Drops-gründerne Mark Szulyovszky og Daniel Farkas.
Drops-gründerne Mark Szulyovszky og Daniel Farkas.

Flere titalls venturefond siklet etter Drops: Derfor valgte språkappen Kahoot

Det manglet ikke på friere med millioner på bok, men språkapp-gründerne hadde ingen klare planer om å selge Drops.

Publisert Sist oppdatert

– Det er hovedsakelig to ting som gjør at Kahoot og Drops passer godt sammen, mener Daniel Farkas, medgründer og daglig leder i språklæringsappen som nylig ble solgt til det norske læringsteknologi-konglomeratet for minst 280 millioner kroner.

– Først og fremst er våre «missions» på linje. De vil gjøre læring «awesome». Vi vil gjøre språklæring «awesome». Vi passer veldig godt inn i deres målsetninger, vi har lignende etos og tilnærming, og vi føler at vi har funnet et perfekt hjem.

– Dernest er størrelsen deres fantastisk. Og siden vi ser mot fremtiden, vet vi at vi kan nå enda flere som vil lære språk med deres «knowhow».

Bootstrappet millionbedrift

På fem år har Drops, som først og fremst konsentrerer seg om å lære bort vokabular i et mylder av språk - deriblant utrydningstruede japanske stammespråk, fått over 25 millioner brukere og omsetter for 10 millioner dollar.

Selskapet har også tjent penger fra første stund, og har ikke hentet én krone i ekstern investorkapital.

– Vi har «bootstrappet» - jeg og min medgründer Mark (Szulyovszky, journ. anm.) hadde en idé for fem år siden om en annerledes måte å lære språk på, gjennom en gøyal app, men vi syntes ikke at den typiske Silicon Valley-startup-ruten, med å hente store pengesummer og bygge gigantiske team, var nødvendig for realisere visjonen.

– Vi har klart å forbli ganske «lean» og fokusert ved å gjøre språklæring enkelt, sier han.

Mange friere

– Vi møtte Kahoot for første gang for noen måneder siden. Vi planla ikke å selge, spesifikt, men vi vurderte vekstmulighetene våre, og så etter den beste måten å akselerere inn i neste ekspansjonsfase, forteller Farkas.

Kahoot var dog langt fra den eneste muligheten Drops hadde da de sonderte terrenget etter vekstmuligheter, får Shifter opplyst. Helt frem til oppkjøpet denne uken, skal flere store venturefond ha vist interesse for selskapet. Farkas selv uttalte nylig i en podcast med tech.eu at så mange som 40 VC-fond sto i kø med et ønske om å innlemme Drops i sine respektive porteføljer.

– Hva var deres største bekymringen og utfordring når dere vurderte nye eiere?

– Vi var veldig bevisst at det måtte være noen vi var på bølgelengde med. Å være del av en gruppe hvor alle dro i samme retning. Det har vi, takk og lov, i Kahoot.

Den største gulroten

Oppkjøpet av Drops er det første Kahoot har gjort utenfor Norge. Organisasjonen til nyervervelsen er registrert i Estland, består av 22 ansatte i et heldistribuert team fordelt på flere land, og holder seg ikke med hovedkontor.

– Hvordan vil Drops forandre seg, som tjeneste og som organisasjon, etter oppkjøpet?

– Vi er helt i startgropa, og er i gang med å finne ut av alt, men vi er forpliktet til å fortsette med å fullbyrde vår visjon for Drops - og vi har akkurat startet, sier ungarske Farkas.

Verken han eller Kahoot-ledelsen vil bekrefte eller avkrefte om gründerne har forpliktet seg til å bli værende i organisasjonen i en periode fremover, eller hvor lenge. I børsmeldingen om avtalen, kommer det imidlertid frem at et prestasjonsbasert element kan dytte kjøpsprisen opp med 19 millioner dollar, tilsvarende rundt 170 millioner kroner, til totalt 450 millioner kroner.

Ifølge finansdirektør Ken Østreng i Kahoot, dreier betingelsene seg om «resultat- og omsetningsbaserte mål» som er tydelig definert og tallfestet i aksjonæravtalen. Detaljene holdes imidlertid konfidensielle.

– Selskapet har levert et fantastisk bra produkt. Vi ønsker å videreutvikle det sammen med gründerne. At vi har et felles mål for resultatutviklingen, er veldig positivt for begge parter, sier Østreng til Shifter.

Ingen av partene har foreløpig svart på om selskapet skal flyttes til Oslo.

Hvorvidt tjenesten skal bygges sammen med de øvrige Kahoot-tjenestene, om det fortsetter på egne ben, eller om prisingen av de ulike Kahoot-appene skal samkjøres, er også noe som «vurderes kontinuerlig», ifølge Østreng.

Samme ambisjoner

Som Shifter har skrevet tidligere, er det nyeste tilskuddet i Kahoot-familien en ganske smal språklæringsapp - mye smalere, for eksempel, enn markedsledende Duolingo.

Veien til selskapet og avtalen som nå gjør gründerne til mangemillionærer, har ikke vært uten sine prøvelser. Før Drops ble til, forsøkte det samme gründerteamet seg nemlig med en annen app, LearnInvisible. Etter én gangs bruk, hoppet imidlertid brukerne av. Med Drops, snudde gründerne på flisa og satte spillelementet først - det som gjør folk avhengig.

– Vi prøver ikke å svare på samtlige stadier i å lære seget språk. Vi har gjort det gøy, ganske enkelt, og effektivt å lære nødvendigheten i alle språk: vokabular, forklarer Farkas.

– Hva er ambisjonen deres for Drops nå, og hvordan forandrer den seg med Kahoot?

– Ambisjonn vår har ikke forandret seg. Vi vil fortsette å bygge plattformen, lage morsomme, nye måter å lære språk på, legge til flere språk på plattformen, og til syvende og sist hjelpe flere mennesker rundt om i verden til å oppdage gleden ved å lære et nytt språk.

Selskapsinformasjon fra Caphub.io

KAHOOT! AS

KAHOOT! AS har utviklet en spillbasert læringsplattform som er basert på flervalgsoppgaver. Kahoot! bygger på sosial læring hvor man samles rundt en felles skjerm. Siden oppstart har Kahoot! blitt brukt av 2mrd spillere.

Les mer om selskapet her

OSLO

Eilert Hanoa

50+

  • NORTHZONE VENTURES NORWAY AS
  • Iii Lp Creandum
  • AS REAL-FORVALTNING
Se hele selskapsprofilen
Powered by Labrador CMS