saas

Fikser netthandel til fysiske butikker for 3000 kroner i måneden

Nå kommer saas-investor Thomas Falck og retailekspert Pål Wibe inn på eiersiden.

Marie Wagle og Roger Haugland i Retailhub.
Publisert Sist oppdatert

Retailhub har utviklet en nettbutikkplattform som gjør det enklere for lokale fysiske butikker å få sin egen nettbutikk. Målet er å øke butikkenes omsetning med 10 til 20 prosent.

– Selv i dag er de færreste fysiske butikker på nett, rett og slett fordi det tar for mye tid og det gir for lite salg med de tradisjonelle nettbutikkplattformene, forteller gründer og daglig leder Roger Haugland.

Ifølge Haugland er det kun 20 prosent av klesbutikkene i Norge i dag som også har en aktiv nettbutikk.

– 80 prosent har ikke dette. Og vi tror at mange av kundene våre ikke hadde hatt det om det ikke var for at vi gjør det enklere for dem, sier han.

Hentet 5 millioner kroner

Selskapet gjennomførte i høst sin første emisjon og hentet 5 millioner kroner fra 15 investorer med kjente navn som Simula Innovation, Thomas Falck (Sølen AS), Pål Wibe (Nordkronen II AS) og Christian Printzell Halvorsen (Tankeverket AS) på laget.

Prisingen av selskapet endte på 25 millioner kroner etter penger.

Ved utgangen av november peker prognosene mot en årlig omsetning på seks millioner kroner, som innebærer at investorene kommer inn til rundt 4 ganger ARR (årlige gjentakende inntekter). For tiden har selskapet seks ansatte.

Løser problemer for butikkene

Med Retailhub sin plattform slipper butikkene mye av det tidkrevende arbeidet med produktkatalogen. Systemet kobler seg på butikkens datakasse/kasseapparat og henter automatisk bilder og produktbeskrivelser fra leverandørenes bildebanker.

Samtidig gis butikkene tilgang til en meny av markedsføringsløsninger.

– Retailhub har utviklet en innovativ og svært kostnadseffektiv netthandelsløsning som gjør det mulig for veldig mange flere fysiske butikker å komme seg raskt og enkelt på nett, sier investor Pål Wibe.

Løsningen tilbys for tiden for rundt 300o kroner i måneden, med ett tillegg på 0,5 prosent av omsetningen over 300.000 kroner, noe de færreste av dagens 95 kunder gjør.

Tjent med butikker som må omstille seg

– Vi har konsentrert oss om å bygge et unikt produkt som gir reell merverdi for fysiske butikker, sier Haugland. – Vi kunne ha vokst enda raskere tidligere, spesielt under Covid, men da hadde vi nok ikke hatt den samme sterke kundelojaliteten vi opplever i dag.

Høyere strømpriser og renter er ifølge Haugland bare positivt for veksten. Når det blir mindre fart i fysiske butikker, ønsker enda flere å komme seg på nett for å ha flere inntektsstrømmer.

De mest vellykkede kundene i dag målt i økt omsetning etter innføring av løsningien, er innen klær til dame og barn og sko, men Haugland forteller at de nylig også satte opp nettbutikk for hydraulikk. Sykkeldeler og garn har også kommet til.

Internasjonale ambisjoner

Til nå har selskapet vært finansiert med oppstartslån fra Innovasjon Norge og egne midler.

Den friske kapitalen skal brukes til å styrke organisasjonen slik at selskapet kan skalere raskere i Norge og ekspandere internasjonalt så snart som mulig.

I dag har Retailhub ingen kunder utenfor Norge, men Haugland ser et enormt potensial i å tilby den skreddersydde løsningen til fysiske butikker over hele Europa.

– I første omgang skal vi bygge administrasjon i Norge, så er planen rask ekspansjon.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Ja, takk!