Felleskjøpet og Dyrekassen.no forener krefter. Fra venstre: Kundeservicemedarbeider Tonje-Elin Aasebø, daglig leder Roger Holthe Olsen, CMO Øyvind Eriksen, UX designer Alisa Zaytseva, Sjef for forretningsutvikling Retail Norden i Felleskjøpet, Petter Hagfors, Ingrid Djupevåg og styreleder i Dyrekassen.no Hans Kristian Skjold.
Foto: Dyrekassen
Felleskjøpet kjøper Dyrekassen
Etter snart to år på eiersiden, kjøper Felleskjøpet Agri alle aksjene i gründerselskapet Dyrekassen.
Dyrekassen vil fortsatt være et frittstående selskap, opplyses det i en pressemelding, og skal bygge videre på veksten de har hatt de seneste årene, som har gjort selskapet til en markedsleder for online handel av kjæledyrprodukter i Norge.
– Vi gleder oss stort over å bli en del av Felleskjøpet-konsernet, og å få bidra til å forsterke posisjonen innenfor kjæledyrsegmentet i Norden. Spesielt moro er det at vi har lykkes å få en stor, tradisjonsrik og solid norsk eier som kan bidra med både skala og industrifordeler i en videre satsing, sier medgründer av og daglig leder i Dyrekassen.no, Roger Holthe Olsen.
Felleskjøpet har siden 2019 eid 34 prosent av Dyrekassen.no. Den gang ble selskapet priset til drøyt 100 millioner kroner. Nå kjøpet selskapet ut resten av aksjonærene, inkludert tidligfasefondet Momentum og TTO-en Vestlandets Innovasjonsselskap, samt ansatte og gründere. Partene har ikke kommentert prisen.
Fremover skal kompetansen, produktsortimentet og nøkkelansatte i Dyrekassen.no benyttes i en utvidet satsing på e-handel i Sverige, via Felleskjøpets datterselskap Granngården.
– Sammen med de dyktige menneskene i både Felleskjøpet og Granngården er vi overbevist om at vi har de beste forutsetningene for å lykkes i å bygge en betydelig posisjon i Norden gjennom de neste årene, sier Holthe Olsen.
Felleskjøpet omsetter årlig for om lag 650 millioner kroner i kjæledyrkategorien. Ambisjonen er å doble omsetningen fra dagens nivå innen 2025, opplyser selskapet selv. Det meste av veksten skal komme fra e-handel i Dyrekassen, og Felleskjøpet og Granngårdens egen netthandel.
Også Dyrekassen har vokst kraftig helt siden oppstarten i 2015, og er markedsleder på e-handel i kjæledyrkategorien, med en omsetning på cirka 60 millioner kroner i 2020.
– Vi er den eneste aktøren i Norden som sitter på hele verdikjeden og produserer kortreist og bærekraftig kjæledyrfôr. Vår virksomhet strekker seg fra de norske råvarene, via vår fabrikk i Vaksdal og ut til både forbruker- og proffkunder. Vår fysiske tilstedeværelse i Norge og Sverige gir oss en sterk posisjon, og med spesialiserte e-handelsløsninger som Dyrekassen.no har utviklet satser vi nå offensivt i hele Norden, sier direktør for detaljhandel i Felleskjøpet Agri, Trond Fidje, i pressemeldingen.