En gruppe ledere fra norsk næringsliv har startet innsamlingsaksjonen #MerEnnBunnlinje for å engasjere næringslivet i humanitært arbeid.
Initiativet ble startet av Hana Colakovic, daglig leder og gründer i Link Utvikling AS og LinkedIn-ekspert Fredrik Fornes.
Annonse
Gjennom en digital portal får donorer tilgang til foredrag om ledelse, teknologi og kommunikasjon til en verdi av 500.000 kroner. For å få tilgang må man donere minst 100 kroner. Hver krone som samles inn går til Leger Uten Grensers arbeid i krigsrammede områder.
– Dette initiativet handler ikke om politikk. Det handler om mennesker. Vi må ta et felles ansvar, sier Colakovic til Shifter.
Har følt på håpløshet
Annonse
Hun forteller at ideen kom etter å ha følt på håpløshet over konfliktene i verden. Som datter av flyktninger fra det tidligere Jugoslavia, har hun en dyp forståelse for verdien av trygghet og håp.
Mottakelsen har vært utelukkende positiv, ifølge initiativtakerne.
Over 300 privatpersoner og enkeltpersonsforetak har bidratt så langt. De største bidragsyterne er Webstep med 10.000 kroner og Mongstad TavleTeknikk AS med 12.000 kroner.
– Vi håper at flere bedrifter gjør som dem og går frem som ansvarlige forbilder, sier Colakovic.
Annonse
Planen videre er å utvide portalen med mer engelskspråklig innhold og holde den tilgjengelig utover nyttår. Et fysisk arrangement i Oslo er også planlagt i januar.
– Vi har et mål om å samle inn nok midler til å utgjøre en forskjell for menneskene Leger uten grenser hjelper, sier Colakovic.
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.