REGULERING

EUs nye, knallharde linje rammer de aller største tech-selskapene

Brudd på de nye reglene som innføres før sommeren vil medføre svimlende milliardbøter.

EU strammer inn reglene for teknologikjempene.
Publisert

Halvannet år med forhandlinger om det nye europeiske regelverket «Digital Markets Act» ble avsluttet torsdag kveld.

Det er primært store plattformselskaper som Facebook, Google og Apple som må forholde seg til reglene. I en pressemelding omtaler EU disse som teknologiske «portvoktere».

Blant annet krever regelverket at disse får eksplisitt samtykke av brukerne til å benytte personaliserte annonser, store meldingstjenester som iMessage og Whatsapp må åpne for å kommunisere med mindre tjenester, og brukere må selv få velge hvilke nettleser, søkemotor og stemmestyrt assistent de vil bruke, uavhengig av plattform.

For å være omfattet av de nye reglene, må selskapet tilby en plattformtjeneste, som søkemotor, nettleser, meldingstjeneste, eller sosialt medium; ha en markedsverdi på 75 milliarder euro eller årlig omsetning på 7,5 milliarder euro; og ha minst 45 millioner månedlige brukere i EU og 10.000 selskaper på kundelisten.

Dermed er det kun en liten håndfull selskaper disse reglene rammer.

Ved brudd på regelverket, blir straffen knallhard. Bøtene kan være på 10 prosent av global årlig omsetning, og 20 prosent ved gjentakelse. EU-kommisjonen forbeholder seg også retten til å stanse oppkjøp av mindre aktører.

Da GDPR ble innført, fikk selskapene 24 måneder på seg til å etterleve kravene. Også her strammer EU inn. Nå setter de en frist på seks måneder fra de nye reglene innføres, noe som etter alle solemerker skjer innen sommeren.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilke nyhetsbrev vil du motta?*

Hvilken bransje jobber du i?*