Pivotering
– Europeiske startups må slutte å late som de er amerikanske
Amerikanske Howard Wu er på Vestlandet for første gang, et halvt år etter at han ble øverste sjef for techselskapet Whereby.
– Mange startups i Europa bygger merkevaren sin som om de kunne vært et amerikansk selskap. Jeg tenker de må slutte med det, og heller rendyrke sine særegenheter, sier Howard Wu.
I november 2023 overtok han som øverste leder for techselskapet Whereby fra Måløy.
Wu har tydelige planer for merkevarebyggingen til Whereby. Mer om hvordan han skal gjøre det snart, først historikken.
Whereby gjorde det godt under pandemien med sin videomøte-tjeneste.
Shifter har fulgt bedriften tett siden forløperen Appear.in ble skilt ut fra Telenor, gjennom pandemien - og frem mot pivotering i 2022.
I 2021 skrev vi om at selskapet hentet 100 millioner og fortsatte «rotteracet» mot store konkurrenter.
I 2022 endret Whereby retning og ga opp å konkurrere med giganter som Google og Microsoft på videomøter.
To nye ledere på ett år
Gründer Øyvind Reed og selskapet satset i stedet på videokommunikasjon som kunne integreres i bedrifters egne tjenester, som for eksempel i helsetjenester - men gjennom å bruke den samme teknologien.
Våren 2023 gikk Reed av som daglig leder og Andy Tyra overtok.
Han kom fra produktavdelingen i bedriften. Den nye sjefen ble bare sittende et halvt år, før Howard Wu overtok.
– Vi så etter hvert at det ble mer kommersielt fokus. Da så vi at at Howard hadde den kompetansen, sier Øyvind Reed, gründer og styreleder i Whereby.
Wu ble kjent med Whereby gjennom en tidligere kollega fra Amazon som begynte som utvikler i Whereby. Wu var først inne som konsulent i selskapet fra i fjor vår, før han fikk forespørsel om å lede det.
Whereby vil nå fortsette pivoteringen, med økt fokus på kommersialisering og å spisse produktet inn mot bedrifter innen mental helse.
Wu forteller at telemedisinmarkedet ble verdsatt til nesten 63 milliarder dollar i 2022 og er anslått å nå 591 milliarder dollar innen 2032, ifølge Market.us.
Tillit, fjord og fjell
– Hvordan vil du markedsføre selskapet?
– Vi skal vektlegge at selskapet er fra Norge. Det skal komme tydelig frem for eksempel på nettsiden vår, med bilder fra Måløy. Norge og norsk teknologi har høy tillit i utlandet. De vet Norge er gode på sikker teknologi og personvern. Det vil være et salgsfortrinn å vise at Whereby er fra Norge, sier Wu.
Selv er han amerikaner, men født og oppvokst i Taiwan.
Wu har blant annet erfaring som markedssjef for Google Cloud Platfrom i Asia, gründer og daglig leder for det profesjonelle nettverket BEAN, CEO i Myron og Mentor for Global Innovation Exchange og Techstars.
Nå har Wu sittet i sjefsstolen i et halvt år og var nettopp i Norge og Bergen for første gang etter ansettelsen.
Wu jobber fra ulike steder i Europa, da han er ett år på reisefot i Europa sammen med familien. I begynnelsen av juni holder de til i Sarajevo.
– Det fungerer fint at også jeg som leder jobber remote, når hele teamet gjør det. Vi møtes for eksempel i London eller Madrid, eller her i Bergen, forteller Wu.
– Strålende fornøyd
– Vi er strålende fornøyd med ansettelsen. Han har en veldig sterk bakgrunn fra små og store techselskaper og har god kjennskap til det amerikanske markedet. Det gjør oss godt rustet til den fasen vi skal inn i, sier Reed.
Whereby starter nå en kapitalinnhenting gjennom Dealflow - der målet er å hente rundt ti millioner kroner. Pengene skal brukes til kommersialisering.
– Vi ønsker lokale investorer fra Norge, sier Wu.