Forlot toppjobber for å utfordre Apple og Googles bilde-duopol
Trygve Refvem og Jørn Korbi forlot begge direktørstillinger i svenske NENT for å starte eget selskap. Et år og 3,5 millioner kroner senere, ser appen WAYD dagens lys.
– Selv om man bytter ut sikkerhet med usikkerhet, føltes det godt å komme tilbake til startup-verden etter seks år i et multinasjonalt konsern, sier Trygve Refvem.
Refvem og medgründer Jørn Korbi forlot begge TV3-og Viaplay-eier NENT i november i fjor. Da satte de seg på første fly til Helsinki, for å bli med på teknologi- og gründerkonferansen Slush.
Med seg i bagasjen hadde de en «serviett-idé» til en plattform/app for å gjøre bildedeling mellom venner og familie enda enklere.
Etter presentasjoner og speed-dating på Slush, klarte gründerne å hente to millioner kroner fra Seamless OU, Acini Capital, Bluefield AS og Bredvid AS.
I tillegg har Innovasjon Norge bidratt med et oppstartslån på 1,5 millioner kroner. Det resulterte i WAYD, som nå rulles nå ut på seks språk, i åtte europeiske land.
– Alle med smartmobil er en potensiell bruker
Ifølge gründerne, som lener seg på tall fra Statista, vil det bli tatt tatt 1,2 billioner bilder i løpet av 2020. Omtrent 85 prosent av disse blir knipset med smarttelefoner, og det er over 3, 5 milliarder smarttelefonbrukere globalt.
– Mer eller mindre alle med smarttelefon er en potensiell bruker. Vi har vært bevisst på å oversette appen til flere språk for å kunne skalere rask utenfor Norge, sier Refvem.
Når venner er koblet sammen vil appen, basert på bildenes metadata som dato og sted, automatisk foreslå bilder som kan deles mellom brukerne, men du velger alltid selv hvilke bilder som skal deles – og bildene eier du selv.
– Hvis man for eksempel har vært på fjelltur med en venninne, vil WAYD automatisk foreslå om du ønsker å dele alle, eller kun noen av bildene fra den helgen med den andre, forklarer Refvem.
- 98 prosent risiko for «failure»
Bildedeling er i dag dominert av Apple og Google gjennom henholdsvis iCloud, Airdrop og Google Photos.
Refvem mener de to selskapene leverer et «one size fits all»-produkt som gir rom for WAYDs mer personlige løsning.
Han legger likevel ikke skjul på at det ikke er hvem som helst de vil utfordre.
– Vi går etter verdens største konkurrenter i teknologiverdenen. Både Google og Apple satser mye på bildedeling, og ser på det som et viktig domene å være sjef i.
– Hvor realistisk er det at dere kan ta den kampen?
– Vi har et veldig aktivt forhold til risiko. Helt i starten sa vi med glimt i øyet at dette hadde en 98 prosent risiko for «failure». Men nå, etter noen vellykkede første uker, har risikoen sunket til 60 prosent, mener han.
WAYD har testet produktet på rundt 500 aktive brukere. Veksten blir drevet av en nettverkseffekt. Hver bruker må inviterer en annen bruker.
I dag opplyser Korbi at hver bruker inviterer i snitt 3 nye.
– Det er svært oppløftende for fremtidig vekst, sier han.