Anjali Bathnagar, daglig leder og gründer i Tørn
Anjali Bathnagar, daglig leder og gründer i Tørn

Fra mislykket startup til eksponentiell vekst. Sikret avtale med 250 byggvarehus. Sier hun har forstått hvordan man lykkes med en markedsplass.

De ti første dagene i november omsatte hun for like mye som i hele oktober.

Publisert

For to år siden så alt lyst ut for Anjali Bhatnagar.

Hun var gründer av Sobo Community: En markedsplass for «vintage-butikker», hvor de kunne selge klærne på nett.

Ett år senere sitter Anjali på scenen på The Shift og snakker om sin «Startup Horror Story».

—Jeg har en doktorgrad i fysikk, og da jeg sitter på kundesupporten og diskuterer et plagg med en tilfeldig person i Europa, innser jeg at dette er feil, sa hun.

Når hun tenker tilbake på Sobo Community, sier hun: Feil bransje og vi løste et «problem» som ikke var verdt å løse.

Ny Tørn

Etter en kort pustepause, ville hun på nytt begi seg ut på et startup-eventyr. Med det hun har lært om markedsplasser ferskt i minne, så lanserte hun en ny idé:

En markedsplass for overskuddsvarer i byggebransjen.

Det vil si, hvis et byggevarehus har restvarer som de ikke får solgt, eller som har gått ut av sortiment, så legger de varen ut på plattformen, så kan private eller proffekunder kjøpe dem på plattformen. Navnet: Tørn.

Eksponentiell vekst

—Vi lanserte en MVP i mars i år, med én pilotkunde. Det gikk kjempebra, og nå har vi sikret oss to store avtaler, en med Optimera som blant annet eier Montér og en rekke proffsentre og sitter på 230 byggevarehus. Samt Neumann Bygg. Totalt har vi sikret avtaler med 250 byggevarehus i Norge, sier Bhatnagar til Shifter.

Markedsplassen Tørn vokser nå eksponentielt. De ti første dagene i november omsatte hun for like mye som i hele oktober.

—Vi har onboardet om lag 60 varehus, og regner med å ha 100 før jul, og 250 i løpet av første halvdel av 2021. Vi ser en direkte effekt av å legge til flere varehus. Trafikken vokser og omsetningen vokser, sier hun.

Det er om lag 850 byggevarehus i Norge, eiet av seks store aktører. Planen er å overbevise de andre aktørene om å bli med på markedsplassen også, og da vil det vokse ytterligere.

Ifølge Odd Treffen, direktør for forretningsutvikling i Optimera, løser Tørn et reelt problem for byggevarebransjen.

— Vi har lenge hatt fokus på ukurans (varer som ikke kan selges til full pris) i våre varebeholdninger, sier Odd Treffen i Optimera til bygg.no.

Han forteller at ukurans er kostnadskrevende med tanke på lagerhold, kapitalbinding og ikke minst i form av tapte inntekter.

— Ikke er det bra for miljøet at varer ikke blir solgt heller. Da anledningen til å selge overskuddsvarer på Tørn bød seg, så vi i Optimera og Montér straks hvilke muligheter det kunne bety for oss, sier han.

Kapitalsituasjonen

Selskapet har hentet totalt to millioner kroner, og ifølge Bhatnagar, så trenger de ikke mer foreløpig.

Selskapet heter det samme som sto bak den forrige startupen «Sobo Community», og én industriell investor, Passesta AS, har blitt med videre i Tørn. I tillegg har hun fått med seg Bjørn Magnus Kopperud, tidligere konserndirektør i Telenor på eiersiden.

Derfor lykkes hun nå

— Hvorfor lykkes du nå?

—Jeg lærte masse om markedsplasser gjennom Sobo Community. Først og fremst at markedsplasser er «tricky». Alle mener de gir mening, men ofte dør man før man når kritisk masse. Så spørsmålet er hvordan du kommer deg til kritisk masse fort nok, og hva innebærer det, spør hun.

Bhatnagar påpeker at de ikke skrev en eneste linje kode før de hadde første pilotkunde på plass. Og teknologien er i hovedsak basert på hyllevare.

—Hvis du skal bygge en markedsplass, må handlekurvstørrelsen være stor nok, og det må kunne automatiseres. Er du avhengig av et manuelt ledd, øker det kosten. Du må også skape et sterkt nok incentiv på «tilbudssiden». Med Sobo, så var ikke incentivet sterkt nok for «vintagebutikkene» å legge ut varene i plattformen. Men den siden av plattformen må lykkes først, sier hun.

Hun peker på at overskuddsvarer som tar opp plass og byggvarehus ikke får solgt, er et sterkt incentiv på tilbudssiden.

—De kan selge varene til kostpris på markedsplassen og få frigjort plass. Kunder kan kjøpe varer til en brøkdel av prisen.

Hun mener potensialet utgjør om lag 5 til 15 prosent av omsetningen i byggevarebransjen, som i 2019 omsatte for om lag 50 milliarder.

—Jeg tror jeg nå har skjønt oppskriften på en markedsplass, og på sikt kommer vi til å utvide til nye konsepter. Men først må vi lykkes med Tørn, sier hun.

—Hvilke nye markeder står for tur?

—Ha ha. Jeg har noen gode kandidater, men det sier jeg ikke, svarer hun.

—————————————————

Vil du lære om hvordan du lykkes med en markedsplass fra Anjali?

Vi i Shifter tror på å lære fra de som faktisk har lykkes med å bygge et produkt eller selskap

Sammen med Shifter arrangerer hun en workshop i hvordan bygge en markedsplass, steg for steg.

Hvilke feller må du unngå, og hva er suksessfaktorene for å nå kritisk masse?

Meld din interesse her, så holder vi deg oppdatert.

Er det stor nok interesse, vil workshopen gjennomføres i januar.