Jørgen Selnes, CEO i Alva Industries, mener selskapet vil bli den foretrukne leverandøren av elektriske motorløsninger på et globalt nivå.. Foto: Torill Henriksen

Fikk motor-idé fra utgått patent på NTNU: Nå renner EU-millionene inn

Publisert Sist oppdatert

Alva Industries vil gjøre droner, vindturbiner og andre elektriske maskiner lettere og mer effektive med patentert teknologi. På veien har de fått 30 millioner fra EU. 

På Sluppen i Trondheim sitter selskapet Alva Industries AS. I de siste årene har de utviklet elektriske motorer og  generatorer for å produsere og omsette grønn energi bedre - og mer effektivt.

– Putter vi vår teknologi inn i en motor, vil den få nye egenskaper, lavere vekt og høyere ytelse, sier Selnes og legger til:

– Det ligner en mekanisk organtransplantasjon.

Trondheim-selskapet har nå tatt patent på teknologien, og er i gang med å hente kunder.

I juni fikk også selskapet 30 millioner i Horizon 2020–midler, og har til sammen hentet 50 millioner allerede før produktlansering.

Fant utgått patent

Alva startet som en del av NTNUs Entreprenørskole i 2016.

– Vi ønsket å starte et selskap som var «high risk high reward». Vi ble presentert for et utgått patent fra NTNU som beskrev et hypotetisk materiale med unike attributter. Hvis man fant en måte å produsere det på, kunne man lage elektriske maskiner med mye bedre egenskaper.

Problemet var at patentet ikke hadde klart å finne en metode å produsere dette på, så teamet ga seg i gang med å prøve.

– Det ble et halvt år med å dunke hodet i veggen. Vi fikk inn 100.000 i stipend fra Innovasjon Norge, og med det satte jeg opp et lite verksted hos mine foreldre, hvor jeg begynte å eksperimentere med kobber, glassfiber og andre materialer.

Så fikk Selnes en nærmest "bibelsk åpenbaring".

– Etter syv dager våknet jeg midt på natta med en idè og skrev den ned i dagboken jeg hadde ved sengen. Morgenen etter summerte jeg notatene - og laget da de første tegningene til produksjonsmetoden. Det er den metoden vi bruker i dag, forteller han.

Selnes forklarer videre at ideen var langt fra ny, men at den trengte "nye øyne".

– De prinsippene vi har brukt, veve-prinsipper, er teknikker som er tusenvis av år gamle. Men ved å koble det med nye materialer, nye metoder og ny bransje, da kan man skape innovasjon.

Fokus på droner

Nå er selskapet klare på at de skal ut og erobre verden, og før sommeren kunne de vise de første produktene.

– Nå går vi fra en RnD–fase over i kommersiell fase, og skal begynne å jobbe tettere med kunder.

Selnes forteller at selskapet er i kontakt med flere aktører innenfor de forskjellige industriene, men at hovedfokuset er på kommersielle droner.

– Drone–bransjen er i en utrolig vekst nå. Markedet er sultent og nærmest kaster penger etter ny teknologi. Hvis du kan redusere vekten med noen hundre gram eller forlenge rekkevidden med bare noen minutter, er det jubel-tilstander i markedet. Produktene våre er allerede flere hakk bedre enn konkurrerende løsninger, forteller Selnes, og legger til at han mener selskapet kan bli en dominant aktør i drone-markedet.

Alva er nå også i samtaler med flere store amerikanske selskaper, samt det norske drone-selskapet Griff Aviation, som har gjort tester av deres nyeste produkt med svært gode resultater.

Kan brukes i biler

Selnes forteller at selskapet i fremtiden ikke kun vil begrense seg til droner og vindturbiner, men at den samme teknologien kan brukes i nærmest alle elektriske motorer.

– Det er et nesten ubegrenset marked. Alt fra medisinsk utstyr og robotikk til aerospace og skipsfart. Med verdiforslagene vi sitter på kan vi bli den foretrukne leverandøren av elektriske motorløsninger på et globalt nivå.

–  Er det et mål å komme innenfor døra hos selskaper som Tesla?

– De står på lista. Men for å komme inn hos Musk, må du ha stålkontroll på teknologien, verdikjeden og på at du klarer å skalere opp til volumene som trengs. Du får ikke mange sjansene, så det krever gode forberedelser, sier Selnes.

For ordens skyld: Alvas investorer Christian Hestenes, Kjetil Eikset og Harald Strømme har også investert i Shifter, sistnevnte er også styreleder i Shifter.