søksmål
Forlik mellom startup og Katapult-eier
Marketer Real Estate Technologies og Nordic Impact møttes i retten etter uenighet om regningen for et aksjekjøp. Torsdag kom de frem til en løsning.
Tredje og siste dag i retten ble det torsdag raskt klart at partene hadde inngått et forlik på oppfordring fra dommeren – i saken mellom Nordic Impact og oppstartsselskapet Marketer Real Estate Technologies.
Saken, som i tre dager ble behandlet ved Oslo Tingrett, handlet om et søksmål og motsøksmål mellom de to partene.
– Jeg kan bekrefte at vi etter to dager i retten har kommet til et forlik med Nordic Impact, etter at vi i fjor tok ut søksmål mot dem, Jeg er godt fornøyd med forliket, skriver Marketer-gründeren Amir Folkestad Habhab til Shifter.
Også Nordic Impact sier seg fornøyde med forliket.
– Vi i Nordic Impact er glade for å slippe å bruke tid på rettssak, og heller fokusere på å bygge positive verdier for framtiden, sier Nordic Impact administrerende Per Koppang.
Uenighet om regningen
Katapult-eieren Nordic Impact krevde 16 millioner kroner pluss forsinkelsesrenter fra Marketer for selgerkreditt etter et aksjekjøp i selskapet Voice Communications.
Marketer på sin side krevde erstatning på 25,6 millioner – for oppkjøpet av 3D-selskapet Eve som kom med på kjøpet av Voice.
Bakgrunnen for erstatningskravet var at 3D-selskapet hadde benyttet et stort antall forhåndslagde 3D-objekter uten gyldig lisens – en annen sak som har blitt behandlet i en tysk domstol.
Kravet til Nordic Impact var ubestridt, men Marketer ønsket ikke å betale forsinkelsesrentene. Marketer ønsket også at kravet skulle regnes opp mot deres krav til Nordic Impact, som Katapult-eieren var uenig i.
Torsdag ble de altså likevel enige om en løsning.
– Det innebærer at oppgjørskravet vi har hold tilbake blir redusert, og vi mottar en tilsvarende økonomisk kompensasjon, skriver Marketer-gründeren.
Han ønsker ikke å kommentere noe ytterligere utover dette.