De nye hjørnesteinsbedriftene
Far og sønn ville bygge Tesla til sjøs - nå blir Evoy størst i Europa
Evoy-gründeren kom på ideen en sen kveld sammen med sin far. Nå blir han litt rørt når han tenker over hva han har skapt.
Gründerreisen til Leif A. Stavøstrand i Evoy begynte i det nedlagte meieriet på kaien i Florø. Han tar oss med tilbake. Fortsatt står det «brunost» på veggen.
Her startet utviklingen av verdens raskeste elektriske båtmotorer.
Nå selger Evoy båtmotorer til 20 land og i fjor fikk selskapet 600 søkere til 10 stillinger - likevel er gründeren langt unna målet.
Like ved det gamle meieret møter vi en guttegjeng som er ferdig på skolen for dagen. Guttene i alderen 16 til 18 kjenner godt til de raske motorene som lages på hjemplassen:
– Jeg synes det er jævlig tøft, sier Nicolai Korneliussen.
De andre nikker.
– Jeg har også lyst til å starte mitt eget selskap, sier Daniel Røyrvik Fløholm.
Ble inspirert av Musk
Stavøstrand ble inspirert av Tesla-gründeren.
– Evoy hadde ikke eksistert uten Elon Musk. Jeg ønsket å gjøre det samme på sjøen som Musk har klart på veien. Hvordan Tesla har klart å posisjonere seg og ta de strategiske valgene er veldig interessant.
– Hvordan går det nå?
– Det er alltid en utfordring. Det er tre utfordringer som veksler mellom å være det mest krevende - kapital, kompetanse og teknologi.
Første gang Shifter skrev om Evoy var i 2019. Da stakk selskapet av med pitsjeseieren hos storbank. Samme år var selskapet med på den første akseleratoren til Katapult Ocean.
I 2023 ble selskapet priset til 310 millioner kroner. Totalt har selskapet hentet 22 millioner euro siden oppstarten.
Shifter har også skrevet at gründeren var ti minutter unna verdensrekord med Elon Musk.
Fra kaptein til el-gründer
Stavøstrand er oppvokst på Svanøy, en øy på ti kvadratkilometer og med rundt femti innbyggere rett utenfor Florø.
Eirik Blodøks, sønn av Harald Hårfagre, holdt til der på 900-tallet. Øya har lange tradisjoner hva gjelder næringsliv - både med gruvedrift og næring på sjøen.
Oppveksten der førte til interesse for sjø, hav og båt. Han jobbet med fiskeoppdrett og så startet den maritime karrieren. Der gikk han gradene fra lærling til kaptein, og seilte verden rundt i mange år.
Droppet båt, valgte system
Ideen til gründerbedriften fikk han en kveld sammen med faren for rundt tjue år siden.
– Jeg og far har alltid hatt brainstorming-kvelder. Vi kaller det «whiskey workshop night». Ideen ble født en av de kveldene der, sier Stavøstrand.
Først var planen å bygge en elektrisk båt. Så ble det endret til å heller bygge elektriske motorer som kunne plasseres i ulike båter.
– Vi skjønte det var mer skalerbart å bygge systemet enn å bygge båten.
Ga kollegene «hakeslepp»
Ga kollegene «hakeslepp»
Stavøstrand ledet Saga Fjordbase - leverandør til oljeindustrien og en av de største bedriftene i Florø - da han bestemte seg for å bli gründer. Han husker veldig godt reaksjonene han fikk da han ga beskjed til de ansatte om at han skulle slutte - etter bare to år som øverste leder.
– Den forrige lederen hadde vært der i tjue år. Folk trodde jeg skulle bli en stund. Før hadde jeg aldri tenkt på hvor uttrykket hakeslepp kom fra, men da skjønte jeg det.
Dette var i 2017. Han tok et gründerkurs hos Massachusetts Institute of Technology og startet gründerreisen. Bilen og båten ble solgt, huset pantsatt - og han gikk på dagpenger fra Nav i ett år mens han etablerte bedriften.
Lettet over å få konkurrenter
Elmotorene til Evoy kan monteres på av de ulike båtprodusentene uten at Evoy hjelper til. Motorene var de raskeste og sterkeste i verden da de kom, men nå opplever de konkurranse.
– Jeg hadde vært veldig nervøs hvis vi ikke hadde fått konkurrenter. Da hadde vi vært for tidlig ute. Konkurrenter er et tegn på at vi har truffet godt på timingen.
– Hva skiller dere fra konkurrentene?
– Vi var først, og systemene våre er nå modne og stabile. Vi har tenkt digitalt fra dag én og en tredjedel av ingeniørene våre jobber med programvareutvikling. Vi har 24/7-tilgang til båtene, som vi kan koble oss på systemene og hjelpe kundene. Vi jobber også nå med motorer til selvgående båter.
– Blir størst i Europa
I juli ble det kjent to av de største aktørene innen elektriske båtmotorer, Evoy og Vita, slår seg sammen for å styrke sin posisjon i markedet.
– Jeg er begeistret for å bringe Vita og Evoy sammen for å fortsette å bygge den ledende drivkraften innen marin elektrisk drivlinjeteknologi, uttalte Stewart Wilkinson, grunnlegger og hovedinvestor i Vita.
