Folkeinvest prises til 67,5 millioner kroner
Verdien til crowdfunding-selskapet skjøt i været da andre halvår i fjor endte i pluss.
Polaris Media betalte 70 kroner per aksje, til sammen 13,5 millioner kroner, for 20 prosent i Folkeinvest, viser en styreprotokoll Shifter har fått tilgang til.
Det priser selskapet til 67,5 millioner kroner etter gjennomført kapitalinnhenting.
– Det er en pris alle er fornøyd med og som vi mener reflekterer selskapet på en god måte, sier Øyvind Fries, daglig leder i Folkeinvest.
Selskapet avsluttet 2020 sterkt. I løpet av årets tre siste måneder tilrettela Folkeinvest 16 kampanjer for litt over 60 millioner kroner. Selskapene slo også norgesrekorden i aksjebasert folkefinansiering, da oppdrettsselskapet Kvidul hentet 13,4 millioner kroner.
Totalt bidro Folkeinvest til emisjoner for over 90 millioner kroner i fjor.
Solid sluttspurt
Sluttspurten gjorde at Trondheims-selskapets gikk i pluss i andre halvår, etter et tredje kvartal i balanse og et fjerde kvartal som endte med et overskudd på 844.000 kroner.
– Det var deilig, men samtidig i henhold til planen vår. Helt tilbake i 2017 var målet å gå i pluss i fjerde kvartal 2020, sier Fries.
Med slike tall er det heller ikke så rart at verdien på selskapet har økt kraftig.
I september i fjor ble det gjennomført en mindre kapitalutvidelse med selskapets eksisterende aksjonærer. Da var prisen per aksje 46 kroner og verdien på selskapet «post money» 34,5 millioner kroner.
– Prisen på 46 kroner var litt «indremedisin», der eksisterende aksjonærer fikk muligheten til å putte på den siste kapitalen vi trengte for å få fart i maskineriet, forklarer Fries.
– Selv om det er litt epler og pærer å sammenligne prisingen, er det jo likevel en pen utvikling, legger han til.