Teknologi
Fisketopp tror hologrambriller og internett fra Elon Musk kan spare dem for millioner
Fisketopp Robert Ervik er litt over snittet teknologiinteressert, og mener mannskapet hans er først i landet med å bruke hologrambriller på tokt.
– Jeg er ikke så flink til å lage teknologi, men jeg elsker å bruke det. Da jeg så hologrambrillene tenke jeg at dette må det være mulig å bruke i båt, sier administrerende direktør Robert Ervik i Ervik Havfiske, som riktignok trengte litt hjelp av Elon Musk får at vyene skulle bli virkelighet. Mer om det senere, men først mer om Ervik:
Han driver verdens største linefiske-selskap. Mens vanlige folk på fisketur gjerne bruker et par kroker, er det opp mot 60.000 kroker med agn per båt når de er ute i Barentshavet eller i Sørishavet. I løpet av et år fisker selskapet 12.-13.000 tonn med torsk og annen hvit fisk.
Ofte befinner selskapets 13 fiskebåter seg langt fra land. Det kan skape utfordringer om det plutselig skulle skje noe om bord.
Kan ta flere uker å komme til land
– Hvis vi må gå inn til land for å løse problemer, kan det ta oss et par dager én vei når vi er i Barentshavet. Når vi er ved Sørishavet kan det ta opp mot en uke og av og til flere uker, forteller Ervik.
Han mener et godt internett og hologrambriller kan hjelpe både mannskapet på båten og de på land.
Krok i fingeren
– Tenk hvis maskinisten kan ta på seg hologrambriller og få hjelp fra land når et problem oppstår. Eller skipperen kan ta på seg slike briller og få bistand fra helsepersonell på land om for eksempel noen får en krok i fingeren eller annen skade. Det kan gjøre at vi klarer å løse problemene der vi er, og at vi ikke trenger å gå til land.
– Hva vil det bety for dere?
– Vi kan potensielt spare én uke med driftsutgifter. Det kan utgjøre opp mot en million kroner. Det er også mye mer bærekraftig. Brillene blir veldig fort spart inn igjen. Vi trenger bare spare én tur i året, så er det mer enn tjent inn igjen, sier Ervik.
På forsommeren kjøpte selskapet inn de første hologrambrillene, Microsoft sine HoloLens, til rundt 40.000 kroner. Først testet Ervik dem på land og så sendte han dem til sjøs med en av båtene.
– Jeg tror vi er i startfasen for noe veldig spennende. Skipper, maskinist og flere om bord på båten fikk teste dem og kommuniserte med oss her på land. Jeg tror dette kan gi oss store muligheter, sier Ervik.
– Et godt hjelpemiddel
Maskinsjef Espen Gangsøy var en av dem som testet hologrambrillene da han var på jobb på båten Vestkapp like utenfor Bjørneøya i Barentshavet. Omtrent 250 nautiske mil fra land, tilsvarende rundt 45 fastlandsmil.
– Dette kan bli et godt hjelpemiddel. Jeg har troen på det. Ting blir mer og mer komplisert når det gjelder vedlikehold og reparasjoner. Gjennom å få fjernassistanse fra land og kanskje tilgang til flere manualer, kan dette være god hjelp. Det er noe helt annet å få manualer i 3D enn å se på pc eller instruksjonsbok med tegninger. Det blir spennende å se når produktet blir enda bedre. Dette vil også stille krav til produsentene av maskinvarene, at de kan levere 3D-modullering av produktene, sier Espen Gangsøy.
GPS og Elon Musk
I starten strevet de litt med å finne ut hvordan de skulle skru av GPS-en i brillene, da GPS ikke fungerer på sjøen.
– Jeg tror vi er de første i landet som tar i bruk slike briller ute på båter. Vi tester og øver oss på å bruke det, samtidig er teknologien ikke helt utviklet ennå. Jeg gleder meg veldig til Apple nå kommer med sine hologram-briller i januar. Da vil det bli konkurranse om å lage den beste teknologien på dette. Da får vi enda bedre løsninger, sier Ervik.
Det som har gjort det mulig å bruke hologrambriller langt ute til havs, er Starlink. Uten solid internett levert av Elon Musk ville det ikke gått.
– Inntil nylig har det ikke vært mulig med videooverføring med god kvalitet fra båtene, fordi nettet har vært for dårlig. Vi var tidlig ute på å bestille Starlink da det ble tilgjengelig. Starlink gir oss nye muligheter. Det fungerer nå veldig bra i Barentshavet, og det betyr for oss at vi har godt internett på hele båten. I Sørishavet fungerer det ikke optimalt ennå, men vi håper det kommer på plass der også, sier Ervik.
Ser ingen grenser
Når internett fungerer og de ansatte blir fortrolig med teknologien, ser Ervik ingen grenser for hva hologrambrillene kan brukes til.
– Vi kan bruke dette til opplæring av personell om bord, som lærlinger. Vi kan også bruke dette på sertifikattilsyn om bord, i stedet for å sende DNV og Sjøfartdirektoratet fysisk om bord på tilsyn og revisjoner, så kan de ta tilsyn og revisjoner digitalt. Dette sparer mye reisetid og kostnader for begge parter, sier Ervik.
Ervik Seafood, salgsleddet i konsernet, ønsker bruke hologrambrillene til kvalitetskontroll.
Direkte til kundene
– Vi kan koble kundene våre opp til brillene så kan de bli med å ta kvalitetskontroll og komme med ønsker om utføring av kontroll i sanntid digitalt. Dette er veldig troverdig overfor kunder, sier daglig leder Stian Hjelle i Ervik Seafood.
I desember blir den nye båten Frøyanes klar. Der vil det være et eget laboratorium og her håper Ervik brillene kan bli brukt opp mot forskning.
Han tror at ny teknologi som Starlink og hologram-briller vil bli viktig for næringen fremover.
– Innen fem til ti år tror jeg alle fiskebåter vil ha dette. Vi er kanskje litt tidlig ute nå, og teknologien er kanskje litt umoden. Men vi ønsker å trene, slik at vi kan det når teknologien også blir bedre og bedre, sier Ervik.