Norge fikk selskapet på plass til sammen 5 millioner kroner, som har driftet selskapet frem til i dag.
– En stund etter runden traff vi Anniken Fjelberg på 657 som raskt ble som en personlig mentor for meg, og hun måtte så klart også bli med, sier Guthu.
Fremover er målet å bevise en skalerbar modell, posisjonere produktet for å ta stadig større andeler i eiendom og samtidig åpne opp for flere bruksområder.
– Vi tror at vi definitivt er inne på noe med et verdiforslag som utnytter data bedre og tilbyr sluttbruker en mer personlig og engasjerende opplevelse enn tradisjonelle nyhetsbrev. Vårt første delmål er å bli større enn Mailchimp, sier Guthu med et smil.