Digitalisering

Forte Digital vokser videre, og ekspanderer til Tyskland

Konsulentselskapet økte overskuddet til 43 millioner i fjor, og skal bruke musklene til å gå inn i nye markeder.

Endre Dingsør (fra venstre), Joachim Bader, John Kårikstad, Francesca Staehle og Christof Zahneissen i Forte Digital.på plass i Berlin i Tyskland.
Publisert Sist oppdatert

Forte Digital vokste over 50 prosent i 2021, og har nå passert 250 ansatte på tvers av Norge og Polen. Selskapet har også hatt en god start på 2022, og leverer godt foran budsjett både på omsetning og resultat i første kvartal, ifølge daglig leder Johan Kårikstad.

– Veksten har vært viktig for oss på grunn av de mulighetene det gir oss. Størrelse gir oss mulighet til å investere i kompetanseutvikling og kultur, i tillegg til å satse innenfor nye forretningsområder og nye markeder. Tyskland er en av disse markedene, sier Kårikstad.

Nøkkeltall Forte Digital AS

· Forte Digital vokste over 50 prosent i 2021, og har nå passert 250 ansatte

· På konsernnivå omsatte Forte Digital i 2021 for 185 millioner kroner, opp fra 120 millioner kroner fra 2020.

· Driftsresultatet (EBITDA) endte for konsernet på 43 millioner kroner, opp fra 34 millioner kroner i 2020.

· Forte Digital har også hatt en kanonstart på 2022, og leverer godt foran budsjett både på omsetning og resultat i første kvartal med en resultatmargin på rundt 30 prosent.

· Målet for hele 2022 er en omsetning på opp mot 300 millioner kroner.

Skal gjenskape suksessen

Kårikstad forklarer at Polen og teknologikompetansen man har der har vært avgjørende for fremgangen. Planen er at dette oppsettet også skal være en katalysator for vekst og lønnsomhet i Tyskland.

Han mener at satsningen i Tyskland vil være en unik mulighet for Forte Digital til å rette seg mot norske selskaper som ønsker å satse i Tyskland og motsatt.

Forte Digital i Tyskland skal drives av Joachim Bader og Christof Zahneissen. Begge har lang fartstid fra konsulentbransjen og peker på Forte Digitals måte å jobbe med kundene på som avgjørende for Tyskland-satsningen.

– Jeg synes man skal være forsiktig med bruken av ord “disrupsjon”, men Fortes tilnærming til prosjekter der man jobber tverrfaglig og i langsiktige partnerskap med kundene, er en helt ny måte å jobbe på - i hvert fall i Tyskland, mener Joachim Bader.

Et enormt marked

Som Europas største økonomi er markedet i Tyskland enormt. Ifølge en undersøkelse fra Europakommisjonen rangeres Tyskland som EUs ellevte mest utviklede digitaløkonomi. Bader og Zahneissen mener at timingen for Forte Digital er god.

– Vi ser det er stor etterspørsel etter digitale produkter og tjenester, særlig i kjølvannet av pandemien. Mange selskaper både i Norge og i Tyskland må nå jobbe smartere for å møte denne etterspørselen. Vi er sikre på at Fortes måte å jobbe med kundene på i Norge også vil være en god match for våre kunder i Tyskland, sier Bader.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Hvilken bransje jobber du i?*