Fanget enhjørning på LinkedIn: «Må tørre å ta sjanser»
Nixa.io har tjent godt på at verden har blitt mer remote.
Plattformen Nixa.io skal gi selskaper tilgang til utviklere som utelukkende jobber «remote», potensielt fra hele verden.
For et år siden var det nesten utenkelig for norske selskaper, men CEO Kristine Angeltvedt forteller at selskapet har hatt en enorm vekst det seneste året, og har nå 14 betalende kunder. Mye er knyttet til corona-krisen.
– Mange selskaper har måttet ta en brå overgang til «remote working» og det betyr at flere store selskaper har innsett nytten i å ansette «remote».
Jaktet enhjørning på LinkedIn
I sommer fikk de også med seg den amerikanske enhjørningen Automattic, selskapet bak Wordpress, som kunde.
– Hvordan kommer man i kontakt med en amerikansk unicorn når man er et lite norsk selskap?
– Vi har jobbet målrettet med å kartlegge aktuelle selskaper og har bygget opp en liste med «Tier 1»-kunder som vi kontinuerlig arbeider med å bygge en god relasjon til. Det er viktig å avdekke riktig beslutningstaker i selskapet, for deretter å bygge opp en god pitch som åpner døren. I forbindelse med dette har vi eksperimentert mye med ulike metoder i ulike kanaler. Alt fra skriftlige e-poster, e-poster med video og meldinger på LinkedIn.
Angeltvedt forteller at god timing og en velformulert melding til rett person i Automattic var alt som skulle til.
– Jeg har mottatt få svar i forhold til hvor mange jeg har kontaktet. Men da det fungerte med Automattic, tar man det med seg, og man blir litt sånn «herregud, det fungerte!».
Hun mener det er viktig å være tøff nok til å bevege seg ut i et internasjonalt marked.
– Man må tørre å kontakte store selskaper på tross av at man selv er liten, og ta litt sjanser. Så får man masse motivasjon når man får svar fra noen av de.
Selskapet har nå kommet tilbake for å rekruttere enda en utvikler, forteller hun.
– Og det at man har havnet på en «supplier»-liste for et slikt selskap, det er ganske stas. Både det at det viser at vi er eksperter på det europeiske markedet, i tillegg til at det beviser at vi er på god vei til å lykkes internasjonalt.
Skal bygge plattform
Til tross for å ha landet storkunder som Automattic, Teston, Whereby og Harvest, har selskapet foreløpig bare et grunnprodukt (MVP) å vise frem.
– Vi har vært litt utradisjonelle som startup og fokusert på å teste det kommersielle potensialet ganske grundig før vi har investert i å bygge fullskala produkt, forteller hun og legger til:
– Med en enkel MVP har vi fått testet produktet i markedet det siste året og innhentet det nødvendige datagrunnlaget og de nødvendige suksesshistoriene. Vi er nå klare for å starte arbeidet med å videreutvikle MVPen til et fullskala produkt, med mål om å lansere til markedet neste år.
Angeltvedt mener de har truffet et problem.
– Mange vi kontakter trengte dette i går.
Og nå begynner også norske selskaper å fatte interessen.
– Før corona var det veldig tydelig hvor langt bak vi lå. Vi har ikke slitt noe med å skaffe kunder i utlandet, men her hjemme gikk det veldig tregt. Men nå har mange selskaper skjønt at dette flyr bra, det fungerer jo faktisk.