Sammenslåingen skal bidra til å øke utbredelsen av elektriske båter, både i fritids- og kommersielle markeder. Selskapene opplyser at de vil kunne tilby lavere priser, raskere utvikling og et bredere tilbud til kunder i Europa og Nord-Amerika.
– Fremtiden til den marine industrien er elektrisk, og kunngjøringen er den viktigste milepælen så langt i reisen mot marin dekarbonisering. Vi blir nå størst på elektriske båtmotorer i Europa, sier Stavøstrand.
Leverer til 20 land
Evoy leverer båtmotorer til 20 land, mens Vitas elektriske båter brukes av kommersielle operatører i Europa, USA, Karibia og Midtøsten.
De fremste investorene i selskapet nå er European Investment Bank (Horizon 2020), båtbyggerselskapet Axopar fra Finland, Katapult Ocean og Grieg Edge. Gründeren satt på 34 prosent frem til sammenslåingen.
Evoy og Vita gjør nå en integrasjon på samme tid som en kapitalinnhenting. De skal gjøre en såkalt «share-swap» der Evoy fungerer som morselskap etter integrasjonen. Ny hovedaksjonær og styreformann er Stewart Wilkinson. Stavøstrand fortsetter som Group CEO og forventer å ha et eierskap på 13-15 prosent etter at den andre runden er lukket.
– Jeg er svært stolt
Arne Olsen er konstituert daglig leder i Aksello, regional inkubator og næringsutvikler i Kinn kommune. Etter 40 år i Florø kjenner han både far og sønn Stavøstrand.
– Faren Gunnar er oppfinner av yrke. Leif er også en oppfinner. Det er helt fantastisk hva Evoy har fått til. De har bevist at det med går an å bygge opp en høyteknologi-bedrift med base i Florø. Foreløpig ser det veldig bra ut - og det ser ut som de klarer å få tak i den kompetansen de trenger, sier Olsen.
Ordføreren har også bare lovord.
– En bedrift som Evoy betyr mye for Kinn kommune. Evoy tiltrekker seg spesialkompetanse fra hele verden og som ordfører er jeg svært stolt over det de har fått til så langt. De gir oss en ekstra bredde i det vi kan tilby arbeidstakerne i kommunen. Arbeidsplasser gir skatteinntekter som er den viktigste enkeltfaktoren for at kommunen kan levere gode tjenester, sier Bengt Solheim-Olsen.
Høyre-politikeren deler hvordan kommunen vil jobbe for å gjøre det attraktivt for andre selskaper å starte opp i kommunen.
– I Kinn kommune har vi både Aksello og Måløy Vekst som har gode virkemidler for innovasjon og knoppskyting i og rundt byene Florø og Måløy. I tillegg har vi Hub for Ocean som en viktig aktør lokalt og regionalt. Det viktigste vi som kommune kan gjøre er å legge til rette for og føre en forutsigbar arealpolitikk slik at nye spennende bedrifter kan etablere seg, sier Solheim-Olsen.
– Ekstremt dyktige
Thomas Berge i investeringsselskapet Peak Venture mener Evoy har vært «ekstremt dyktige» til å hente finansiering.
– Både investormiljøet her og andre private investorer bidro i starten, sier Berge.
Han husker godt den første pitsjen han hørte fra Evoy-gründeren.
– Det var på en samling i Balestrand. Han sa han skulle bygge Tesla til sjøs. Det synes vi var en god og ambisiøs idé. Vi oppfattet den gangen at han kunne skape noe nytt innen elektrifisering på sjøen. Det var veldig offensivt, sier Berge.
– Blir nesten litt rørt
Syv år etter oppstarten, har Stavøstrand 50 ansatte. Tallene fra 2023 viser en omsetning på 20 millioner kroner og et driftsresultat på minus 52 millioner kroner.
– Hva tenker du om det du har klart å skape?
– Jeg blir nesten litt rørt i gitte sitasjoner. Det kommer situasjoner der folk minner deg på at; all verden, er dere 50? Vi er kanskje ikke flinke nok til å ta mikropauser og klappe oss selv på skuldra. Jeg bruker mesteparten av min tid på å tenke fremover, sier Stavøstrand.
Han forteller at det er langt igjen til målet hans.
– De store som driver med fossilt har tusenvis av arbeidsplasser. Hvis alt klaffer, så kan vi bevege oss inn i den kategorien der. Å komme opp til et par hundre ansatte i Florø ville vært veldig kult. Så langt det lar seg gjøre ønsker jeg å ha et hovedkvarter her, sier Stavøstrand.
– Tror alle gründere føler en viss stolthet
De ansatte er rekruttert fra 12 ulike land. Han forteller at nordmenn gjerne er mer stedsbundne, og at det er lettere å hente kompetanse fra utlandet enn andre steder i Norge.
I 2023 lyste selskapet ut ti stillinger og fikk 600 søkere.
– Det vi driver med er fremtidsrettet, grønt, vi jobber globalt, det er diversitetet i teamene og lite turnover, sier Stavøstrand.
– Hva håper du bedriften din betyr for Florø?
– Jeg tror alle gründere føler en viss stolthet - å kunne tilføre verdiskaping og arbeidsplasser lokalt og bidra til en «vibrant» by. Det er veldig god stemning i byen - og kjekt å kunne bidra til det.