Gründerteamet i Inzpero: Frank Keller (daglig leder), Abigail Panganiban og Svein Malmedal.

Fra Schibsted til gründer: «Ting blir ikke som du har tenkt. Du må lære deg hvordan du ikke lar deg påvirke på kort sikt. Denne reisen er beintøff og vanvittig krevende.»

Kunst til folket: Inzpero lanserte kunstnettbutikk i 2019. Nå ser selskapet på 300-400 prosent vekst i år.

Publisert Sist oppdatert

Det er vind i seilene for kunst-startupen Inzpero. Nettbutikken selger «unik» kunst fra unike kunstnere, og har identifisert et mulighetsrom for dem som er interessert i noe mer enn IKEA-kunst, men til omtrent samme pris.

Kunstnettstedet ledes av medgründer og daglig leder Frank Keller, som tidligere har bygget tjenesten Let’s Deal i Schibsted.

– Nå går det bra. Vi prøver å rulle ut i nye markeder samtidig som vi bygger organisasjonen, skaper bedre kundeopplevelse, tester og så videre, sier Keller til Shifter.

Nettstedet omsatte i fjor for 2,9 millioner kroner, viser tall fra Proff.no, og dette øker eksponentielt videre inn i 2021.

– Vi hadde vanvittig bra «traction» frem til mai, og nå har det tatt seg opp igjen etter sommeren. Vi ser på omsetningsvekst på 3-4-gangern fra i fjor, sier han.

Det er ingen hvemsomhelst som tegnet seg for aksjer i Inzpero da de hentet fire millioner kroner i februar i år.

Rolf Assev fra Startuplab er inne, det samme er PE-fondsjef Eivind Roald og Øyvind Grotmol.

Hurtig internasjonal ekspansjon

Keller poengterer at omtrent 70 prosent av veksten kommer fra det norske markedet. Nettbutikken har nemlig ikke ligget på latsiden når det gjelder internasjonal ekspansjon, og mindre late skal de bli.

– Vi er i Finland, Sverige, Østerrike, Tyskland, Danmark og Frankrike nå, men vi burde også ha vært i Sveits, Nederland og Belgia før sommeren. Nå satser vi på at vi er i de siste landene før september, sier han.

Ikke bare å oversette nettbutikken

– Det er jo ikke bare bare å gå inn i et nytt land, eller er det bare å oversette nettbutikken til det lokale språket?

– Ha ha, nei, det er veldig store forskjeller i preferanser i de ulike landene, sier han.

I Finland, for eksempel, handler de helt andre kunstnere enn i Norge, forteller Keller.

– Ja, det er en stor forskjell på Norge og Sverige. Derfor må vi så kjapt som mulig finne ut hva som funker. Vi jobber med å få på plass avtaler med lokale kunstnere, og vi jobber spesielt med å finne de rette kunstnerne. I tillegg må alt av markedsføring oversettes og lokaltilpasses, samtidig som vi prøver å bygge organisk trafikk, sier han.

– Har du noen gang tenkt at dere har gått inn i for mange land samtidig?

– Nei, jeg ville kommet meg ut og lært enda kjappere.

– Hvorfor så hastverk?

– Jo kjappere vi kommer ut, jo raskere kan vi lære. Fra historien vår så langt, så vokser vi raskere og har en raskere vei mot lønnsomhet i hvert nye marked vi går inn i. Det er fordi vi har en «playbook», og den fungerer, sier Keller.

Ikke bare én utfordring fremover

Men han innrømmer at det er både fordeler og ulemper med en slik tilnærming.

– Det er mange som har utfordret oss på det: Hvorfor ikke bli lønnsom i Norge først? Det finns argumenter for og mot dette, sier han - som har tatt et tydelig valg.

– Hva er deres største utfordring fremover?

– Vi må klare å skape forutsigbarhet, vi må samle alle tråder, nå som vi beveger oss kjapt. Vi har ikke nok folk, og må rekruttere 2-3 nøkkelpersoner kjapt, som er noe jeg bruker mye tid på.

– Vi må raskt finne ut av om vi må ha mer kapital, og den prosessen tar tid. Samtidig skal vi vokse inkrementelt, ikke brenne for mye underveis og få med oss bunnlinja. Ikke bare en stor utfordring, men mange store utfordringer, understreker han.

Den viktigste lærdommen

– Hva er det viktigste du har lært så langt i gründerreisen?

– Ting blir ikke som du har tenkt. Du må lære deg hvordan det ikke lar deg påvirke på kort sikt. Denne reisen er beintøff og har vært vanvittig krevende. Man må håndtere absolutt alt og det går ikke som man alltid har lyst, sier han.

– Bruker mer tid på å løse problemer enn å feire seire

– Hvordan vil du sammenligne det med å bygge Let’s deal i Schibsted?

– Da jeg satt i Let’s deal, hadde vi en bunnsolid eier, vi hadde tilgang på kapital, på kompetanse, og mitt eneste fokus var å bygge kultur, organisasjon og business. Nå er det mye som skal bygges fra grunnen av. Penger har en helt annen verdi, vi har blant annet nesten ikke tatt ut lønn. Det er to helt forskjellige ting, sier han.

– Jeg vil likevel ikke si at det ene er vanskeligere enn det andre, men for meg har det vært en stor overgang, og vi bruker nok mer tid på å løse problemer enn å feire seire.