Gründer Leif Stavøstrand har fått med seg en fin slant fra Innovasjon Norge på reisen

Florø-startup får 9 millioner: – Vi sitter i riktig båt

Med ni millioner fra Innovasjon Norge, skal Evoy komme seg gjennom turisttørken. Gründer Leif Stavøstrand savner likevel de norske kundene.

Publisert Sist oppdatert

Evoy (Electric Voyage) jobber med å bygge elektriske fremdriftssystem til båter, både til store selskaper og privatmarkedet. Gründer Leif Stavøstrand har sammen med blant andre Audun Askeland og hans egen far, Gunnar Stavøstrand, som mål å kutte miljøutslipp fra båter både i Norge og på verdensbasis.

I fjor stakk Florø-selskapet av med seieren i 100 Pitches under DNB NXT, og premiepotten på 300.000 kroner.

Nå får Evoy 6 millioner kroner i et miljøteknologi-tilskudd fra Innovasjon Norge, i tillegg til 2,4 millioner i risikolån og 750.000 kroner i etablerertilskudd.

– Det er veldig fint at vi kan få hjelp i disse tider. Vi hadde budsjettert med 16 leveranser i år, men så kom corona. Da stoppet det litt opp, som hos alle andre, sier Stavøstrand.

Han mener selskapet tross alt har vært heldigere enn de fleste.

– Vi kommer oss i gang, men kanskje ikke i samme styrke og volum som vi hadde håpet. Turist-segmentet forsvant over natten, men vi har fremdeles høy interesse i markedet, sier Stavøstrand.

Miljøteknologi-tilskuddet er satt av til en fremskyndet produktutvikling.

– Vi har tatt fram produktutvikling vi så for oss å jobbe med neste år. Så når markedet løsner, kommer vi ut med «all guns blazing» og har en større produktportefølje, sier han.

Det siste året har selskapet jobbet med videreutvikling av både innenbords-og utenbordsmotorer.

Venter med fritidsmarkedet

Evoy satser i første omgang på elektriske motorer til proff- og kommersiell-markedet og leverer de første motorene til høsten.

Neste år står fritidsmarkedet for tur.

– Fritidsmarkedet er litt mer utfordrende. De fleste vil ikke bruke så store summer på et engangskjøp, selv om det over tid er veldig kostnadsbesparende. Så foreløpig holder vi oss til det kommersielle markedet, sier Stavøstrand.

Men selv om turist-båtene må vente litt, forteller han at det er pågang fra både militær, redningsbåter og havner.

– Det er god stemning hos de vi snakker med. Men det tar jo tid, spesielt nå, når alt har vært litt på pause, og det er lengre tid enn en gründer er behagelig med.

Kapitalen finnes

I desember hentet selskapet 8,5 millioner kroner fra Lundin Foundation, Planet 9 Ventures, Link VC, Greenstat og Presttun AS. I mai kom også Alf Helge Aarskog, tidligere konsernsjef for Mowi, inn som investor og styremedlem i selskapet.

Stavøstrand forteller at selskapet nå planlegger en serie A-runde i første kvartal neste år, og at allerede er i god dialog med investorer.

– Det snakkes om kapitaltørke. Merker dere det?

– På de rette prosjektene finnes det fremdeles kapital. Vi ser også at mange av de vi snakker med er på jakt etter grønne investeringer. Så vi sitter sånn sett i riktig båt.

– Det er veldig kjekt at det går an å få til sånt i lille Florø, legger han til.

Selskapet har også mange planer liggende klare.

– Både innenfor hardware og software kommer det nok flere nyheter de neste årene, sier Stavøstrand, som imidlertid savner pågang fra Norge.

– Vi har interesse fra hele verden. Bare i går hadde jeg telefoner fra fire verdensdeler. Men i Norge er det stillere, og det er dumt, siden Norge ønsker å være en grønn nasjon, sier han.

Stavøstrand tror likevel nordmennene vil følge etter.

– Signalene vi får er at det finnes muligheter på den andre siden av covid-19. Nå er det viktig å få gode leveranser til de første kundene, så vil det gi en validering til de som sitter på gjerdet, sier han.