Food-tech-selskap nominert til Matprisen: Rister liv i «voldsomt analog» bransje
– Det er lettere å bestille tomater og epler fra Spania enn fra produsentene rett utenfor hovedstaden. Og det er ikke riktig.
Teknologiselskapet Dagens Mat har det siste året hjulpet både bønder, restauranter og matentusiaster å få tak i lokale råvarer. Nå er selskapet nominert til en av de gjeveste prisene innenfor mat i Norge, Matprisen.
– Det er ganske fett å bli nominert. Det har aldri før vært en teknologibedrift i hovedkategorien, så det er ekstra spennende, forteller gründer Maximo Graesse.
I tillegg til Dagens er bondelags-kokken Halvard Ellingsen og den kjente baristaen Tim Wendelboe nominert. Prisen vinnes som regel av anerkjente kokker i Norge. Kriteriene for den gjeve prisen er noen som blant annet «har etterlatt seg et solid fotavtrykk i året som gikk».
– Det er en enorm validering av at vi gjør noe riktig, sier Graesse.
Voldsomt analog bransje
Maximo Graesse startet Dagens sammen med Hafdis Sunna Hermannsdottir i 2018. Målet er å tilrettelegge for direkte samhandling mellom matprodusenter og restauranter, kantiner, og butikker.
– Det som er viktig å påpeke er at vi ikke er en grossist, men et teknologiselskap. Vi jobber for å fjerne transaksjonskonstnader i matbransjen.
Gjennom plattformen kan kokker få detaljert informasjon om råvarer, sorter, egenskaper, smak og produksjonsmåte.
– Hele matverden er voldsomt analog. Det finnes ikke noe system, alt gjøres med penn og papir. Det er store aktører som styre det meste, og det er ofte veldig ineffektiv. Vi ønsker å kutte ut mellomleddene, slik at produsentene får mer penger til bærekraftig produksjon, og at profesjonelle mataktører får tilgang til mer lokale råvarer til en bra pris.
– Det er i dag lettere å bestille tomater og epler fra Spania enn fra produsentene rett utenfor hovedstaden. Og det er ikke riktig. Og måten vi leverer på gjør at vi kan ta en veldig liten cut, og da blir ikke lokal, økologisk mat noe som bare er «premium» lenger. Restauranter som Maeemo har to ansatte som kun går rundt og ser på lokale råvarer, og snakker med lokale produsenter, men det har ikke alle restauranter og kantiner mulighet til.
I starten var det stjernerestauranter som var primærkundene. Men nå leverer Dagens også mat til «vanlige» restauranter i tillegg til kafeer, kantiner, spesialbutikker og Kolonial.no.
Hacket consumer-løsning på fem dager
I mars måtte selskapet som mange andre snu rundt på forretningsmodellen, da de fleste restauranter måtte holde dørene stengt.
– Vi lukket en emisjonsrunde på 3 millioner 5. mars, bare en uke før lockdown. Så der var vi ekstremt heldige. Men vi så jo at produsentene fikk store problemer da samfunnet stengte.
På bare en uke hacket teamet sammen en løsning til consumer-markedet.
– Vi fikk stresstestet den på «drive-in Bondens Marked», og så at det fungerte bra, vi klarte å håndtere alle disse bestillingene som nå kom inn.
Gjennom corona-pandemien har Dagens gitt mannen i gata mulighet til å kjøpe lokale råvarer, som gjorde at selskapet gikk fra 200 enkelttransaksjoner til 1700.
– Vi så at det fungerte veldig bra. Men nå har vi akkurat gått tilbake til ren B2B forteller Graesse.
Går internasjonalt før tiden
Samtidig som selskapet har blitt snakkis i det norske matmarkedet, har de også fått oppmerksomhet fra utlandet. Graesse forteller at planen var å lansere i Danmark i starten av 2021, men så tok kundene kontakt.
– Vi fikk avtale med en stor restaurantgruppe, i tillegg København Kommune sine kantiner. Og når kundene roper, da må vi bare løpe. Det er en enorm validering, sier han.
Neste år skal selskapet også til Berlin.
– Vi har brukt de siste tre årene på å bygge teknologien, og plattformer som koordinerer infoflyt langs hele forsyningskjeden, og en egen app for både tilbydere og restauranter. Det var et helvette, men det var nødvendig for å kunne levere en effektiv løsning fra a til å. Vi ser vi at vi har gjort noe riktig.