Finansiering

Evoy får 190 millioner kroner fra EU: – Klyp meg i armen

Florø-selskapet som utvikler elektriske båtmotorer får pengene fra EUs innovasjonsfond. 

Full tank: Evoy-gründer Leif A. Stavøstrand lader den elektriske båten. I det grønne nedlagte meieriet bak til høyre startet han opp selskapet.
Publisert Sist oppdatert

– Wow! Klyp meg i armen og hold ølen min, skriver Evoy-gründer Leif A. Stavøstrand på LinkedIn. 

I sommer besøkte Shifter oppstartsbedriften i Florø - og fikk høre historien om far og sønn som ville bygge Tesla til sjøs - og som nå er størst i Europa.  

Evoy selger båtmotorer til 20 land. 

Først var planen å bygge en elektrisk båt. Så ble det endret til å heller bygge elektriske motorer som kunne plasseres i ulike båter. 

– Vi skjønte det var mer skalerbart å bygge systemet enn å bygge båten, har Stavøstrand fortalt til Shifter. 

Nå er selskapet tildelt 16 millioner euro, nesten 190 millioner kroner, fra EUs innovasjonsfond. 

– Dette er ærlig talt litt av et sjokk. Vi har alltid visst at det var et «long shot», men bestemte oss for å gå for det. Å være i forkant av en teknologi som vil, kan og kompenserer for klimagasser i store mengder, setter oss i en posisjon hvor denne typen muligheter kommer vår vei, uttaler Stavøstrand. 

– Det er en sterk validering av det som vi holder på med, som igjen kan skape tillit til oss og våre produkter. Slik sett er effekten mye større enn bare tilskuddet i seg selv. Det er spennende, sier Stavøstrand til Shifter. 

Han forteller at det er et flott vitnesbyrd til Evoy-teamet over alt det harde arbeidet som er blitt lagt ned gjennom årene, og takker de ansatte. 

– Det gjenstår fortsatt for oss å få alle detaljer om hvordan tilskuddet vil fungere og hvor hovedsetet skal være, men det som er sikkert er at dette er en stor hjelp og akselerator for Evoys, og nå også Vitas, videre seilas, uttaler Stavøstrand. 

I juni ble det kjent at to av de største aktørene innen elektriske båtmotorer, Evoy og Vita, slår seg sammen. 

– Fremtiden til den marine industrien er elektrisk, og kunngjøringen er den viktigste milepælen så langt i reisen mot marin dekarbonisering, sa Stavøstrand til Shifter da. 

I innlegget i dag takker Stavøstrand alle som har jobbet med søknaden. 

– Spesielt takk til finansdirektør Beate Therese Solheim Gronnevik

– Hva er det viktigste for dere videre nå?

– Det er å bygge videre på den posisjonen som vi har som verdensledende i vårt segment. Målet er å gjøre elektrisk drift i båter allment tilgjengelig for alle, også de som trenger fart og rekkevidde til fritid eller jobb. Resultatet er store kutt i utslipp, samt en bedre plass å være for alle rundt og i havet, sier Stavøstrand. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.