FINTECH
Firi forbi 30 millioner dagen før kampanjestart: – Har ikke vært med på noe lignende
Allerede før folkefinansieringen til kryptobørsen åpnes for allmenheten, har Firi knust minstemålet over ti millioner kroner. Dealflow har ikke sett på maken.
Nylig ble det kjent at Nordens største kryptobørs skal hente frisk egenkapital gjennom en folkefinansieringskampanje.
Selskapet prises i kampanjen på Dealflow til 488 millioner kroner. Det er betydelig høyere enn for kun få måneder siden, da investor Øystein Stray Spetalen solgte seg ut, men lavere enn da Schibsted Ventures kjøpte seg inn i selskapet vinteren 2022.
Responsen har vært enorm. Gjennom selskapets egne sider meldte 4196 personer interesse for å investere totalt 190,1 millioner kroner i runden.
– Det er utrolig gøy med denne tillitserklæringen fra våre kunder og fans som har troen på Firi. Det har vært spennende å se hvor mange som følger opp med en investering etter å ha signalisert interesse, men dette er utrolig gøy å se, sier Firi-sjef Thuc Hoang til Shifter.
Nå har selskapet også åpnet for at disse kan forplikte penger til kampanjen, ikke bare vise interesse. På få timer har over 600 personer valgt å gjøre det, og over 30 millioner kroner er sikret.
– Vi har ikke vært med på noe lignende så lenge vi har holdt på med folkefinansiering, sier daglig leder i Dealflow, Stine Sofie Grindheim Simonsen til Shifter.
Tidligere har Firi uttalt at de ønsket å hente 30 millioner kroner i frisk kapital, noe som allerede er sikret - dagen før kampanjen åpner for allmenheten. Kampanjen legger opp til et minstemål på 20 millioner og maks 40 millioner kroner. Med denne rammen er 15,70 prosent av aksjene lagt ut for salg, med stykkpris på 3,5 kroner og minsteinvestering på 9999,50 kroner.
Kan utvide
I de tilhørende dokumentene kommer det frem at selskapet kan finne på å utvide rammene ved stor interesse.
Faktisk legger prospektet til rette for å øke kapitalutvidelsen helt opp til 91 millioner kroner. Det (eller mer presist: åtte millioner euro) er maksgrensen EU har satt for hva det er lovlig å hente via folkefinansiering med et såkalt forenklet prospekt. Skal en bedrift hente mer penger enn det, må det utarbeides et såkalt EØS-prospekt, som må godkjennes av Finanstilsynet. Det har hittil ikke vært prøvd i Norge.
Driftsdirektør (COO) Marius Blaker Høgevold i Firi avviser imidlertid at selskapet vil gå så langt, og sier til Shifter at de nå forholder seg til 40-millionersgrensen.
Verdsettelsen
Verdsettelser av startups er ingen eksakt vitenskap. Firi har basert seg på tall fra konkurrenter og egen historie for å nå frem til prisen på 488 millioner kroner.
Konkurrentene i analysen er den norske kryptobørsen NBX, svenske Safello og amerikanske Coinbase.
Basert på inntekter og handelsvolum hos disse har Firi landet på en rekke anslag på hva de selv kan være verdt. Anslagene, som blir sterkt påvirket av Coinbase som er veldig mye større enn de to andre, varierer fra 300 til 870 millioner kroner.
Men her blir det klart hvor vanskelig det er å sammenligne seg med konkurrenter. Selv om selskapene er markedsplasser for kryptovaluta, er det ting som marginer og kundesegmenter som skiller dem.
Dersom Firi bruker pris/inntektsforholdet i NBX som fasit, er de selv verdt 873 millioner kroner, men dersom de bruker forholdstallet til Safello, blir verdsettelsen 140 millioner. Og dersom pris/handelsvolumet i Coinbase legges til grunn, lander de på 31 millioner.
Det kan bli feil på mange måter, så derfor har Firi i tillegg vurdert alle sine tidligere emisjoner og hva verdsettelsen ble i disse sammenlignet med antall kunder og inntekter i de forskjellige fasene. Til slutt sitter de igjen med et snitt på 583 millioner kroner. Etter en rabatt på 15 prosent fordi Firis aksjer er unoterte og mindre likvide enn konkurrentenes, lander de på 490 millioner kroner.
Firi opplyser for øvrig at de i mars hadde positiv kontantstrøm og over 14 millioner kroner i inntekter i årets første kvartal. Totalt for året har selskapet budsjettert med 62,6 millioner kroner i inntekter og et resultat før skatt på minus 19,3 millioner kroner.
The price is right ...
Oppsummering av verdsettelsesmetodene | |
Handelsvolum 2022 (snitt av konkurrenter) | 313 |
Handelsvolum nå (snitt av konkurrenter) | 874 |
Inntekter (snitt av konkurrenter) | 408 |
Kundemasse (historisk) | 718 |
Inntekter (historisk) | 601 |
Kilde: Firi
Ambisjonene som kommuniseres overfor interessenter er å ha over en halv million kunder og omsette for 350 millioner kroner i 2025. Da skal også resultatet være positivt.
Blant de største
Siden starten for norsk folkefinansiering, er det bare tre kampanjer som har vært større enn den Firi nå styrer mot:
- Torghatten Aqua - 80 millioner (2023)
- Way - 34 millioner (2021)
- Skjerneset-gruppen 32,7 mill.
De to siste vil med all sannsynlighet bli passert med god margin. I teorien kan Firi også ta rekorden fra Torghatten Aqua, men driftssjef Marius Blaker Høgevold har altså avvist at de vil gå så langt - selv om interessen tilsynelatende er der.
Saken ble oppdatert med innhentet beløp onsdag kveld, etter at kampanjen bikket 30 millioner kroner.
Schibsted, som eier Shifter, er også på eiersiden i Firi.