proptech
Forte Digital går inn i seriegründerens hytteapp
Forte Digital blir eiere i FRIIO, en ny app for hytteeiere. Målet er å bli størst på fritidsboligtjenester i Norden.
– Vi tilbyr tjenester som avlaster og fjerner
friksjon for alle som eier en fritidsbolig. Appen hjelper hytteeiere i det
daglig arbeidet knyttet til hytta, sier daglig leder og gründer Bård
Windingstad i en pressmelding fra selskapet.
Windingstad er seriegründeren som står bak selskaper som ELIXIA, Retriever, EVO og SNØ. Han fikk idéen til tjenesten da han selv holdt på å bygge hytte på Beitostølen og opplevde hvor vanskelig det var å finne frem til forskjellige leverandører.
– Hyttemarkedet og markedet for teknologiaktiverte tjenester er i sterk vekst og det er stor etterspørsel etter fritidsboligtjenester. Det kan være alt fra hyttevask, salg av ved, brøyting av veier, snømåking og klipping av torvtak. Målet er å knytte sammen det lokale næringslivet med behovene til hytteeierne gjennom en digital plattform som Forte Digital har bygget, forteller Windingstad.
Svettekapital
Konsulentselskapet Forte Digital har i dag store selskaper som NorgesGruppen og OBOS på kundelisten, men har også etablert en egen inkubator. Her aksepterer de en lav timepris for sine tjenester, mot eierskap på mellom 5 og 10 prosent i selskapene de jobber med. FRIIO, EVI og Looping er noen av startup’ene som er en del av Forte Incubator.
– Vi er alltid på utkikk etter spennende selskaper å jobbe med, særlig de som jobber med ny teknologi og digitalisering. Markedet FRIIO jobber i er stort, men det er ikke digitalisert enda. Det er med andre ord et stort potensial for nye digitale tjenester, sier John Kårikstad, daglig leder i Forte Digital.
– Å bygge fleksible dataplattformer er smart, uavhengig av om du er NorgesGruppen eller en mindre startup som FRIIO. Flere startup’er kan og bør bygge dataplattformer fordi det legger til rette for vekst, skalering og fremtidig produkt- og tjenesteinnovasjon, sier Kårikstad.
1,8 millioner hytter i Norden
Selskapet har store ambisjoner i Norden, men også utover det nordiske markedet, ifølge Windingstad. Målet er å være den foretrukne og mest innovative leverandøren av teknologiaktiverte fritidsboligtjenester.
– Det er 1,8 millioner hytter i Norden, og målet i løpet av 2026 og 2027 er å levere tjenester til rundt 6 prosent av disse. Ikke alle hyttedestinasjoner egner seg for tjenesten vår. Vi går kun inn på destinasjoner med en relativt høy tetthet av fritidsboliger, sier Windingstad.
Målet er å selge tjenester til 25 prosent av kundene i satsingsområdene. På pilotdestinasjonen; Beitostølen har de på under seks måneder oppnådd en markedsandel på nærmere 40 prosent, sier Windingstad.