Saken oppsummert
- Oppstartsselskapet Hvild, grunnlagt av Anita Hegge og Petter Berge, tilbyr arbeidsgivere løsninger for å tilrettelegge for kvinners helse, inkludert en menopause-forsikring. Selskapet har kunder som Equinor og Nordea og opererer i et globalt marked verdsatt til 60 milliarder kroner innen 2027.
- Gründerne søkte Innovasjon Norge om støtte, men fikk gjentatte avslag uten tydelig begrunnelse. De mener IN avviser finansielle tjenester, inkludert forsikring, og at dette viser en snever forståelse av fintech og insurtech. Berge peker på at suksessfulle aktører som Klarna og Revolut bruker eksisterende teknologi i nye forretningsmodeller, noe Norge ser ut til å ekskludere.
- Hvild måtte i stedet hente privat kapital tidlig, noe som førte til uønsket utvanning. Innovasjon Norge avviser at de begrenser støtte til fintech og insurtech, men har likevel finansielle tjenester på listen over områder de ikke prioriterer. Berge mener dette bekrefter problemet og gjør at Norge faller bak i en globalt voksende bransje.
Det norske oppstartsselskapet Hvild bistår arbeidsgivere med å tilrettelegge for kvinners syklus og overgangsalder. Dette via en «digital verktøykasse» og egen menopause-forsikring, utviklet gjennom søsterselskapet Hvild Life & Health.
På kundelisten står selskaper som Equinor og Nordea, som beskrevet i DN i fjor.
Selskapet opererer også i et marked som innen 2027 er spådd en global markedsverdi på over 60 milliarder kroner.
– Etter to år i markedet, skiftet vi virkelig gir i høst, sier medgründer Anita Hegge, opprinnelig siviløkonom med over 20 års erfaring fra selskaper som DNB.
Da hun sammen med ektemannen og bransjekollega Petter Berge etablerte «femtech»-satsingen i 2022, var det naturlig å søke ulike tidligfase-tilskudd fra Innovasjon Norge, forteller duoen.
Men etter gjentatte avslag på en rekke søknader, har gründerne nå gitt opp, og det uten egentlig å ha fått en god begrunnelse, mener de selv.
– En gang fikk vi spørsmål om vi «ikke bare kunne slenge inn en app», og det kunne vi jo, men det er ikke vår kjernevirksomhet, sier Berge.
– En annen gang kom vi til enighet lokalt i Telemark, men det ble senere skutt ned. Det viser hvordan dette systemet fungerer, legger han til.
– Ikke ansett som helt anstendig
Gründerne skal ha søkt tilskudd til både Hvild Holding AS og Hvild AS, blant annet med formål om å sette opp en forsikringsformidling gjennom Hvild Life & Health AS.
De skal også ha sendt inn formelle søknader knyttet til selskapets øvrige tjenester som «digitale guider», skreddersydd til ansatte, ledere, HR og verneombud som ønsker å ta kvinnehelse på alvor.
Målet på tvers av alle produkter i Hvild-porteføljen er å hjelpe bedrifter med å gjøre arbeidsplassen mer inkluderende og redusere sykefraværet blant kvinner, som i dag er mer enn dobbelt så høyt sammenlignet med menn.
Men fordi deler av virksomheten stiller krav til konsesjon som forsikringsforetak, opplever gründerne at de automatisk er «out of scope» hos Innovasjon Norge.
– I Norge virker det som om finansvirksomhet ikke blir ansett som helt anstendig, sier Berge.
– Absurd
De gangene gründerne har ønsket en forklaring på avslagene, skal de av én saksbehandler ha fått beskjed om at det skyldes et statlig mandat.
En annen skal ha ment det var et styrevedtak, og en tredje vist til prioritering av områder som kan styrke norsk næringsliv og gi vekst med innovasjonshøyde.
– Men da vi skulle argumentere for vår innovasjonshøyde, møtte vi en kompetanseutfordring, sier Berge.
Han mener de mest vellykkede fintech- og insurtech-selskapene i verden, ikke nødvendigvis har funnet opp ny teknologi, men bruker eksisterende teknologi i nye forretningsmodeller.
– Men administrasjonen i Innovasjon Norge opplever at de ikke har noe mandat til å investere i det de kaller finansvirksomhet. Dette defineres som bank og forsikring, men definisjonene er vage, sier han.
– I praksis betyr det at hvis man gjør noe som nærmer seg bank, forsikring eller finansiering, så sier Innovasjon Norge at dette ikke er deres område.
Berge kaller egen påstand «smått absurd» og viser til at det per desember i fjor var over 1200 «unicorn»-selskaper globalt, ifølge CB Insights. Av disse opererte 313 innen fintech og 30 av dem innen insurtech.
Han nevner suksess-caser bak svenske Klarna og britiske Revolut.
– Dette er et område Norge aktivt velger å holde seg utenfor, sier Berge.
For tidlig utvanning
Hvild-gründerne måtte i stedet jakte penger eksternt og ifølge dem stå i en situasjon med uønsket utvanning på et tidlig tidspunkt.
Glastad Capital, et «family office», eid av Glastad-familien, har sammen med gründerne gått inn med totalt 6 millioner kroner, og selskapet ønsker nå å finansiere en skalering i Norden.
– Vi var heldige som fikk med oss en privat investor tidlig, men det har jo også en viss verdi å kunne si at man er delfinansiert av Innovasjon Norge, sier Berge.
– En ikke-eksisterende begrensning
Innovasjon Norge er blitt gjort kjent med gründernes erfaringer med systemet, men avviser overfor Shifter at de har særskilte føringer som begrenser mulighetene for at fintech- og insurtech-selskaper kan få støtte.
– Det er ikke gjort noe styrevedtak som begrenser mulighetene for å gi støtte til slike selskap, og da foreligger det naturlig nok heller ingen begrunnelse for en slik ikke-eksisterende begrensning, sier finansieringsdirektør Leon Bakkebø.
Han understreker videre at Innovasjon Norge vurderer innovasjonshøyde i finansielle forretningsmodeller på samme måte som i andre saker.
Berge mener på sin side at dette svaret bare bekrefter problemet.
Han viser blant annet til Innovasjon Norges egne nettsider der finansielle tjenester, herunder bank og forsikringsvirksomhet, er listet opp under virksomheter som faller utenfor hva de kan støtte.
– Når Innovasjon Norge snakker om insurtech og fintech mener de duppeditter, funksjoner, apper, og så videre, som skal selges til noen som bedriver finansielle tjenester - og inngå i noen andres tjenester, sier Berge.
Han gjentar at de snakker om den type fintech- eller insurtech-bedrifter som selv leverer finansielle tjenester, men på en annen måte, og ved bruk av nye forretningsmodeller og teknologi.
– Det er dette de ikke har skjønt, sier han og mener det interessante i insurtech og fintech nettopp er det Innovasjon Norge tilsynelatende ikke støtter; finansielle tjenester, altså virksomheter.
– Hvis de plutselig svarer ja på det, ja, da har jeg noen regninger, sier gründeren.