Event-startupen snudde om: Nå vil Hoopla revolusjonere gavekort til bedrifter
Hoopla var selskapet som leverte billettløsninger til eventer. Da korona slo inn over landet, forsvant markedet. Dermed satt i gang med en prosjekt for å endre hvordan folk ser på gavekort.
– Vi ønsker å lage en tjeneste på forbrukerne sine premisser. Veldig kan det virke som profitt som er mest tungtveiende, sier daglig leder i Givn, Knut Hellik Kvale.
Han har lenge vært overrasket over fraværet av innovasjon innen gavekort. Det er en gave som har vært så lenge det har vært.
–Salget av gavekort har økt kraftig de siste årene, men ugunstige betingelser fører til at hvert femte gavekort blir liggende ubrukt. Med Givn ønsker vi å snu gavekort-markedet på hodet, sier daglig leder i Givn, Knut Hellik Kvale.
Ifølge Kvale er det gavekort for 2,5 milliarder kroner som havner i søpla i Norge hvert år. I tillegg er det mange som får gavekort knyttet til ting og duppeditter de kanskje ikke trenger.
Målet er å bygge en bedre gavekortplattform der alle solgte gavekort blir brukt. Kvale mener gavkort i dag i forliten grad er laget på forbrukernes premisser.
– Med Givn får man kjøpt gavekort som ønsker å bli brukt. De er digitale, slik at mottakeren alltid har tilgang til dem, de har gode betingelser, og man mottar påminnelser så man husker å bruke dem, sier Kvale.
Gode betingelser er at man enkelt kan utvide forfallsdatoen. Man får også en påminnelse om dette når datoen nærmer seg.
Skreddersydd for små og mellomstore bedrifter
Gründeren forteller at responsen har vært over all forventning, og på få måneder har over 7000 personer gitt eller fått gavekort med Givn.
Det som skiller Givn fra andre tilbydere av gavekort, er at de utelukkende går for lokale aktører, som selger opplevelser som mat og drikke, utflukter eller kurs, for å nevne noe.
–Vi ser at det er utallige små og mellomstore bedrifter som ikke har ressurser eller kunnskap til å selge gavekort. Mange har kanskje heller ikke tenkt tanken. Det håper vi å endre, sier Kvale.
Nå satser de på videre utvikling av produktet og økt markedsføring i Norge. For å finansiere planene jakter selskapet 6 millioner kroner gjennom Folkeinvest.
Måtte kaste seg rundt da korona traff
Kvale og de andre ansatte i Givn, kommer fra Hoopla. Det er et selskap som jobber med betalingsløsninger og billetter til eventener. Da korona kom, stupte inntektene med 80 prosent.
Men nød lærer naken kvinne og spinne, og sammen spant de ut Givn. Fra ideen kom i august 2020, gikk de live med første versjon i november samme år.
Kvale er i dag daglig leder i begge selskapene, og sitter på majoriteten av aksjene. I tillegg løper de ansette litt mellom hvert selskap.
På sikt ser han derimot for seg å skille selskapene fra hverandre.
– Mye av teknologien og kompetansen vi bygget opp i Hoopla, har vi tatt med til Givn. På sikt ser vi derimot for oss at de kan stå på egne bein, sier han.