Hege Yli Melhus Ask blir medgründer og daglig leder i FutureXchange.

Fra konsernsjef til gründer: «Som toppleder i et stort konsern, følte jeg at jeg satt langt fra mange av de viktige diskusjonene»

Hege Yli Melhus Ask har jobbet seg til topps i næringslivet. Etter exiten fra konsernsjef-stillingen i NHST (DNs eier), er hun nå klar for et startup-eventyr.

Publisert Sist oppdatert

Til tross for hennes relativt unge alder, har Hege Yli Melhus Ask både rukket å være konserndirektør i Gjensidige og konsernsjef i mediehuset NHST, som blant annet eier DN.

E24 skriver torsdag at Yli Melhus Ask nå blir medgründer og daglig leder i oppstartsselskapet FutureXchange, og vil være den nest største eieren i selskapet.

Det er Nicolai Prydz står bak FutureXchange, og selskapet skal bygge en tjeneste som kobler vekstorienterte SMB-selskaper med investorer.

Det er ikke mange konsernsjefer som velger å bli gründere, så vi måtte ta en prat med henne om dette.

– Med så tung corporate-erfaring, hvorfor gå inn i et oppstartsselskap?

– Jeg har jobbet tett på gründere i den siste tiden, både med styrevervet i Kron, og jeg har sittet på Startuplab, i tillegg til å være 14 år i styret til såkornfond. Jeg har alltid vært fascinert av hva gründere får til og den skapergleden som finnes. Ved å hjelpe å ambisiøse SMB-selskaper, løser vi en viktig utfordring. FXC har flinke folk og en god idé, og det fristet så mye at dette hadde jeg veldig lyst til å være med.

– Vet du hva du går til?

– Både ja og nei. Jeg vet jo hvordan det er. Vi er få mennesker, alle må gjøre litt av alt, det er kort vei til beslutninger, kort vei til markedet og investorer. Jeg har vært lenge i store konsern, men jeg har også jobbet i mindre selskaper. Jeg vet at det både blir gleder og utfordringer fremover.

– Hva blir den største utfordringen for deg, tror du?

– Det å prioritere. Det er mye som skal på plass parallelt. Finansiering, konsesjon, videreutvikling av prototypen, samt å få på plass det rette teamet.

– Hvordan vet du hva som er viktigst å prioritere?

– Man vet aldri hundre prosent, men jeg skal jobbe med flinke folk, så vi er flere som skal løse oppgavene. Jeg tror vi må passe på at vi er brukerorienterte nok. Vi må både klare å teste ut ting samtidig som vi også får inntektene vi trenger for å lykkes.

– Hvorfor tror du akkurat dette prosjektet vil lykkes?

– Fordi markedspotensialet er enormt. Digitalisering og det grønne skiftet gjør at små og mellomstore bedrifter trenger kapital for videre vekst. Det er overmodent for å gjøre ting mer effektivt og raskere, samtidig som at det er trygt.

– Nå understreket du hvorfor markedet var der, men hvorfor vil akkurat dette prosjektet lykkes? Hvorfor vil akkurat dere lykkes?

– Vi har flinke folk. Jeg mener også vi har riktig tilnærming. Er vi brukerorienterte nok mot SMB-selskapene og investorene, samt løser et brukerproblem på en god måte, så lykkes vi.

– Hvor er dere om ett år?

– Da håper jeg konsesjonen er på plass og at vi har klart å lansere. Vi skal lansere en pilot i høst, men vi kan ikke lansere ordentlig før etter konsesjonen er på plass. Kanskje vi også har lansert internasjonalt.

Hvor er dere om tre år?

– Da er vi i hvert fall i tre-fire land.

Hvilke land?

– De skandinaviske er førsteprioritet. Vi vet forretningsmodellen virker. Andre selskaper har gjort deler av det vi gjør.

Hvilke selskaper?

– CartaX er store i USA. Springvest har lykkes i Finland, og OurCrowd i Israel. Så mye av forretningsmodellen er bevist i andre land.

Hva er forretningsmodellen?

– Det er å sørge for at ambisiøse SMB-selskaper matches med kompetent kapital og investorer som kan være med i flere runder. Vi vil samarbeide med de finansielle rådgivingsmiljøene, de mindre rådgiverne, såkalte «Corporate Boutiques».

– Hvordan fungerer dette? Tar dere en cut av hver investering?

– Jeg vil ikke gå så spesifikt inn på forretningsmodellen akkurat nå. Vi skal ikke bare nå tech-selskaper, men det bredere lag av SMB-selskaper.

– Hvorfor trenger de så mye penger?

– Det er vekstselskapene i SMB-markedet vi retter oss mot. De trenger penger på grunn av digitaliseringen og teknologiutviklingen som gjør at de må endre forretningsmodellen, det grønne skiftet, på grunn av generasjonsskifte, hvor den yngre delen av familiene skal ta selskapet videre. Det er veldig mange drivere og vi får bekreftet fra investorer at det finnes behov for denne type tjeneste.

– Hvilken antagelse må stemme for at dere skal lykkes?

– At vi klarer å tiltrekke oss de beste selskapene. Det tror jeg vi skal klare. Tilbakemeldingen fra investorene er at det er viktigst å få de rette selskapene.

– Hva skal til for å få til det?

– Det er gode prosesser, og vår evne til å tiltrekke oss dem.

– Hvilke drivere er det for at de beste skal velge dere?

– Vi gjør kapitalinnhentingsprosessen enklere. Hvis du snakker med selskapseiere, er ofte behovet for kapital noe som preger hverdagen. Vi skal gjøre den prosessen enklere for dem, så de kan bruke tiden sin på å videreutvikle selskapet sitt.

– Hva er den største fallgruven?

– Vi må være gode til å prioritere rett. Det er uendelig mange oppgaver man kan ta tak i.

– Dere skal hjelpe unoterte selskaper med finansiering. Hvordan er finansieringen av deres eget prosjekt?

– Vi er midt i en finansieringsrunde nå, og har sikret en betydelig del av det vi skal hente. Vi skal lukke runden i løpet av august.

– Hvor mye skal dere hente?

– Mellom 10 og 12 millioner.

– På hvilken måte tror du dette vil utvikle deg?

– Jeg har savnet å være mer «hands on», og jeg tror kanskje det viktigste, er det å få et mindre team til å fungere godt. Å være så tett på tech og produkt, tror jeg også vil videreutvikle meg. Som toppleder i et stort konsern, følte jeg at jeg satt langt fra mange av de viktige diskusjonene. Jeg må både venne meg til å leve i større usikkerhet og det å gå mer inn i de operative beslutningene.

– Det er jo også morsommere, eller hva?

– Det er planen. Jeg gleder meg veldig. Løser vi oppdraget vårt, har det har det store ringvirkninger. Det treffer hjertet.