Markedsføring

Fra laber interesse til full sal: – Den første gangen jeg holdt foredrag om  dette kom det to personer 

For et halvt år siden sluttet Sonia Bains som inkubatorleder i Startuplab for å bli LinkedIn-orakel. 

Liten interesse: Det var bare to som møtte opp da Sonia Bains skulle holde innlegg om LinkedIn for gründere, men så skjedde det noe.
Publisert Sist oppdatert

I februar sa hun opp jobben i Startuplab i Oslo og startet sitt eget selskap. 

Målet: Å hjelpe selskaper å nå ut med budskapet sitt på LinkedIn. 

Shifter møtte henne da og fikk høre om årsaken til at hun sluttet

– Den første gangen jeg holdt foredrag om bruk av LinkedIn for gründere hos Startuplab kom det to personer. Men så spredde ordet seg. Den siste gangen var lokalet helt fullt og folk måtte hente stoler fra andre møterom, sier Sonia Bains. 

Bains sine fem LinkedIn-tips til gründere

1. Innhold fra bedriftsprofilen dukker sjeldent opp i feeden til folk. 80 prosent av tiden bør allokeres til poster fra personlig profil. 20 prosent til bedriftsprofil. 

2. Legg inn et banner på alle profilene til de ansatte. En oneliner som inkluderer problem, løsning, ideell kunde. Legg inn logoer av nåværende kunder/investorer. 

3. Dropp å reposte bedriftspost. Kopier og lim inn innholdet om du må dele og har lite tid. 

4. Dropp å tagge en hel haug med mennesker. Vi ser at du prøver å imponere de taggede og ikke oss.

5. Et profilbesøk = én varm lead. Har de besøkt profilen din uten at de har klart å fange opp hva de kan gjøre. Ha en tydelig «call to action». Legg inn «Meld deg på nyhetsbrev», eller «book en avtale».

Hun har nær et tiår bak seg i oppstartsverdenen. Først fire år i Vestlandets innovasjonsselskap i Bergen og deretter de siste fire årene i Startuplab i Oslo. 

Hun har pitsjetrent mer enn 300 oppstartsbedrifter. 

I Shifters podcast denne uken deler hun reisen så langt, og det hun mener er viktigst for gründere og selskapsledere å tenke på når de skal formidle budskapet sitt på LinkedIn. 

Bergenseren holder til i Oslo, men rådgir kunder i hele landet. 

Hun sa opp jobben idet hun var ferdig med mammaperm nummer to. Nå har hun en ettåring og en fireåring. 

– Heldigvis er de i barnehagen mellom åtte og fire, sier Bains og ler. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Dette er Bains sine fem beste LinkedIn-tips: